Anmeldelse: Erna i krig, Kolding Egnsteater

Af Sanne Halkjær Hebsgaard

Tilbage i foråret 2020 skulle 100-året for genforeningen af Sønderjylland med Danmark fejres. Men som bekendt kom der en pandemi i vejen for en masse at de store festligheder, som skulle understrege genforeningen. Erna i krig skulle i den forbindelse også have haft premiere. Premieren blev rykket et års tid, og nu spilles forestillingen ude under åben himmel i den danske natur.

I Erna i krig møder man den sønderjyske dreng Kalle, som er blevet indkaldt til hæren for at kæmpe på den tyske side under Første Verdenskrig. Som Kalles mor Erna siger, så har Kalle ikke så mange kopper i skabet, men han er nu god nok. Derfor tager hun, forklædt som mand, sammen med sin søn, i hæren, for at kæmpe sammen med tyskerne. I løbet af forestillingen følger man Erna og hendes op- og nedture i hæren under Første Verdenskrig, og hendes ønske om en genforening med Danmark.

Selve scenografien, der er udviklet af Nadia Nabil, er forholdsvis simpel. Et scenetæppe, der er omringet af nogle mindre sække, skaber rammerne for scenen. Eftersom forestillingen spilles i naturen, giver det god mening, at scenografien er lidt simpel. Farverne er nedtonede, og de passer lige ind i naturen. Og selve trækket, at forestillingen spilles i udendørs, er også et utroligt godt valg. At sidde og se Erna i krig med fuglefløjt og solnedgang i baggrunden, giver forestillingen en helt ny dimension.

I forestillingen er der kun to medvirkende, henholdsvis Trine Pallesen og Morten Kjær. Trine Pallesen spiller rollen om Erna, hvor Morten Kjær spiller alle de mænd og kvinder, der er på Ernas vej. Det er en ret god rollefordeling, og den fungerer virkeligt godt, da Trine Pallesen og Morten Kjær er super dygtige til at spille sammen. De supplerer hinanden godt, og som publikum kan man se, at de har en rigtig god kemi. Det giver også en varme til rollerne, og de relationer der bliver skabt undervejs i forestillingen.

Ud over at Trine Pallesen og Morten Kjær er skuespillerne, der står på scenen, så står der også musiker Morten Dorvin ved siden af scenen. Hans rolle er at give forestillingen små lydeffekter og danne en baggrundslyd, der passer til de forskellige episoder. Han sætter scenen ved at råbe en dato, hvilket giver skuespillerne grønt lys til at starte scenen på den givende dag. Det hele bliver meget organisk, fordi alt lyd kommer enten fra skuespillerne selv eller fra Morten Dorvin. Der er ingen højtalere, der formidler lyden, hvilket får forestillingen helt ned på jorden.

Selve fortællingen om, at Erna drager i krig med sin søn for at beskytte ham, er jo i sig selv en tragisk historie. Erna og Kalle er danskere, og føler sig 100 % danske, og alligevel bliver de nødt til at kæmpe på tyskernes side under krigen. Og dét at have været en del af Første Verdenskrig, har også båret nogle hårde skæbner med sig. På trods af det, bliver selve historien om Erna fremstillet på en nærværende men også humoristisk måde. Derfor bliver forestillingen ikke for tung for publikum, og samtidigt forstår publikum stadig alvoren.

Genforeningen er en vigtigt del af den danske historie, hvilket også gør Erna i krig til en utroligt relevant forestillingen for alle danskere. Forestillingen lader publikum lære om den barske tid under Første Verdenskrig, og den lader samtidigt også publikum gå hjem med en taknemmelighed over, at vi ikke lever tilbage i den tid.

Kolding Egnsteater

Denne aften: Trapholt, Æblehaven 23, 6000 Kolding

Derudover er der forskellige spillesteder – se steder i billetlink