Anmeldelse (re-anmeldelse): La Bohème, Det Kongelige Teater

Anmeldelse (re-anmeldelse): La Bohème, Det Kongelige Teater

Af Henriette Devantier

Jeg placerede mig lørdag aften i Operaens plyssæder udstyret med et program i hænderne. På første side præsenteres Puccinis ikoniske opera La Bohème om kunst, kærlighed og fattigdom. I samme ombæring beskrives operaen af operachef John Fulljames som ”essensen af en klassisk operaperle”. La Bohème er soundtracket til min barndom, og den har en ganske særlig betydning for mig. Den har naglet sig fast i min bevidsthed som et idealiseret portræt af ægte, sand og stor kærlighed. En sådan kærlighed som kun døden kan overkomme. Den er beviset på, at kærlighed er for alle – selv for den fattige digter Rodolfo, der i første akt synger: ”For drømme og luftkasteller har jeg en sjæl som en millionær.”

Denne opsætning er en genopsætning af Elisabeth Lintons virkelighedsnære udgave, der pryder Operaens Store scene for femte gang, og må betegnes som en publikumssucces. Jeg havde fornøjelsen af at anmelde samme forestilling i 2018. Denne anmeldelse kan du læse her.

Scenografien, kostumerne og iscenesættelsen går igen, men castet er nyt i denne omgang af La Bohème. Jeg tør vove at påstå, at dette er det bedste cast, jeg har oplevet i denne opsætning. Den fortjeneste er helt og totalt Sofie Elkjær Jensens, der debuterede som den kvindelige hovedrolle Mimì og sang sig ind i vores hjerter.

Vi har tidligere oplevet hende som den ferske og forførende Musetta i samme opsætning – en karakter, hun er velbevandret i, men der hersker ingen tvivl om, at rollen som Mimì er som skabt til hendes stemme og hendes evner som kunstner. Hun leverede en Mimí med en saft og kraft, man skal lede længe efter. Man blev blæst bagover af hendes sopran-kraft, der tryllebandt os. Dertil tilføjede hun Mimì nuancer. Mimì var stadig sart, forelsket og dødeligt syg, men i Elkjær Jensens udgave var hun også humoristisk, skarp og havde ben i næsen. Sofie Elkjær Jensen løftede denne omgang af La Bohème til nye højder.

Overfor Sofie Elkjær Jensen besad den hviderussiske tenor Pavel Valuzhin rollen som den anden halvdel af det forelskede par, Rodolfo. Han kunne ikke helt matche Sofie Elkjær Jensens slagkraft, men han havde bestemt også sine højdepunkter. Han accelererede særligt i første akts store duet ”O soave fanciulla”, hvor Mimì og Rodolfo overgiver sig til hinanden. Parrets stemmer smeltede sammen og skabte en usædvanlig smuk udgave af denne klassiker af en duet.

En anden debutant var Clara Cecilie Thomsen i rollen som den kokette Musetta. Allerede ved Musettas største og mest kendte arie ”Quando me’n vo” i anden akt var Clara Cecilie Thomsen overbevisende. Hendes betagende fremførelse af rollen og sikre sopranstemme skabte til sammen en troværdig og helstøbt Musetta, der bag sit snobbede ydre har et hjerte af guld, som brænder for maleren Marcello, som denne aften blev nydeligt og ærligt sunget af Jens Søndergaard.

Om du er nybegynder eller velbevandret ud i operaens verden vil jeg give La Bohème min varmeste anbefaling, for La Bohème er essensen af en klassisk operaperle. Operaen er uanset baggrundskendskab et møde med et univers, der vækker store følelser og en koncentreret stemning, der formår at lukke den trivielle hverdag ude.

Denne forestilling var uden tvivl Sofie Elkjær Jensens! Så, kære Sofie Elkjær Jensen – scenen var din. Du ejede den som ingen anden denne aften. Du berigede og fortryllede os, så man mærkede kunsten i dens inderste kerne. Din Mimì var mere end mit hjerte og mine tårekanaler kunne holde til! Brava!

Det Kongelige Teater, Operaen, Store Scene, Ekvipagemestervej 10, 1438 København K

Spilleperiode: 30. oktober 2021-7. april 2022

Set den 30. oktober 2021

Fotos: Camilla Winther

Lyst til at købe en billet? Læs nærmere her:

https://kglteater.dk/det-sker/sason-20212022/opera/la-boheme?section=top

Medvirkende: Pavel Valuzhin/Migran Agadzhanyan, Sofie Elkjær Jensen/Gisela Stille/Yana Kleyn, Jens Søndergaard/Luthando Qave, Clara Cecilie Thomsen/Eldrid Gorset, Simon Duus/Tomi Punkeri, Nicolai Elsberg/Kyungil Ko m.fl.

Instruktør: Elisabeth Linton

Genopsætningsinstruktør: Johan Klint Sandberg

Dirigent: Paolo Carignani

Dirigent: Robert Houssart

Scenograf: Astrid Lynge Ottosen

Kostumedesign: Magdalena Stenbeck

Koreograf: Clara Svärd

Lysdesign: Ulrik Gad

Varighed: Ca. 2 timer og 30 minutter inkl. en pause

Følg os på Facebook:
https://www.facebook.com/ungtteaterblod

Følg os på Instagram:

@ungt_teaterblod

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *