Anmeldelse: Murder Ballad, Fredericia Musicalteater

Anmeldelse: Murder Ballad, Fredericia Musicalteater

Af Sanne Halkjær Hebsgaard

Et trekantsdrama er altid en garanti for spænding i særklasse. Og lige netop dét er hele grundstenen for Murder Ballad. I Murder Ballad møder publikum den unge kunstner Hannah, der dater den unge og rå Tom. Efter nogen tid går de fra hinanden, og Hannah møder efterfølgende den fornuftige poesi-studerende Alex. De stifter familie sammen, og lever det sikre liv. Men pludseligt længes Hannah efter lidenskaben, og hun starter derfor en affære med sin ekskæreste Tom. Men denne affære er ikke gratis, og der er én, der må bøde for den.

Stemningen er allerede etableret, så snart man træder ind ad døren på Fredericia Musicalteater. Rammerne for ”King’s Club Bar” er det første, man møder. Og så snart publikum træder ind i Lille sal, udfolder ”King’s Club Bar” sig endnu mere. Cirka ti minutter før showstart kommer skuespillerne ind på scenen, og snakker med publikum. Skuepsillerne gør også scenen klar, men derudover har de et mål om at indtage rummet. Det at lade karaktererne hilse på publikum før showstart gør et eller andet ved oplevelsen. For karaktererne bliver mere virkelige, og gør dermed også historien mere virkelig at opleve.

Selve forestillingen er en gennemkomponeret Off-Broadway-forestilling skabt af Julia Jordan. På Fredericia Musicalteater spilles den dog på dansk, oversat af Mads Æbeløe Nielsen. Og denne oversættelse er virkelig god. Det er slet ikke til at mærke, at forestillingen oprindeligt er skrevet på engelsk. Sangene er velformulerede, og det fungerer bare rigtigt godt på dansk.

Mads M. Nielsen har stået for iscenesættelsen af denne opsætning af Murder Ballad. Og han har i den grad formået, at få det bedste af det bedste ud af forestillingen. Der er tænkt på hver en lille detalje, og der er bestemt intet, der virker tilfældigt. Derudover er alle overgangene så fyldende, at publikum næsten ikke opdager, at de er der. Der er ingen tvivl om, at Mads M. Nielsen har sans for detaljen, og sammen med resten af forestillingens team er han nået utroligt godt i mål med forestillingen.

Hele historien bliver fortalt af hovedpersonerne selv, men også af forestillingens fortæller, spillet af Line Staun Jensen. Og denne fortæller er vigtig for historien, for hun er med til at skabe en dynamik i forestillingen. Derudover er fortælleren utroligt sjov, men på en nedtonet måde. Hun er til tider bedrevidende og fordømmende, men alligevel forstående med et blink i øjet. Line Staun Jensens levering af fortælleren tager kegler, og flere gange kommer hun med chokerende pointer og humoristiske vendinger. Hun er utroligt god på en scene, og så har hun en vild sangstemme, der passer lige ind i Murder Ballad.

Hele historien udspiller sig på scenen i et hav af lækker rockmusik. Og der er i den grad ikke sparet på den gode musik. Hele forestillingen bliver båret af disse numre, og derfor har de en vis fylde. Og det må siges, at både være nogle kompetente musikere der leverer musikken, men i den grad også nogle dygtige skuespillere, der leverer teksterne til den lækre rockmusik. For hold da op hvor harmonerer musikken og sangen!

Der er flere numre, der undervejs understreger de kompetente skuespillers kunnen indenfor det musikalske. Blandt andet rammer sangen ”#39 Gå din vej / Løfter – reprise” lige i hjertekuglen. Her siger Hannah og Alex farvel til hinanden, efter at Alex opdager affæren mellem Hannah og Tom. Hun ved godt, hun har dummet sig gevaldigt, men dette farvel er så rørende, og det er uden tvivl Anne Fuglsig og Mads Æbeløe Nielsens fortjeneste. Deres stemmer smelter sammen, og lader ordene ramme hårdt. Det er et utroligt smukt øjeblik, selvom baggrunden er hård.

I rollen som den rå Tom har vi Anders Gjesing. Og han er, lige som de andre skuespillere på scenen, en meget stærk skuespiller, og han får virkelig lov til at udfolde sig i rollen som Tom. Han udviser både styrke, men også en sårbarhed, når han mister Hannah hele to gange. Anders Gjesings fremførelse af nummeret ”#16 Hannah” er blandt andet et af de numre, han inderligt får leveret virkelig godt. Han trænger dybt igennem, og han bruger sin insisterende stemme for at komme helt tæt på publikums følelser.

Selve scenografien af Lise Marie Birch er betagende fra første øjekast. Hele den lille sal på Fredericia Musicalteater er indhyllet i rødt lys, der med det samme skaber en klubstemning hos publikum. Dernæst er scenografien bygget op omkring to barer, der står oppe ved scenen. Ud fra disse barer er et podie, som er etableret ud mod publikum. Publikum kan derfor sidde omkring scenen, og det giver et utroligt flot billede. Eftersom publikum sidder så tæt på, kommer historien også utroligt tæt på, og samtidigt kan publikum opleve Murder Ballad fra flere forskellige vinkler. Hele stemningen kommer derfor dybt ind under huden på publikum, og er med til at løfte forestillingen et niveau højere.

Murder Ballad sluttes af med nummeret ”#41 Finale”, og det er et vildt godt afslutningsnummer. Kort inden dette nummer udspiller sig, har et mord udfoldet sig på scenen, og med ét bliver finalen spillet, hvor skuespillerne ”driller” publikum. De understreger blandt andet, at publikum jo godt kunne lide spændingen og selve mordet, og at publikum jo alt i alt var underholdt hele forestillingen igennem. Skuespillerne skejer sig ud, og de laver sjov med det faktum, at mordet var til underholdning for publikum. Men skuespillerne har også ret i deres antagelse. For publikum er i den grad underholdt hele forestillingen igennem.

Har man et ønske om at vide, hvem der i sidste ende må bøde for den affære, som Hannah vælger at have med Tom, så er det en god grund til at tage ind og se Murder Ballad på Fredericia Musicalteater. En anden god grund er også de dygtige skuespillere og musikere, der er en del af forestillingen, for hold da op de brillerer på den scene! Det er en vild oplevelse for publikum, men udelukkende på en god måde. Alt går op i en højere enhed, og tiden flyver bare af sted. Så køber man billet til Murder Ballad, vil man i den grad ikke fortryde det et sekund!

Fredericia Musicalteater, Prinsessegade 29, 7000 Fredericia

Spilleperiode: 25. marts-3. april 2022

Set den 25. marts 2022

Fotos: Søren Malmose

Lyst til at købe en billet? Læs nærmere her:

Medvirkende: Anne Fuglsig, Anders Gjesing, Mads Æbeløe Nielsen og Line Staun Jensen

Oversættelse: Mads Æbeløe Nielsen

Instruktør: Mads M. Nielsen

Kapelmester: Casper Facius

Band: Casper Facius, Dennis Pedersen, Rasmus Birk, Anders Bækgaard Pedersen og Jacob Trautner

Koreograf: Erstine Ruiz

Scenograf: Lise Marie Birch

Kostumedesign: Anna Juul Holm

Lysdesign: Martin Jensen

Varighed: Ca. 1 time og 20 minutter uden pause

Følg os på Facebook:
https://www.facebook.com/ungtteaterblod

Følg os på Instagram:

@ungt_teaterblod

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *