Anmeldelse: ROARING TWENTIES, Det Kongelige Teater, Dansk Danseteater

Anmeldelse: ROARING TWENTIES, Det Kongelige Teater, Dansk Danseteater

Af Ida Spedtsberg

Dansk Danseteater starter året ud med et dobbeltprogram for de modige. Under navnet ROARING TWENTIES snurrer de sig ud over en kunstnerisk fem-meter-vippe i håb om at lande den perfekte kombination af dybde, teknik og nerve. Og den rammes da også sådan nogenlunde. Men der plaskes og padles lidt undervejs, og aftenen er derfor ikke helt det kunststykke, som der er bygget op til.

Dansk Danseteater har altid været kendt for solid teknik og en dyb historie i moderne dans. Senest under ledelse af nu tidligere kunstnerisk leder Pontus Lidberg, som står for aftenens første værk, ”ROARING TWENTIES”. Et værk, der sender tråde tilbage til de glade jazz-1920’ere, men som også reflekterer over de nye 2020’erne.

Roaring Twenties

Til aftenens velkomst introduceres det således: ”Vi oplever tyverne som et sted, hvor man skal vælge, hvor man brøler fra. Verden er utryg. Mange har følelsen af at de nemmere falder. Kan man stole på den stol, man sidder på? Er det ikke nemmere bare at gå i takt?”. Et sympatisk emne, som også rammer ret god ind i tidsånden og samfundsdebatten. En evne, som Lidberg før har demonstreret, men som igen fastlås.

Værket er både muntert og håbefuldt, men også tyngende og hjælpeløst. Danserne hvirvler rundt om hinanden. Og om sig selv. I cocktailkjoler og jakkesæt danser de på et poleret dansegulv, hvor lindyhop og overbalance blander sig med hinanden. For kan det virkelig betale sig at stå på egne ben? Er det ikke nemmere at blende ind? Og kan det overhovedet betale sig at rejse sig, når nu alle andre også ligger ned?

Roaring twenties

Danserne leverer som sædvanligt sublim teknik med især spanske Lúa Mayenco Cardenal, og danske Lukas Hartvig-Møller i hovedrollerne. Til rå musik fra Den Sorte Skole formidler de med en gnist, hvordan det er, at finde sin plads i de nye 20’ere.

”ROARING TWENTIES” er aftenens højdepunkt og derfor er det også en skam, at det ikke får lov til at stå som det afsluttende punktum. Efter pausen præsenteres ”THE HOLLOW MEN” af den norske koreograf Ina Christel Johannessen. Inspireret af T. S. Elliots digt af samme navn tages vi ind i en apokalyptisk verden, hvor vi oplever, hvordan det er at være lige der, hvor verden går i står og jorden går under.

The Hollow Men

Værket anmeldte jeg allerede til Copenhagen Summer Dance, og du kan derfor læse mere om her. Dengang skrev jeg blandt andet: ”Men ”The Hollow Men” er også et for langt værk – 45 minutter – også selvom det danses med overbevisning og glød fra det altid stærke Dansk Danseteater. Så falder det efter lidt tid til jorden. For det er som om, vi bygger op mod noget, der aldrig kommer – og selvom det er spot on på temaet, så bliver det uinteressant at se på i længden.”

The Hollow Men

Og det står jeg stadig ved. Dog synes jeg, at black box-scenen, intimiteten med publikum og muligheden for en anden lyssætning klædte ”THE HOLLOW MEN”, og jeg havde en mere positiv oplevelse af værket denne aften. Tyngden var bedre afstemt med ”ROARING TWENTIES”. Også Bradley Waller skal have en applaus for den fænomenale præstation, han viser i dette værk.

Alt i alt er vi efterladt med to gode værker, der begge ligger i den tunge ende emnemæssigt. Begge har noget på hjerte og rammer en aktualitet, men ”ROARING TWENTIES” kommer bedst fra land og tager 1. pladsen i denne omgang. Følger du med i den danske dansescene, så har forestillingen klart noget nyt at byde på. Er du helt ny i genren, skal du være lige så modig som danserne og tillade dig at udforske uden nødvendigvis at forstå.

Dansk Danseteater

Det Kongelige Teater, Operaen, Takkelloftet, Ekvipagemestervej 10, 1438 København K

Spilleperiode: 18.-28. januar 2023

Derefter på Danmarksturné fra 21. februar-15. april 2023 (se spilledatoer og -steder i nedenstående link)

Set den 18. januar 2023

Fotos: Raphael Frisenvænge Solholm

Lyst til at købe en billet? Læs nærmere her:

og

ROARING TWENTIES

Dansere: Dansk Danseteaters dansere

Koreografi: Pontus Lidberg

Scenografi og lysdesign: Raphael Frisenvænge Solholm

Musik Den Sorte Skole

Kostumedesign: Filippa K Studio

Skrædder: Maria Ipsen

THE HOLLOW MEN

Dansere: Dansk Danseteaters dansere

Koreografi & visuelt koncept: Ina Christel Johannessen

Lysdesign: Raphael Frisenvænge Solholm

Musik: Tommy Jansen

Kostumedesign: Bregje Van Balen

Skrædder: Maria Ipsen

Uddrag fra The Hollow Men af T.S. Eliot er (c) T.S. Eliot’s ejendom og bruges med tilladelse fra Faber & Faber Limited

Varighed: 90 minutter inkl. 1 pause

Følg os på Facebook:
https://www.facebook.com/ungtteaterblod

Følg os på Instagram:

@ungt_teaterblod

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *