Anmeldelse: Revisoren, Nørrebro Teater

Af Eva Gudmand

 

”Det er ikke godt! Det er ganske enkelt dårligt nyt – vi får en revisor til byen”. Vi kender alle frygten for at tjekke årsopgørelsen hos SKAT med en lille kilden i maven. Denne nervøse kilden bliver sat på en spids i Nørrebro Teaters opførsel af Revisoren.

2018_02_09_NBT_Revisoren_Gennemspilning_0859-copy [1600x1200]

Citatet viser stykkets overordnede handling. En russisk korrupt provinsby får besøg af en statsrevisor, og der går hurtigt panik i byens højtstillede borgere. De antager hurtigt, at det må være den unge mand, der er tjekket ind på byens kro. Den fremmede mand har dog spillet alle sine penge væk, og har nu hverken til dagen eller vejen. Denne mand forveksles med revisoren og byens højtstående borgere giver ham, alt hvad han ønsker i håbet om, at han vil se igennem fingre med byens korruption og grådighed. Det hele ender dog ud i, at borgene opdager denne forveksling, men han er allerede forsvundet med borgmesterens bil og borgernes penge.

Stykket er skrevet af den russiske dramatiker Nikolaj Gogol i 1836. Dette er en klassisk forvekslingskomedie, hvor publikum er bevidst om denne forveksling. Humoren ligger i denne såkaldte ”suspense”, hvor publikum hele tiden ved mere end karaktererne. Dermed vises borgenes enorme grådighed, hvor hver mand og kvinde prøver at redde sig selv, hvilket er til stor morskab for publikum. Under humoren gemmer sig et budskab, som stadig er aktuelt i dag. Moderniseringen af sproget og karikaturerne gør, at man kan spejle mange af nutidens problematikker i stykket.

2018_02_09_NBT_Revisoren_Gennemspilning_0023-copy [1600x1200]

Skuespillernes handlinger og replikker er det, der gør stykket sjovt. Her vil jeg især fremhæve den unge skuespiller, Nicolaj Jørgensen, der med sin mimik og kropslighed efterlader et stort smil på læben.

Det, der primært bærer stykket, er skuespillerne. Alle skuespillerne viser enestående præstationer. Selvom de er mange på scenen foregår der en god dynamik mellem dem. Thure Lindhart spiller hovedrollen, Khlestakov, der med sin charme og sit overskud på scenen, giver stykket kant og humor. Derudover kan man fremhæve Ole Lemmeke, Borgmesteren, der tydeligt fremviser frygten for revisoren på en vidunderlig og særpræget og sjov måde.

Stykkets fortælling er simpel og nem at følge med i. Som publikum sidder man ofte og lytter til lange monologer, hvilket gør, at stykket til tider mangler fremdrift og spænding. Særligt i 1. akt er der lange monologer, hvilket der dog bliver gjort op for i 2. akt. Det kræver altså som publikum, man har tålmodigheden til at lytte efter, da morskaben ligger i disse monologer, men det kan desværre også medføre, at man kan komme til at kede sig en smule.

Scenografien af Sven Dahlberg er minimalistisk, hvilket tvinger publikum til at være særlig opmærksom på replikkerne. Der bliver ikke lagt låg på humoren, og jeg har aldrig oplevet et ældre stykke, hvor replikkerne er så rå og direkte. Der gøres grin med alle parter og der bliver råbt skændselsord frem og tilbage, hvilket grinagtiggør grådigheden.

2018_02_09_NBT_Revisoren_Gennemspilning_1256-copy [1600x1200]

Hvis man regner med, at man skal blive klogere på revision, skat og bogføring, kan man godt tro om igen. Man skal se dette stykke, hvis man vil opleve topklasses skuespil og gå grinende ud af teateret.

 

Nørrebro Teater, Ravnsborggade 3, 2200 København N

Spilleperiode: 17. februar-8. april 2018

Set den 17. februar 2018

Fotos: Büro Jantzen

Lyst til at købe en billet? Læs nærmere her:

http://www.nbt.dk/forestillinger/revisoren/

Medvirkende: Thure Lindhardt, Jacob Weble, Ole Lemmeke, Christiane G. Koch, Josephine Park, Benedikte Hansen, Sarah Boberg, Mikael Birkkjær, Tina G. Mortensen, Nicolaj Jørgensen og Anna B. Christensen

Instruktør: Madeleine Røn Juul

Forfatter: Nikolaj Gogol

Bearbejdelse: David Harrower

Oversættelse: Christina Wendelboe

Scenograf: Sven Dahlberg

Koreograf: Esa Alanne

Varighed: Ca. 2,5 time inkl. pause

 

Følg os på Facebook:
https://www.facebook.com/ungtteaterblod

Følg os på Instagram:

@ungt_teaterblod

Tags:

  • Show Comments (0)

Your email address will not be published. Required fields are marked *

comment *

  • name *

  • email *

  • website *

Ads

You May Also Like

Anmeldelse: The WOMANhouse/ReDoing GENDER, Warehouse 9 (gæstespil af HimHerAndIt Productions)

Af Sidsel Stoustrup Er du interesseret i en skarp politisk forestilling, hvor kønsdebatten er ...

Anmeldelse: Det som diktatoren ikke sagde, Holland House

Af Jacob Riegels   Denne gang står den på en politisk monolog i Den ...

Anmeldelse: Doktor Glas, Det Kongelige Teater (Dramaten, Stokholm)

Af Christian Skovgaard Hansen   ’Doktor Glas’ er et gæstespil fra Dramaten i Stokholm, ...

Anmeldelse: The Troll Show, Sort/Hvid

Af Daniel Lassen Det er meget sjældent, at jeg er mundlam efter en teaterforestilling, ...

Anmeldelse: Koncert for Lou, Republique (Musikteater SaltoMortale)

Af Julius Gotthardt Møller   Lou Andreas-Salomé var psykoanalytiker, erotiker og liberalist. Hun kendte ...

Anmeldelse: Made in Aarhus, Docken (Made in Aarhus)

Af Christian Skovgaard Hansen   Kærligheden til Århus skinner tydeligt igennem i teaterkoncerten ’Made ...