Anmeldelse: Odense Sommerrevy 2021 – Slip latteren løs!, Engen ved Fruens Bøge

Af Daniel Lassen

Så er revysæsonen anno 2021 skudt i gang! Og hold da helt op, hvor har man savnet det. Efter et år, hvor alt har været aflyst pga. Covid-19, så er vi nu altså atter engang tilbage i teltet på Fruens Bøge i Odense, hvor Odense Sommerrevy for femte gang slår teltdugen op. Efter en fortrinlig picnic-kurv i teltets øvrige lokaler er man rustet og mætte, og godt klar til at blive godt underholdt, og bliver man så det? Det korte svar er: Ja!

Holdet i år består af en god blanding af velkendte ansigter og nye navne. Lars Arvad, Thomas Mørk og Vicki Berlin har alle tre været med fra revyens begyndelse og alle årene frem. Henrik Koefoed og Mette Marckmann er måske ikke ligefrem nye navne i dansk revy, men for første gang er de med i Odense Sommerrevy. Årets revydebutant, Stig Rossen, er jo absolut heller ikke et ukendt navn, men altså debutant i revygenren.

Årets revy kommer godt igennem alle de emner, der har ligget os danskere på sinde de sidste par år, og Coronapandemien indgår rigtig fint i mange af revyens numre uden, at det bliver for meget.

Årets tema i Odense Sommerrevy er klimadebatten, og allerede i åbningsnummeret får vi at vide, at de vil lave en bæredygtig revy. Temaet ”klima” går da også igen i mange af revyens numre, måske også lige i en kende for mange, hvor emnet desværre går lidt i ring. Men heldigvis er der også plads til emner som vores måde at snakke/skrive til hinanden på, som tages op af Thomas Mørk og Mette Marckmann i Jacob Weble skønne nummer ”Fejlplaceret”. Metoo og hele kønsdebatten bliver der så sandelig også plads til i Jacob Morilds sjove nummer ”Helt hysterisk”, hvor kvinderne i revyen får lov til at vende hele kønsdebatten på hovedet.

Regeringen får bestemt også en over nakken, når Henrik Koefoed som H.C. Andersen fortæller eventyret om Mette Frederiksen og hendes diktaturdemokrati. Lige efter får vi selvsamme Mette Frederiksen på scenen i en knivskarp parodi, leveret af Mette Marckmann, der trods en yderst skarp tekst, bliver en smule for lang. Efter første akt, hvor Thomas Mørk ikke har så meget at rive i, får han i anden akt en fantastisk figur ud af manden fra Sundhedsstyrelsen, som selv skal tolke for de døve – vel at mærke samtidig med at han snakker. Fantastisk fremført; og godt skrevet af Carl-Erik Sørensen. Dette bliver uden tvivl aftenens bedste nummer.

Debutanten, Stig Rossen, får heldigvis lov til at vise alt, hvad han kan sangmæssigt i flere numre i revyen, og han får i det hele taget revyen op i et meget højt musikalsk niveau. Lars Arvad er sjov, når han et par gange kommer ind som ”hvad er det nu, det hedder”-håndboldlandsholdstræner Nikolaj Jacobsen. Svagest tekstmæssigt står Vicki Berlin, men heldigvis får hun lov til at lave en dans som Corona, hvilket er sjovt tænkt.

Alt i alt har instruktør Joy Marie-Frederiksen virkelig fået lavet en god, tempofyldt revy, der kommer godt rundt om de emner, der ligger os på sinde. En moderne og gennemmusikalsk revy, der passer godt ind i stilen, de har lagt i Odense. Hvad kan man så mere forlange?

Odense Sommerrevy 2021

Engen ved Fruens Bøge, Skovalleen, 5220 Odense SV

Spilleperiode i Odense: 6. maj-14. juni 2021

Spilleperiode i Aalborg Kongres og kulturcenter: 27-29. august 2021

Set den 6. maj 2021

Medvirkende: Henrik Koefoed, Vicki Berlin, Thomas Mørk, Stig Rossen, Mette Marckmann og Lars Arvad

Instruktør og koreograf: Joy Marie-Frederiksen

Kapelmester: Morten Wedendal

Musiker: Kristian Karottki, Morten Øberg, Aske Drasbæk, Thomas Ovesen og Andreas Hatholt

Scenograf: Thomas Mørk

Kostumier: Henrik Børgesen

Tekst og musik af: Niels Olsen, Morten Wedendahl, Vase og Fuglsang, Jacob Morild, Jacob Weble, Sofie Jo Kaufmann, Mette Søndergaard, Satirekollektivet FLÆS, Vicki Berlin, Jan Svarrer, Carl-Erik Sørensen, Lars Bisgaard, Rasmus Søndergaard, Søren Anker Madsen og Shu-bi-dua

Varighed: Ca. 2 time og 15 minutter inkl. pause