Anmeldelse: Midt om natten, Tivoli (Tivoli, Langkjær Entertainment og Live Nation)

Af Christian Skovgaard Hansen

 

Biografsuccessen og albummet ”Midt om natten” omsættes nu til musical i Tivolis Koncertsal, inden den drager på turné rundt i Danmark. Der tages afsat i det originale filmmanuskript af Kim Larsen, Erik Balling og Henning Bahs, men historien bringes samtidigt op i et nutidigt perspektiv, hvor vi får et bud på, hvad der skete med Benny, Arnold, Susan Himmelblå og alle de andre skæve eksistenser.

Tivoli-Billeder fra musicalen Midt Om Natten-27567

Det hele starter ved Susan Himmelblås begravelse, da hendes søn Christoffer møder Arnold. Arnold har sammen med Benny og Susan Himmelblå boet i fristaden ”Haveje”, men han er nu blevet en ældre herre. Igennem deres møder genoplives og fortælles hele historien fra dengang, og vi oplever, hvordan livet var dengang i 1980’erne. Sideløbende følger vi nutidens liv, herunder blandt andet Christoffers kvaler med både karrieren og ikke mindst med kærligheden med Rita. Det er både fortællingen om dengang, om sønnen, der som voksen møder den far, som han aldrig har kendt, og om kærlighedens kvaler.

Vi ser tilbage på livet i ”Haveje”, som var drømmen om et utopia, om det perfekte samfund. Fristaden er oprettet af vennerne Arnold og Benny i protest mod det etablerede politiske styre, og ”Haveje” bygger på tankerne om frihed, lighed, broderskab, fællesskab og kærlighed. Men det hele er ikke så enkelt. Stoffer, rockere, boligspekulanter, politikere og købmandens datter, Susan Himmelblå, vender op og ned på det hele, og det sætter både Arnold og Bennys venskab og hele fristadens liv på prøve. Alle problemer starter med ”p”: Piger, penge, politikere, pikhoveder, pushere…Tivoli-Billeder fra musicalen Midt Om Natten-27572

Ovennævnte ramme rummer et stort potentiale både i forhold til den oprindelige fortælling, men også i at løfte den op i et nutidigt og mere generelt samfundsperspektiv. Men det lykkedes desværre ikke; dertil er Heinrich Christensens manuskript desværre for svagt og fragmentarisk, og starten fremstår desværre en kende forvirrende, lettere klodset og for lang, indtil man er kommet ordentlig ind i universet.

Tivoli-Billeder fra musicalen Midt Om Natten-27559

Det hele kunne godt trænge til en ”opstrammer”, hvor fokus i stedet var på ”lidt, men godt”-tanken. Replikkerne fænger os aldrig rigtig, og de virker nærmeste blot som mellemspil mellem de i øvrigt fine musiknumre. Samtidig er der visse steder truffet nogle spøjse beslutninger i dramatikken, som desværre ikke helt fungerer. Særligt da Susan Himmelblå selv synger ”Om lidt er vi borte…” – til sin egen begravelse! Samtidig kan det undre, hvad brudstykkerne med englen skal i samme scene. Kærlighedsscenerne mellem Christoffer og Rita er også underligt overfladiske, så de aldrig rigtig trænger ind i hjertet.

Jeg kunne godt have tænkt mig, at Heinrich Christensen – som i øvrigt både har skrevet manuskriptet og instrueret forestillingen – havde holdt sig mere til Kim Larsen, Erik Balling og Henning Bahs’ oprindelige filmmanuskript, og så kun nænsomt havde sat den ind i den nutidige kontekst, hvor Christoffer møder Arnold. Fortælling stritter lidt for meget. Det eneste sted i dramatikken, der rigtigt fungerer, er samspillet mellem den gamle, gnavne Arnold (Kurt Ravn), der alligevel når at blive lidt blød, og Christoffer (Sigurd Holmen Le Dous), hvor man fornemmer en snert af alvoren og nærværet, som ellers mangler.

Tivoli-Billeder fra musicalen Midt Om Natten-27566

Der er stor, og nogen gange også for stor, forskel på skuespilpræstationerne. Udover allerede nævnte Kurt Ravn og Sigurd Holmen Le Dous, gør Allan Mortensen som tilpas tosset og sjælefyldt Tusindfryd, en festligt og morsom Pernille Højmark som Molly og Jimmy Jørgensen som rå rockerleder nogle flotte figurer. Debutanten Gustav Wolter er fin og charmerende som Benny som ung, men han kommer aldrig helt udover kanten til os.

Lise Baastrup er både charmerende, sødmefuld og rå som Susan Himmelblå, men manuskriptet levner desværre ikke megen tid til hende. Det er, når disse er på scenen, at skuespillet bliver rigtig godt og nærværende, så man sidder på det yderste af sædet for at følge med. Resten af holdet har alle hver deres forskellige øjeblikke, men det bliver aldrig rigtig vel- og sammenspillet.

Ligesom på Haveje er der også visuelt knald på Marie í Dalis scenografi og kostumer. Scenografien er enkel, men samtidig tilpas ”anarkistisk” og fantasifuld, så man er aldrig i tvivl om, hvor i historien man er.

Tivoli-Billeder fra musicalen Midt Om Natten-27571

Udover hitsene fra albummet ”Midt om natten” krydres forestillingen også fornemt af en række andre Kim Larsen- og Gasolin-hits, som alle får for eksempel nyt liv i en fin, anderledes kontekst. Men særligt ”Kvinde Min” falder dog meget til jorden, da den meget uelegant og tåkrummende fremføres, mens det unge par har sex – en scene, som i øvrigt trækkes alt for langt ud.

Generelt er det sangene og musikken, under ledelse af kapelmester Joakim Pedersen, der mest af alt holder sammen på denne musical-version af Midt om natten. Samlet har fine toner, men den kommer desværre ikke helt i mål. Nyd Midt om natten for dens musikalske og visuelle sider og glem, at den dramatisk ikke er helt i mål. Kim Larsens musik kan sagtens endnu, hvilket de mange hits elegant viser.

 

Tivoli, Langkjær Entertainment og Live Nation

Tivoli, Koncertsalen

Spilleperiode: 15. marts-29. april 2018

Herefter på turné rundt i Danmark: Musikteatret, Holstebro 2.-6. maj 2018, Aalborg Kongres & Kultur Center 9.-13. maj 2018, Hermans, Tivoli Friheden 15.-27. maj 2018, Vejle Musikteater 29. maj-2. juni 2018 og ODEON, Odense 5. juni-9. juni 2018

Set den 14. marts 2018 (snigpremiere)

Foto: Miklos Szabo 

Lyst til at købe en billet? Læs nærmere her:

http://www.tivoli.dk/da/kultur+og+program/teater/2018/midt+om+natten og respektive turnésteder 

Medvirkende: Kurt Ravn, Gustav Wolter, Troels Malling, Lise Baastrup, Sigurd Holmen Le Dous, Henriette Lund, Jacob Femerling, Allan Mortensen, Jimmy Jørgensen, Max Hansen, Jesper Lohmann, Pernille Højmark, David Owe, Nicolai Dahl Hamilton m.fl.

Manus: Heinrich Christensen baseret på filmmanus af Erik Balling, Henning Bahs og Kim Larsen

Instruktion: Heinrich Christensen

Scenograf og kostumedesign: Marie í Dali

Koreograf: Bill Holmberg og Peter Friis

Kapelmester: Joakim Pedersen

Varighed: Ca. 2 timer og 40 minutter inkl. pause

 

Følg os på Facebook:
https://www.facebook.com/ungtteaterblod

Følg os på Instagram:

@ungt_teaterblod

Tags:

  • Show Comments (0)

Your email address will not be published. Required fields are marked *

comment *

  • name *

  • email *

  • website *

Ads

You May Also Like

Anmeldelse: Romeo og Julie, Aalborg Teater

Af Sofie Trige   Rome og Julie. Alle kender disse to navne og alle ...

Anmeldelse: Efter tiden, Teater Grob

Af Emma Brink Laursen Dorte vil i isolationsfængsel. Det kan ikke være anderledes, mener ...

Anmeldelse: MØDRE, Folketeatret

Af Henriette Devantier   Jeg træder ind på Folketeatrets Snoreloft med min egen mor ...