Anmeldelse: Sommerballet, Bellevue Teatret

Anmeldelse: Sommerballet, Bellevue Teatret

Af Christian Skovgaard Hansen

Den højdramatiske kærlighed har indtaget Bellevue Teatret, som igen med Sommerballet, hvor ”Romeo & Julie” og ”Le Jeune Homme et la Mort” er på programmet, lader dansen fylde scenen i Klampenborg.

Aftenen starter med den portugisiske gruppe Qurum Ballets version af ”Romeo og Julie”, hvor Shakespeares kærlighedsdrama er beskåret og komprimeret, så vi i Daniel Cardosos koreografi når det hele på godt en time.

I denne version er det – særligt i starten – nødvendigt at holde tungen lige i munden, og bearbejdelsen gør måske Shakespeares historie mere moderne og abstrakt, end hvad godt er. Kender man ikke historien – eller ledes lidt af musikken – er starten lidt svær at finde hoved og hale i. Kærligheden synes ikke rigtigt at kunne få det rette fodfæste, og har man ikke opnået kærligheden, så er den svær at miste. Det lykkedes dog at finde kærligheden mellem Romeo og Julie, og danserne er som sådan fremragende og elegante.

RJulieta Quorum Ballet

Ved hjælp af scenografien, fine kostumer og ikke mindst særligt en glimrende og effektiv lyssætning kommer (kærligheds)fortællingen også i mål, hvor vi oplever både intensitet og ømhed, inden det hele må gå så grueligt galt.

Musikken til ”Romeo og Julie” er stadig af Sergej Prokofiev, og den er naturligt også komprimeret, så den passer til dansen. Det er lykkedes ganske fint. Men aftenens absolutte højdepunkt i den henseende er, at musikken spilles live af musikere fra Det Kgl. Danske Musikkonservatorium. De sidder på begge sider af dansescenen, og de leverer en perfekt præstation. Musikken bliver nærværende og omfangsrig for både dansere og publikum, og den fanger en fra begyndelsen.

Foto: Qurum Ballet

Efter pausen er det muligt at opleve Danmarkspremieren på Roland Petits ”Le Jeune Homme et la Mort” fra 1946 og til musik af J.S. Bach. Her er det også kærligheden, der er omdrejningspunktet. Den unge mand er ulykkelig og har ikke heldet med sig i kærlighed. Kvinden vil ikke have ham, og som femme fetale sender hun ham mod afgrunden, hvor kun galgen og døden venter. Alt dette nås på kun små 20 minutter.

Foto: Christina Hauschildt

Alban Lendorf er strålende som den unge mand. Han har nerve og dramatik i sin dans, og man mærker følelserne og ikke mindst hans smerte helt ud på publikumsrækkerne. Cassandra Trenary er kvinden, der leder den unge mand i fordærv, hvilket sker tilpas overlegent og ikke mindst bidende ondskabsfuldt. Spørgsmålet er, om vildskaben kan tæmmes. Det er dramatik på højeste plan, hvilket her bestyrkes af Bachs musik.

Foto: Christina Hauschildt

Det er de store følelser, der er på spil, og det mestrer både Lendorf og Trenary glimrende. De giver hinanden sam- og ikke mindst modspil. De to modsætninger kan aldrig rigtig mødes, og selvom han ved, at det er farligt, kan han ikke lade være med at tiltrækkes. Han ønsker hende stadig, selvom hun absolut ikke vil det bedste for ham. Vi holder vejret, alt imens han mister dét.  Luigo Boninos iscenesættelse får det bedste (eller værste om man vil) frem i historien og danserne, og historien foregår i en minimal, men absolut virkningsfuld scenografi, hvori følelserne kan få frit løb.

De to balletter viser os fornemt kærlighedens mange ansigter, og vi oplever, at den desværre ikke alene er godartet. Vil du opleve noget andet end den klassiske ballet, skal du derfor ikke tøve med at svinge forbi Bellevue Teatret og opleve deres Sommerballet, hvor teatret tør vove at vise noget andet end det sikre, og de viser os, hvad ballet også kan være.

Bellevue Teatret, Strandvejen 451​, 2930 Klampenborg

Spilleperiode: 24.-27. august 2023

Set den 24. august 2023

Fotos: Quorum Ballet og Christina Hauschildt

Lyst til at købe en billet? Læs nærmere her:

https://www.bellevueteatret.dk/forestillinger/sommerballet

MEDVIRKENDE:
ROMEO & JULIET

Quorum Ballet

Musikere fra Det Kgl. Danske Musikkonservatorium

LE JEUNE HOMME ET LA MORT

Cassandra Trenary

Alban Lendorf


HOLDET BAG:

ROMEO & JULIET

Quorum Ballet

Musik: Sergej Prokofjev

Koreografi: Daniel Cardoso

LE JEUNE HOMME ET LA MORT

Koreografi: Roland Petit

Musik: J.S. Bach

Instruktion: Luigi Bonino


Varighed: Ca. 2 timer inkl. pause

Følg os på Facebook:
https://www.facebook.com/ungtteaterblod

Følg os på Instagram:

@ungt_teaterblod

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *