Anmeldelse: Robot, Odense Teater

Anmeldelse: Robot, Odense Teater

Af Mette Herschend

Sidste forestilling på Sukkerkogeriet. Det kan ikke andet end at føles lidt specielt – især når man bliver inviteret indenfor og går på opdagelse i teatrets hemmelige rum. ’Robot’ går provokerende lige til grænsen af etik og moral gennem mange små fortællinger og æstetiske godbidder, hvor du tvinges til at tænke lidt ekstra selv.

Vi starter i nuet, en fortælling om de teknologiske landvindinger siden antikken, hvor banen allerede her bliver kridtet op – er du for eller imod robotteknologiens muligheder? Publikum er på forhånd blevet delt op i 4 grupper ud fra farven på billetterne. Vores gruppe bydes velkommen af Klaus T. Søndergaard med et fast fåmælt håndtryk og et dvælende blik. Med sin gule mappe, lille lommelygte og kropssprog guider han os på en meget nærværende og opmærksom måde rundt på Sukkerkogeriet uden at sige et ord.

De små fortællinger er en blanding af salgstaler om nye teknologier og testimonials fra mennesker fra fremtiden. Gennem hele vandreforestillingen udfordres publikum hele tiden med moralske og etiske dilemmaer og bliver aktive medspillere i forestillingen. Det føles genialt og grænseoverskridende, når skuespillerne henvender sig til publikum uden nogen fornemmelse for personal space; lidt som jeg forestiller mig menneskerobotter kunne gøre.

’Robot’ består især i 2. akt også af kortfilm, lysbilledshow og mange andre visuelle finurligheder, hvor hjernen og øjnene virkelig kommer på overarbejde. Der er mange indtryk, der skal bearbejdes, og det ville ikke komme som en overraskelse for mig, hvis crewet bag forestillingen har arbejdet benhårdt på at skabe en så mange facetteret oplevelse som overhovedet muligt. Idé- og konceptmagerne Madeleine Røn Juul, Siggi Óli Pálmason og Sten Løck lader i hvert fald til at have haft frie tøjler til at skabe en totalforestilling, som er totalt inspirerende og totalt foruroligende på samme tid.

Når man læser i programmet, kan man se, at skuespillerne har været med til at skrive teksten, og man får også en følelse af, at skuespillerne i ’Robot’ giver en lille ekstra bid af sig selv. Alle virker de komplet indfiltrede i konceptet, og hvor man i nogle forestillinger er meget opmærksom på, at man ser et teaterstykke, og skuespillerne siger en masse indstuderede replikker, føler jeg, at skuespillerne i ’Robot’ fortalte historier på en nærværende og meget naturlig måde – på trods af det meget kunstige tema.

Forestillingen kulminerer i et æstetisk transformationsnummer (som man kan udlede fra hjemmesiden), hvor der gives et bud på, hvordan fremtiden for mennesket ser ud. I flotte kostumer og en vild lys- og lydside bevæger skuespillerne sig rundt mellem hinanden, og som publikum bliver man måske en anelse desorienteret, men man skal bare lige have lov til at sove lidt på den.

Er du over 14 år, skulle du give dig selv muligheden for at opleve noget helt anderledes teater i Odense og den sidste forestilling på Sukkerkogeriet. Du vil blive forarget, forundret og fornøjet over ’Robot’, og jeg er sikker på, du ikke vil fortryde det.

Odense Teater, Sukkerkogeriet, Roersvej 33, 5000 Odense

Spilleperiode: 4.-30. maj 2017

Set den 8. maj 2017