Anmeldelse: Petra von Kants tårer, Aalborg Teater

Af Thomas Riddersholm

På Aalborg Teaters Lille Scene spiller lige nu stykket ’Petra von Kants bitre tårer’ af tyske Rainer Werner Fassbinder. Det er historien om den succesrige modedesigner Petra von Kants turbulente kærlighedsliv. Intens, ulykkelig og bitter kærlighed.

Historien kredser sig rundt om den rige og succesrige modedesigner Petra von Kant og hendes relationer. Hun er netop kommet ud af et smertefuldt ægteskab og er endt i en identitetskrise. Hendes forhold til familie og venner er ikke, hvad det burde være, og hun føler sig meget ensom. Det hele lysner dog den dag, hvor hun møder en kvinde ved navn Karin. Det slår med det samme gnister mellem de to, og de indleder en intens og stormfuld romance. Petra er sikker på, at hun endelig har fundet lykken, og hun hengiver sig selv fuldstændigt til Karin. Men er det nu også en god ide? Uden at sige for meget, vil jeg godt afsløre, at det ikke just ender rosenrødt.

Aalborg teater

Om jeg synes at stykket fungerer? Ja, det gør jeg på sin vis, men så alligevel ikke helt. Jeg fanger og føler budskabet og historien, men er knap så betaget af forestillingen som helhed. Historien kommer fint ud, og man bliver også ramt af stemningen. Man mærker hele den fortvivlelse og bitterhed, som Petra brænder inde med. Det er jo i sig selv en afgørende faktor for, om et stykke virker eller ej.

petra-1

Der, hvor kæden hopper lidt af for mig, er på den måde replikkerne bliver leveret på, især af hovedrollen, Nanna Skaarup Voss som Petra. Ingen tvivl om at der er tale om en talentfuld skuespillerinde, ellers ville man slet ikke kunne mærke hende, men hendes dialoger og monologer virker simpelthen ofte for kunstige og opstillede. Det hele bliver for teatralsk og gammeldags efter min smag. Den klassiske teatergænger vil muligvis være uenig med mig i dette, men det virker bare en anelse uddateret, og det kan virke lidt afskrækkende på det unge publikum.

Derudover er der kun en location i stykket, nemlig Petras hjem. Dette er jo ikke nødvendigvis en negativ ting, men i så fald tror jeg at det havde fungeret bedre, hvis forestillingen havde været en halv times tid kortere, da de hele hurtigt bliver lidt for ensformigt. De små to timer er i hvert fald nok lige i overkanten.

Aalborg teater

Alt i alt, så synes jeg at det er en ganske fin forestilling. Det er ikke på nogen måder dårligt, men det kommer heller aldrig helt op at ringe for mig. Jeg føler smerten og den ulykkelige kærlighed deri, men som helhed var det en lidt haltende oplevelse. Derfor lander karakteren på tre solide bloddråber.

Aalborg Teater, Lille Scene, Jernbanegade 11, 9000 Aalborg

Spilleperiode: 3.-24. september 2016

Set den: 5. september 2016