Anmeldelse (re-anmeldelse): Giselle, Det Kongelige Teater
Af Henriette Devantier
Balletsæsonen anno 2022/2023 er nu skudt i gang! Det blev den med den romantiske klassiker Giselle, der oprindeligt er koreograferet af Jean Coralli og Jules Perrot men i denne opsætning har været under kyndig behandling af Nikolaj Hübbe og Silja Schandorff. Balletten favner bredt. Den viser os kærlighed, der er så stærk, at den sidste udvej er afgrunden. Den viser os emotionelle ekstremer. Og fremfor alt viser den os et bristet hjerte, der elsker helt ind i døden.
Ungt Teaterblod anmeldte balletten, da den blev opsat i 2018. Anmeldelsen kan læses her. Ligesom dengang er Giselle den ultimative romantiske ballet med romantikkens idealer for øje. Harmonien, æstetikken og det yndefulde præger balletten, men under overfladen lurer mørkere og altopslugende kræfter.
På denne premiereaften blev hovedrollerne som Giselle og Hertug Albrecht danset af solodanserne Holly Dorger og Jón Axel Fransson – et sikkert og oplagt valg. Begge dansere besidder et stærkt teknisk fundament, og begge er de dygtige til det dramatiske. Giselle stiller høje krav til danserne.
Holly Dorger beviste endnu engang, at hun mestrer dramatikkens kontraster. Hun fik det barnligt naive frem i Giselle, mens hun på nuanceret vis dansede en vanvidsscene, der viste os Giselles totale forfald i både fysisk og psykologisk forstand. Jón Axel Franssons Albrecht havde også fat i ekstremerne i sin karakter. I angst for døden men fortryllet af dyb kærlighed klarede Fransson partiet som hertugen flot. Også den unge Emma Riis-Kofoed imponerede som den hævngerrige Myrtha, der er dronning over wilierne. Med fantastisk kontrol dansede hun mændene til døde.
Netop willierne er ballettens helt store trumfnummer. Wilierne er en slags farlige nymfer fra det hinsides. Ifølge folkesagn er wilierne kvinder, der har opført sig lidt for flirtende, da de levede, og i det hinsides hviler der derfor en forbandelse over dem. De svæver mellem liv og død. Iklædt deres brudekjoler danser willierne i måneskinnet, mens de forførende lader mænd danse sig til døde.
Med Emma Riis-Kofoed i spidsen som ”over-wili” fortryllede og forførte corps de ballet også publikum. Man fornemmede tydeligt både erotikken, forførelsen og farligheden. Dysterheden var ikke til at tage fejl af. En dysterhed, der underbyggedes af Mia Stensgaards stilrene kostumer og Maja Ziskas mørke scenografi.
Jeg vil give Giselle min varmeste anbefaling. Det er en oplagt begynderballet for balletnovicen, som vil opleve stilren, romantisk ballet og en dragende handling. Den er emotionelt medrivende i sin tematik bygget op om livets glade og svære sider. Vi oplever både liv og livsdrømme, kærlighed og kærlighedstab, død og dødsdrift, erotik og vanvid. Giselle er en flot og dramatisk sæsonåbning!
Det Kongelige Teater, Gamle Scene, Kongens Nytorv 9, 1050 København K
Spilleperiode: 3.-22. september 2022
Set den 3. september 2022
Foto: Henrik Stenberg
Lyst til at købe en billet? Læs nærmere her:
https://kglteater.dk/det-sker/sason-20222023/ballet/giselle?section=top
Medvirkende: Holly Dorger, Jón Axel Fransson, Oliver Starpov, Joscelyn Dolson, Emma Riis-Kofoed, Camilla Ruelykke Holst, Lena-Maria Gruber m.fl. (denne aften – forskellige hold)
Koreografi: Jean Coralli, Jules Perrot, Nikolaj Hübbe og Silja Schandorff
Dirigent: Robert Houssart
Musik: Adolphe Adam
Scenografi: Maja Ziska
Kostumer: Mia Stensgaard
Iscenesættelse: Nikolaj Hübbe
Varighed: Ca. 2 timer og 5 minutter inkl. en pause
Følg os på Facebook:
https://www.facebook.com/ungtteaterblod
Følg os på Instagram:
@ungt_teaterblod