Anmeldelse, Radio Free Mermaid (Skræp)
Af Amalie Sloth de Fine Licht
Lad dig blive vugget ind i 8 forskellige lyduniverser. ’Radio Free Mermaid’ er en nuanceret palet af undersøgende symfoniske værker i Københavns havn.
Inden vi lægger fra kajen, finder jeg og min ledsager en plads i båden som hvilken som helst turist på besøg i København. Der er mulighed for køb af drikkevarer og tæpper til alle, men det er den forventningsfulde stemning, som forsikrer os om, at vi har mere i vente end den sædvanlige havnerundfart.
8 medlemmer af komponistsammenslutningen Skræp, har komponeret hver deres lydværk inspireret af Københavns havn. Musikerne har selv valgt et sted på rundfarten, og skabt et værk specifikt til dette spot, inspireret af stedets stemning og lyde. Imens musikerne skaber musikken live på deres valgte sted, sendes lyden direkte via en radiosender til båden. Musikken høres derfor lang tid før musikeren kommer til syne, og mix-masteren i båden sørger for harmoniske og glidende overgange imellem de 8 forskellige værker.
Der er tid til fordybelse, for turen varer 96 min. Bådens skvulpende bevægelser lullede i hvert fald hurtigt min ledsager og jeg ind i en lettere meditativ tilstand. Lydene giver landskabet, som driver forbi, en ny stemning og stor poesi. Som Skræp selv beskriver det, så skabes der et soundscape, et lydlandskab.
Musik er mange ting, og folk som forventer melodiske sangbare musikstykker vil med sikkerhed blive skuffede. De 8 komponister eksperimenterer med lyde, som vi ikke normalt møder i vores hverdag, skaber stemninger, lyduniverser som lytteren kan forsvinde ind i.
Derfor var det faktisk ikke nødvendigt at have musikerne stående på land, for hver gang vi kom frem til stedet hvor musikeren spillede, blev fokus rykket fra musikken til en person, som vi alligevel ikke kom særlig tæt på. Derfor var det specielt ærgerligt, at næsten ingen af musikerne tog kontakt til de flydende publikumsrækker, men blev i deres egen lille boble. Det var tydeligt, at passagererne, inkl. mig selv, brugte meget energi på at finde musikerne, som var det ’Find Holger’-legen,vi var igang med. At energien således gik fra at lytte til at lede´var ærgerligt, for ofte blev man lidt skuffet, da billedet af musikerne på bredden ikke levede op til det dramatiske lydbilledet.
Tomomi Adachis lydværk var for mig højdepunktet på sejlturen. Her kom vi så tæt på musikeren, at live-aspektet kunne forstås og mærkes. Ellers var de bedste øjeblikke i virkeligheden ventetiden imellem de 8 musikeres steder, for her kunne vi lytte og bare se ud på Københavns havn.
Jeg kan anbefale ’Radio Free Mermaid’ til alle som ikke har set havnens hemmeligheder, og opfordre til at lukke øjnene og nyde indtrykkene og historierne, som musikken skaber.
Musikalsk havnesejlads
Afgang fra Nordre Toldbod 7, Kbh K
Spiller indtil 22. august 2015
Spilledato: 20. august 2015
Foto: Amalie Sloth de Fine Licht
En del af Metropolis Festival
Har du lyst til at købe en billet? Se nærmere på forestillingens officielle side:
http://www.kit.dk/2015/SKRAEP.html
Følg os på Facebook:
https://www.facebook.com/ungtteaterblod
Følg os på Instagram:
@ungt_teaterblod