Anmeldelse: Natten – en teaterkoncert, Aarhus Teater

Af Lise Barslev

”En stemningsfuld og sanselig rejse ind i nattens pulserende verden udfoldet gennem vores fælles sangskat”. Sådan skrives der på Aarhus Teaters hjemmeside om forestillingen Natten – en teaterkoncert, og det kan der kun gives ret i. Teaterkoncerten byder på en nærmest utrolig sanselig og visuel oplevelse, som tager publikum på en rejse igennem natten. Fra tusmørketimerne til drømme og rædselsslagende mareridt og helt frem til at solen atter står op. Højskolesange, salmer og vuggeviser fra vores fælles sangskat danner i nye fortolkninger ramme for denne utroligt smukke teaterkoncert.

Artwork: Yellow1.dk

Teaterkoncerten går igennem fem stadier i løbet af natten: Natten falder på, nattens vågne timer, i søvnens verden, mareridt og opvågning, og hver af disse stadier har hver deres historier som alle forløber sig i løbet af nattens mørke. Disse flydende og slørede overgange mellem stadierne genfindes i forestillingens sange. Sammensætningen imellem temaet ”natten” og blandt andet højskolesangene spillede virkeligt godt sammen, da lyrikkens ofte lidt melankolske tone går i takt med nattens mørke og nogle gange uhyggelige stemning. Nicolei Fabers iscenesættelse rammer perfekt denne sammensætning.

En kort teknisk fejl kunne ikke tage pusten fra Aarhus Teaters stærke ensemble – bestående af Marie Marschner, Mette Klakstein, Carla Eleonora Feigenberg, Amalie Drud Abildgaard, Jacob Madsen Kvols, Simon Mathew, Emil Prenter, Emil Busk Jensen og Marie Koldkjær Højlund – og Aarhus Teaters kor, der kom på scenen igen til et kæmpe bifald fra publikum, der ikke kunne få nok. Hver enkelt stemme fra ensemblet fik sit øjeblik. Særligt Simon Matthew skuffede ikke, og han leverede både en smuk vokal og fint skuespil.

Ensemblet og Aarhus Teaters kor krydret med Den Sorte Skole og Marie Koldkjær Højlunds komplekse lydbillede af vores sangskat var virkelig godt sat sammen. Man kan tænke at højskolesange og elektronisk musik umiddelbart ikke går sammen hånd i hånd, men Den Sorte Skole og Koldkjær Højlund har formået at give nyt liv til de kendte sange. Vuggevisemedleyet i begyndelsen var utroligt smukt, da alle stemmerne smukt fletter sig ind i mellem hinanden og mellem de forskellige vuggeviser. Det var en dejlig og nostalgisk følelse at høre de vuggeviser, man selv havde hørt sunget som barn, blive portrætteret så smukt.

Det, som jeg virkelig blev imponeret af, var den visuelle overlegenhed som Julian Juhlin havde skabt i både scenografien og kostumerne sammen med Mathias Herslands lysdesign. Alle på scenen klædt i sort-hvide tonet former for nattøj og dertil var alle skuespillerne iført en form for stof over deres arme, hænder og ben som virkelig løftede kostumerne, som var utroligt smukke.

Scenografien var så gennemført til temaet ”natten” og bød både på en kæmpe måne til nattens fugle med deres lysene øjne. Det gjorde at publikum virkelig fik noget for pengene i form af betagende effekter så som en gigantisk elpære med et lige så gigantisk møl med bevægelige vinger.

Alt i alt en virkelig smuk og betagende teaterkoncert som virkelig er visuel stærk. Så hvis du vil opleve det, der sker om natten så tag et smut til Aarhus Teater og se Natten – en teaterkoncert.

Aarhus Teater, Store Scene, Teatergaden, 8000 Aarhus

Spilleperiode: 24. august-27. september 2023

Set den 24. august 2023

Artwork: Yellow1.dk

Medvirkende: Marie Marschner, Mette Klakstein, Carla Eleonora Feigenberg, Amalie Drud Abildgaard, Jacob Madsen Kvols, Simon Mathew, Emil Prenter, Emil Busk Jensen og Marie Koldkjær Højlund samt Aarhus Teaters Kor

Musik og arrangementer: Den Sorte Skole og Marie Koldkjær Højlund

Iscenesætter: Nicolei Faber

Scenograf og kostume design: Julian Juhlin