Anmeldelse: Sommerballet, Bellevue Teatret

Anmeldelse: Sommerballet, Bellevue Teatret

Af Christian Skovgaard Hansen

Sommerballet er også i år på programmet på Bellevue Teatret. Programmet lagde ud med det brasilianske statskompagni ”Balé Teatro Guaíra” i den den brasiliansk-danske koreograf Alessandro Sousa Pereiras værk ”Castelo”. Danserne fra kompagniet lægger kroppe til Pereiras meget fysiske værk, hvor musklerne får lov at spille i en god halv times råkraft.

“Castelo”
Foto: Maringas Maciel

Kampen for både at leve og at overleve i den efterhånden mere og mere omskiftelige verden kan være både hård og brutal, men der opstår også perioder med en vis form for fredelig sameksistens. Det er en rytmisk bevægelse, hvor organismen både samles og skilles. Der veksles mellem de bragende og energiladede sekvenser og de mere bløde og stille sekvenser. Andreas Bernitt (feat. AKAYA Society) har stået for den lige så urovækkende, insisterende og kraftfulde musik, der dog også bliver noget monoton, når den brager afsted.

“Castelo”
Foto: Maringas Maciel

Herefter følger to korte bidder fra den klassiske ballet ”Svanesøen”, henholdsvis ”Sort svane pas de deux” med Emma Riis-Kofoed og Alban Lendorf og ”Den døende svane” med Wilma Giglio. Det er to små fine, nydelige og elegante, men også lidt anonyme bidrag, men det kan også være svært at være ”mellemlag” mellem de to mere kraftige og følelsesstærke bidrag.

Programmet slutter af med Roland Petits ”Le Jeune Homme et la Mort”, som også var på programmet sidste år. (Læs mere om forestillingen i vores anmeldelse fra sidste år her). Det er stadig kærligheden, der er i centrum. Her er det dog den ulykkelige kærlighed, som vi er vidner til, når den unge mand ikke har held i kærligheden, hvilket gør, at kvinden som femme fatale sender ham mod afgrunden og galgen. Det er en kompakt lille sag på små 20 minutter, og der er mange følelser på spil.

”Le Jeune Homme et la Mort”
Foto: Christina Hauschildt

Alban Lendorf danser igen den unge mand, der fortvivlet drives i døden af den kølige femme fetale. Overfor ham danser Astrid Elbo denne gang rollen som kvinden. Deres sam- og særligt modspil er eksplosivt, og lige så fortvivlet og magtesløs, som han er, ligeså forførende, kølig og fandenivoldsk er hun. Eneste minus er, at Lendorfs spændstige spring i år virker lidt mere spændstige, og Elbo måske mangler den sidste grad af farlighed – men det er små detaljer.

Sommerballet er bestemt et besøg på Bellevue Teatret værd, og man kan håbe, at vi også næste år begaves med sanselige og smuk dans.

Bellevue Teatret, Strandvejen 451​, 2930 Klampenborg

Spilleperiode: 9.-14. august 2024

Set den 10. august 2024

Fotos: Christina Hauschildt og Maringas Maciel

Lyst til at købe en billet? Læs nærmere her:

https://www.bellevueteatret.dk/forestillinger/sommerballet

CASTELO

Koreografi: Alessandro Sousa Pereira

Musik: Andreas Bernitt (feat. AKAYA Society)

Video: Eduardo Ramos

Balé Teatro Guaíra is an artistic body of the Centro Cultural Teatro Guaíra / Palco Paraná, linked to the State Secretariat for Culture of the Government of Paraná.

Medvirkende: Ariela Pauli, Clarissa P. Cappellari, Frederick N. M. Diaz, Leonardo K. Vieira, Luana Nery de Sousa, Natanael Santana Nogueira, Nayara M. Alves Santos, Patrich F. Lorenzetti, Rodrigo C. C. B. Rego Barros og Rodrigo Leopolldo

SORT SVANE PAS DE DEUX

Koreografi: Marius Petipa & Lev Ivanov

Musik: Pjotr Tjajkovskij

Medvirkende: Emma Riis-Kofoed og Alban Lendorf

DEN DØENDE SVANE

Koreografi: Mikhail Fokine

Musik: Camille Saint-Saëns

Medvirkende: Wilma Giglio

LE JEUNE HOMME ET LA MORT

Koreografi: Roland Petit

Musik: J.S. Bach

Instruktion: Luigi Bonino

Medvirkende: Astrid Elbo og Alban Lendorf


Varighed: Ca. 1 time og 30 minutter inkl. pause

Følg os på Facebook:
https://www.facebook.com/ungtteaterblod

Følg os på Instagram:

@ungt_teaterblod

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *