Anmeldelse: Denis & Katya, Folketeatret (Kind of Opera)

Anmeldelse: Denis & Katya, Folketeatret (Kind of Opera)

Af Christian Skovgaard Hansen

Bag navnene Denis og Katya gemmer sig de to russiske 15 årige teenagere Denis Muravyov og Katya Vlasova. I 2016 flygtede de to teenagere sammen, da de var blevet forbudt at se hinanden. De to teenagere uploadede under deres flugt billeder på de sociale medier, og de livestreamede på tjenesten Periscope deres egen død på nettet, inden de blev fundet døde tre dage senere. Mange fulgte med på nettet i deres sidste dage, og de kommenterede på deres livestream. Dette onlinespor står sammen med parrets afskedsbesked – om at blive misforstået af de voksne – nu alene tilbage som et vidnesbyrd om deres korte liv.

Denne nye opera Denis & Katya fortæller den sande historie om deres sidste tid sammen. Igennem Ted Huffmans libretto og Philip Venables musik fortælles deres historie gennem hele historiens begivenheder som en collage i en løbende fortælling, hvor de små fortællinger danner den samlede historie.

Den fortæller historien om deres tragiske skæbner på dokumentarisk vis, hvor vi følger deres og omgivelsernes reaktioner. Fortællingen fortælles både af Denis og Katya, men også af en journalist, ven, nabo, lærer og mange andre personer, som indgår i historien. Virkeligheden og livet på internettet blander sig.

Operaen er en nyskrevet kammeropera, der skildrer det unge pars sidste dage. Deres kærlighed og flugt giver minder til historierne om den ulykkelige kærlighed og afstanden i Romeo og Julie og i Bonnie og Clyde.

Imens projekteres ord og citater på videoskærmen, og sammen med den talte fortælling og sangen fortælles de to teenageres fortælling. Operaen prøver herved at undersøge og forstå, hvad der forårsagede tragedien. Tragedien udspiller sig live foran os.

Sopranen Katinka Fogh Vindelev og barytonen David Kragh Danving synger og spiller de to roller fremragende. De giver krop og sjæl til den voldsomme og tragiske kærlighedshistorie, når der både italesættes både de to teenageres egen historie, men også omgivelsernes syn.

Iscenesætter Selma Mongelard lader historieuddragene være i centrum, og de to sangere fortæller historien uden scenografi og rekvisitter. Sceneskiftene mellem de små fortællinger i collagen sker stringent ved et bib. Opbygningen i historiefortællingen er måske ikke helt i øjet. Er man ikke bekendt med historien, gør formen, at man lige skal finde hoved og hale i både formatet og historien.

Scenerummet er i øvrigt nøgent, og i hvert hjørne sidder fire cellister, Marie Louise Lind, Kirstine Eva Pedersen, Marta Gudmundsdottir og Mihai Fagarasan, og danner det fine, skarpe musikalske billede, som skifter, efterhånden som historien udvikler sig.

Denis & Katya er en moderne kammeropera om en ikke uinteressant fortælling. Historiefortællingen i sig selv lykkes i sig selv fint, men der mangler lidt en retning i forestillingen. Hvad vil den egentlig sige os? Er det en kommentar til de to unge menneskers kærlighed, flugt og død? Er det en kommentar til de sociale mediers rolle? Skal vi være vrede, sorgfulde, skræmte og/eller i chok? Dér kommer operaen ikke helt i mål.

Kind of Opera

Folketeatret, Hippodromen, Nørregade 39, 1165 København K

Spilleperiode: 25.-26. august 2023

Set den 26. august 2023

Fotos: Sif Bang Mikkelsen

Lyst til at købe en billet? Læs nærmere her:

https://www.folketeatret.dk/shows/denis-katya

og

https://kindofopera.dk/projekter/deniskatya

Medvirkende: Sopran: Katinka Fogh Vindelev og Baryton: David Kragh Danving samt Celli: Marie Louise Lind, Kirstine Eva Pedersen, Marta Gudmundsdottir og Mihai Fagarasan

Musik: Philip Venables

Libretto: Ted Huffman

Musikalsk ledelse: Ian Ryan

Instruktør: Selma Mongelard

Lysdesign: Malte Hauge

Varighed: Ca. 1 time og 5 minutter uden pause

Følg os på Facebook:
https://www.facebook.com/ungtteaterblod

Følg os på Instagram:

@ungt_teaterblod

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *