Anmeldelse: Pan og Sult, Aarhus Teater

Anmeldelse: Pan og Sult, Aarhus Teater

Af Lea Hjort Thalund

Pan og Sult er endnu en vellykket forestilling produceret af to dramatikerstuderende fra Den Danske Scenekunst Skole og to instruktørstuderende fra Kunsthøgskolen i Oslo.

De har ny dramatiseret den norske forfatter Knut Hamsuns ungdomsromer ”Pan” og ”Sult”, hvorefter de har sat dem på scenen, med tre uddannede skuespillere, Amanda Friis Jürgensen, Magnus Hald, Tryggvi Sæberg Björnsson og skuespilstuderende Minna Flyvholm Tode. Forestillingen er dermed en toakters, men med hver sin fortælling og hvert sit æstetiske udtryk.

Pan

”Pan” er dramatiseret af Johanne Kirstine Fall og instrueret af Nanna Bruun. Vi befinder os i skov, hvor vi møder løjtnanten, spillet af Hald, som træder frem igennem træerne.

Med det samme bliver der anlagt en undertone af ubehag, som fint bliver holdt igennem fortællingen. Ubehaget følger i lange træk løjtnanten, men udvider sig til at omfatte doktoren, spillet af Björnsson, og Edvarda, spillet af Jürgensen. Her starter der et trekantsdrama, imellem doktoren, Edvarda og løjtnanten. Trekantsdramaet bliver fortællingens omdrejningspunkt, hvor Eva, spillet af Tode, både kommer til at stå lidt udenfor, men samtidig bliver et bindeled imellem skoven og det civiliserede liv.

Scenografien er sparsom, men fungerer overraskende godt. Dybden i scenen er forkortet betragteligt af et stort lærred, som skaber dybde til skoven igennem projekterede fugle. Resten af scenepladsen bliver fyldt ud af grantræer i forskellig højde, som skaber en illusion om en tæt skov såvel som en enkelt lysning på forscenen, hvor det mest af handlingen udspiller sig.

Teksten er blevet holdt i det gamle sprog, hvilket yderligere bliver komplimenteret af kostumerne, som sender en tilbage til år 1900. Sproget glider nemt for de fire skuespillere og de falder ind i en god rytme med hinanden såvel som rummet.

Iscenesættelsen har mange fine elementer, men jeg savner flere steder noget mere kant og mere dybde. Jeg savner, at man havde turde at gå de sidste skridt. Skildringen af Edvardas dobbelthed og legende tilgang til mænd, og manglende opfattelse af de konsekvenser deraf, kommer fantastisk ud. Det samme gør løjtnantens raseri og psykotiske træk. Men en større kontrast til løjtnanten og noget mere dybde, ville have gjort forestillings udtryk skarpere og mere nuanceret.

Sult

Anden akt af forestillingen, ”Sult”, er dramatiseret af Frida Lea Fugl og instrueret af Lasse Lilleng. Her møder vi den hjemløse, også selvom han ikke selv vil indrømme det, forfatter, som bliver spillet af Björnsson. Vi følger ham rundt i Christiania, som Oslo hed tilbage i 1890. Vi følger ham igennem hans egen verdensopfattelse af livet. I takt med hans eget forfald, bliver verden omkring ham mere forvrænget og mere ødelagt. En skildring, som efterlader publikum med en refleksion over, hvad der var hans eget forvrængede billede og hvad der var hans faktiske oplevelse.

Til anden akt er scenen nu helt blotlagt. I midten står der et stillads i to lag, hvor lærredet i første akt var spændt ud på. Rundt på scenen er der opstillet mannequindukker i diverse udklædning. Alt er nu blotlagt for publikum. Kostumerne hos skuespillerne, med undtagelse af Björnsson, er afslappende og moderne. De er anonyme, indtil det tager en hat eller jakke fra en mannequin og møder forfatteren. De skifter konstant og former rummet efter hans bevægelser. Omvendt styrer de ham også i forskellige retninger uden, at han tilsyneladende er klar over det.

Sproget her er mere moderne. Det er også sværere at tidsbestemme handlingen. Alt fra gamle kyser, en høne i en kurv og en McDonalds-burger har sin tur hen over scenen. Konceptet skinner mere klart igennem i anden akt, selvom det visuelt er baseret på kaos. Lilleng har formået at forstyrre virkelighedsbilledet nok til, at man sidder tilbage med spørgsmålet om, hvad der var virkeligt, og hvad der var forfatterens forskruede verden.

Aarhus Teaters koncept om at give scenen til de nye talenter indenfor dramatisk skrivekunst og instruktion er endnu engang lykkedes. Det interessante i konceptet er, at det giver en mulighed for at opleve den samme forfatter, præsenteret på to vidt forskellige måder. Styrken i disse forestillinger er deres forskellighed. Da både dramatikere og instruktører stadig er under uddannelse, bliver de også vurderet således. Man skal dog ikke tage fra dem, at deres produkt er professionelt værdigt.

Se Pan og Sult for at opleve, hvad de nye talenter i scenekunsten kan, men også for at blive udfordret med, hvor forskelligt en forfatter kan præsenteres. Se forestillingen for at opleve, hvordan to forskellige æstetiske udtryk kan præsentere den menneskelige psyke, på den yderste rand. Det er en forestilling, som både skildrer det i en ældre såvel, som i en moderne udgave.

Aarhus Teater, Stiklingen, Teatergaden, 8000 Aarhus C

Spilleperiode: 2. november-8. december 2023

Set den 2. november 2023

Fotos: Rumle Skafte

Lyst til at købe en billet? Læs nærmere her:

https://www.aarhusteater.dk/det-sker/forestillinger/aktuelt/pan-sult/

Medvirkende: Amanda Friis Jürgensen, Magnus Hald, Tryggvi Sæberg Björnsson og Minna Flyvholm Tode

Dramatiker: Johanne Kirstine Fall (Pan) og Frida Lea Fugl (Sult)
Forfatter: Knut Hamsun

Iscenesætter: Nanna Bruun (Pan) og Lasse Lilleng (Sult)

Scenograf og kostumedesign: Mai Katsume

Lys- og videodesign: Kim Glud

Lyddesign: Aki Bech

Kompositioner: Sophus Dræby Jensen

Varighed: Ca. 2 timer og 30 minutter inkl. pause

Følg os på Facebook:
https://www.facebook.com/ungtteaterblod

Følg os på Instagram:

@ungt_teaterblod

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *