Anmeldelse: Når mørket falder på, Hans Egede Kirke (Randers Teater og Teatergrad)
Af Christian Skovgaard Hansen
True crime fascinerer åbenbart flertallet. Det fænomen har Randers Teater i samarbejde med Teatergrad sat sig for at undersøge i forestillingen Når mørket falder på. Fascinationen er ikke ny, men den er i de seneste år kun tiltaget. Hvorfor mon?
Politibåndet er spændt ud, ligets placering er afmærket med de klassiske hvide streger, og bevismaterialet rundt omkring er markeret. I Julie Petrine Glargaards tekst præsenteres vi i Når mørket falder på nu for to virkelige kriminalsager. Det er to vidt forskellige sager, hvilket netop viser kriminalitets mange ansigter. Fælles for de to sager er dog netop vores fascination. Ikke blot af det faktuelle i nyhedsmedierne, men mange svælger nærmest i fortællingerne og alt det, som ligger bagved.
Virkeligheden overgår nogle gange fiktionen. Forestillingen her ønsker ikke at fokusere på de makabre detaljer ved forbrydelsen, selvom det i true crime oftest er netop de detaljer, som på en og samme tid fascinerer og frastøder og skræmmer folk. Fokusset her er i stedet på det menneskelige sind, og forestillingen vil ”om de psykologiske, sociale og samfundsmæssige mekanismer, der går forud for forbrydelsen.”
I første akt møder vi Jens og Karina, som stormende forelsker sig. De kommer begge med noget i bagagen, og de fortæller skiftevis om deres omtumlede liv. Selvom de har store drømme, bliver de aldrig rigtig indfriet. Jens er syg, hvilket udløser tragedien. Det ér forfærdeligt, men alle vasker blot hænder. Hvad skulle de dog have gjort anderledes? I anden akt møder vi familien, hvor teenageren Maja forsvinder. Hun findes først, da hendes lig opdages. Gerningsmanden findes aldrig. Historien her opleves gennem hendes lillebror Patrick.
Julie Petrine Glargaards tekst er let, faktuelt og smidigt. Heri ligger dets styrke. Teksten forfalder ikke til de makabre detaljer for effektens skyld. Det afgørende er ikke selve forbrydelsen, men i stedet det som leder op til den. Og det beskriver teksten ganske fint, og den giver os nogle overordnet fine personportrætter.
Men de kommer aldrig rigtig ind under huden på os, da de bliver for fragmenterede, da der springes lidt for hurtigt ud og ind af dem, så vi når aldrig rigtig at få det rette indblik, hvilket er synd. Teksten have stået stærkere, hvis man havde ladet fortællingen køre kronologisk som én fortælling, hvor vi fik lov at ”fordøje” forbrydelsens væsen. Skrive- og dermed spillestilen passer godt til true crime-genren, hvor der netop springes ind og ud af de forskellige karakterers fortællinger, som krydres med udsagn fra eksperter og dem, som skal opklare forbrydelsen. Det lader til at være et bevist valg, men det fungerer desværre ikke helt så elegant her.
Alle rollerne spilles af Julie Riis og Daniel Bevensee, der som nævnt springer ind og ud af dem. De leverer alle fine og overbevisende præstationer, og tekstens lethed kommer frem i Palle Nordhøj Kanns lettilgængelige og tempofyldte instruktion.
Forestillingen spiller op til, at vi skal tænke. Hvorfor? Kunne det ske for os selv? Skæbnerne åbnes for os, og vi får et indblik i menneskerne i tragedierne; om dem, som i lige så grad er ofre. Kan vi tillade os at svælge i deres ulykke? Men det bliver desværre til tider lidt for fragmenteret, så man ikke helt ved, i hvilken retning fortællingen skal, og hvad den egentlig vil sige os. Fortællingen er grumme, og de går ind under huden på os. Men skal vi blive skræmte over det skete eller over, at vi mennesker svælger i forbrydelsens væsen. Det finder vi aldrig rigtig ud af. Og det er synd. Når mørket falder på er en interessant forestilling med noget på hjerte i forhold til vores (for)brug af true crime-genren, men den bliver aldrig helt vedkommende.
Randers Teater og Teatergrad
Hans Egede Kirke, Vardegade 14, 2100 København Ø
Spilleperiode:
Randers: 7.-11. november og 21.-25. november 2022: Østre Kapel
København: 14.-18. og 28. november 2022: Hans Egede Kirke, Østerbro og 29. november-1. december 2022: Politimusset
Set den 14. november 2022
Fotos: Martin Gundesen
Lyst til at købe en billet? Læs nærmere her:
og
Medvirkende: Julie Riis og Daniel Bevensee
Instruktør: Pelle Nordhøj Kann
Dramatiker: Julie Petrine Glargaard
Dramaturg: Tine Eibye og Christine Worre Kann
Komponist: Marie Louise von Bülow
Scenograf: Nikolaj Heiselberg Trap
Lysdesign: Viktor Holm Lauridsen
Forestillingsleder: Josefine Bitsch
Varighed: Ca. 1 time og 40 minutter inkl. pause
Følg os på Facebook:
https://www.facebook.com/ungtteaterblod
Følg os på Instagram:
@ungt_teaterblod