Anmeldelse: Scapins Rævestreger, Teatret Slotsgården

Af Emilie Elisabeth Bundgaard

Ved første øjekast, da jeg trådte ind i slotsgården, tænkte jeg: ”Hvad pokker er det her?” Jeg blev mødt af en enorm hønsegård med syv abstrakte larmende høns i farverig mundering. Da publikum havde fundet sine pladser fik vi replikken: ”Luk øjnene og forestil dig, at du befinder dig i det italienske Napoli” – og sådan indledte Teateret Slotsgården Molières komedie Scapins Rævestreger.

Forestillingen handler om to rigmænd, deres to sønner og deres to tjenere. De to sønner, Ottavio og Leander, bliver bremset af deres fædre i at gifte sig med de to kvinder, de er forelskede i. For at hjælpe sønnerne stiller den ene tjener, Scapin, sig til tjeneste. Han vil gøre oprør mod de nærrige fædre. Men hvordan gør han så dette, og ender det med at koste ham noget?

Scapins Rævestreger-Mm-0YvIg

Op til denne forestilling havde jeg allerede gjort mig tanker om komedien. F.eks. havde tanken om, om jeg kunne forstå en sådan komedie fra år 1671 strejfet mig, men der må jeg krybe til korset og sige, at Jacob Moth-Poulsen og Johan Sarauw, der har bearbejdet stykket, virkelig har formået at gøre komedien nutidig, så selv de yngste blandt publikum fik rørt lattermusklerne.

Selve scenografien, der er lavet af Johan Sarauw og Jacob Moth-Poulsen, gør sig ud for en hønsegård med et tilhørende hønsehus. I starten tænkte jeg, at det var mere underligt end sjovt, men som forestillingen bevægede sig fremad, og skuespillerne slog sig løs, gav det hele mening for mig og jeg endte med at være helt vild med den enkle, men ekstraordinære scenografi.

Scapins Rævestreger-NgunHLIw

Det hele bliver, ift. scenografi og rekvisitter, holdt meget simpelt, hvilket jeg synes fungerer rigtig godt, da kostumerne og sminken er storslået, farverigt og fuld af liv. Olivia Hetman, har gjort et helt ekstraordinært arbejde, når det kommer til kostumerne. Her er der tale om neon, lag-på-lag, Buffalosko, netstrømper og meget mere. Gennem kostumerne har hun formået at danne en rød tråd i stykket. Tråden bliver løbende synlig for publikum og til sidst ikke til at overse.

Jeg synes, at den røde tråd, der er at finde i kostumerne fungerer rigtig godt. Hvis man ser den, er den med til at lægge nogle brikker sammen og hvis ikke, jamen så forstår man stadig stykket, og på den måde er det ”bare” med til at give lidt ekstra bonus til den i forvejen fuldendte forestilling.

Scapins Rævestreger-X6QNh7tw

Alle skuespillerne gør det ekstremt godt og er alle sammen med til at give publikum noget at grine af og over. Specielt vil jeg fremhæve Amanda Bøgestrøm, der spiller Géronte, som er en af fædrene. Fra hun trådte på scenen og leverede sin første replik var jeg et stort smil. Hendes måde at spille og levere sine replikker er intet mindre end geniale, og når de så toppes med hendes kropssprog, anderledes kostume og sminke og ikke mindst med lidt høne, jamen så tror jeg ganske enkelt, at hele publikum var solgt!

Så hvis du kunne tænke dig at få et indblik i, hvordan verden pludselig kan synes lille, at få et rigtig godt grin og ikke mindst at se de dygtige skuespillere levere en præstation uden lige, så er jeg helt sikkert fortaler for at nyde aftensolen og varmen i slotsgården underholdt af disse fantastiske skuespillere! Det give et stort smil på læben efterfølgende.

Teatret Slotsgården

Forestillingen spilles i Slotsgården ved Odense Slot, Nørregade 36-38, 5000 Odense C

Spilleperiode: 21. juli–18. august 2018