Anmeldelse: Svanesøen, Det Ny Teater (St. Petersburg Ballet Theatre)

Af Henriette Devantier

Den internationalt anerkendte Irina Kolesnikova og danserne fra St. Petersborg Ballet Teater er kommet til Det Ny Teater med en produktion af Svanesøen. Svanesøen er en af de mest udødelige balletter – klassikeren over alle balletklassikere. Med dens inderlige ”hvide akter”, den spektakulære balsalsscene, sublime musik og dybt bevægende historie, er det et af ballethistoriens hovedværker.

Svanesøen handler om den unge prins Siegfried, som forelsker sig dybt i svaneprinsessen Odette, en ung kvinde, som blev omdannet til en hvid svane af den onde troldmand Rothbart.

Prins Siegfried skal giftes, og hans mor, Dronningen, afholder et bal for at finde en retmæssig prinsesse til ham. Troldmanden Rothbart ankommer til ballet med sin datter Odile i forklædning som svaneprinsessen Odette. Prins Siegfried, der er overbevist om, at den manipulerende Odile er Odette, gifter sig med hende, men opdager hurtigt, at der er sket en fejl.

Fortvivlet løber han ud i skoven og finder sin Odette med sit følge af svaner. Han tigger Odette om tilgivelse, og erklærer hende sin evige kærlighed. Sammen får de besejret Rothbart. Svanesøen er historien om, at kærligheden overvinder alt.

Inden for ballettens verden findes forskellige balletstilarter, og Rusland har altid haft en stærk ballettradition. Personligt, har den russiske stil aldrig været min favorit, men jeg ved, at de mestrer balletkunsten. Af samme grund havde jeg høje forventninger, og ventede at se et kompagni af stærke dansere.

Det blev dog hurtigt tydeligt, at mine forventninger ikke ville blive indfriet. Dansernes balletteknik lå under dels den forventede, men også den gængse standarden, og jeg manglede generelt finish og udstråling gennem forestillingen fra danserne på scenen. Foruden den manglende teknik, kunne jeg også have ønsket mig en større nærhed fra dansernes side i balletten.

Men de havde det heller ikke nemt. Det Ny Teaters scene er langt fra den ideelle balletscene. Der var simpelthen ikke plads nok. De normalt 32 svaner var skåret ned til 22, og det var stadig tydeligt, at danserne kæmpede med pladsen.

Derudover var den sublime musik af Tchaikovsky båndet, da der ikke er plads til et fuldt orkester i orkestergraven på Det Ny Teater, som Svanesøen kræver. Det tog meget af ånden fra balletten, og flere gange var der problemer med lyden, som både var til gene for publikum, men ikke mindst også danserne.

Aftenens annoncerede stjerne Irina Kolesnikova i rollen som Odette/Odile er klart kompagniets force. Hun var inderlig og sart som svaneprinsessen og skarp og udtryksfuld som den ondskabsfulde Odile. I begge roller frembragte hun nogle fine, klare detaljer. Irina Kolesnikova leverede den teknik, jeg manglede i øvrigt, og der er ingen tvivl om, at hun er kompagniets primaballerina.

Dansernes niveau blev bedre, som forestillingen skred frem. Især Denis Nedak, der dansede rollen som prins Siegfried, fik ”danset sig op”, og sluttede af på et flot niveau. Også Seiyu Ogasawara i rollen som hofnar fortjener et par rosende ord med på vejen. Han lagde ud flere niveauer over de andre, og formåede at holde det. Han imponerede gang på gang, med sine avancerede og teknisk krævende spring, som han mestrede til det yderste.

Men i denne skrivende stund, er jeg ked af min skuffelse over det overordnede niveau. For Svanesøen er netop den russiske ballets varetegn.

Rusland skinnede i den grad frem både i scenografi, kostumer og koreografi. Der var skruet op for de raffinerede, russiske rokoko-kostumer samt scenografi. Og koreografien var den originale, koreograferet i 1885 af to af russisk ballets godfathers Marius Petipa og Lev Ivanov. Med vores egen danske udgave af Svanesøen koreograferet af balletmester for Den Kongelige Ballet Nikolaj Hübbe i hovedet, var det sjovt at sammenligne de to forskellige udgaver af samme ballet.

St Petersburg Ballet Theatre danser Svanesøen i København frem til søndag den 26. maj, hvis du ønsker at opleve denne klassiker i sin oprindelige udgave. Efter kompagniets tourné-stop i Danmark rejser de videre på deres ”Scandinavian-tour” til Sverige og Norge, og senere på året fremfører de ”Giselle”også i Norge.

St. Petersburg Ballet Theatre

Det Ny Teater, Gammel Kongevej 29, 1610 København V

Spilleperiode: 22.-26. maj 2019

Set den 22. maj 2019

Foto: St. Petersburg Ballet Theatre

Lyst til at købe en billet? Læs nærmere her:

https://www.detnyteater.dk/svanesoeen/

Medvirkende: Irina Kolesnikova, Denis Nedak, Dmitry Akulinin, Seiyu Ogasawara m.fl. og Corps de Ballet

Musik: Pyotr Ilyich Tchaikovsky

Libretto: Vladimir Begichev, Vasily Geltzer

Koreografi: Marius Petipa og Lev Ivanov

Varighed: 2 timer og 40 minutter inkl. 2 pauser

Følg os på Facebook:
https://www.facebook.com/ungtteaterblod

Følg os på Instagram:

@ungt_teaterblod

  • Show Comments (0)

Your email address will not be published. Required fields are marked *

comment *

  • name *

  • email *

  • website *

Ads

You May Also Like

Anmeldelse: De Rene Rum, Aarhus Teater (DDSS, Århus)

Af Lea Damgaard   ’De Rene Rum’ er årets præsentationsforestilling fra Den Danske Scenekunstskole, ...

Anmeldelse: Come Together, Tivoli

Af Jonas Gudmand   Teaterkoncerten Come Together er en farverig variation over farven grå. ...

Anmeldelse: An Officer and a Gentleman, Musical Silkeborg

Af Christian Skovgaard Hansen   ’An Officer and a Gentleman’ er oprindeligt et amerikansk ...

Anmeldelse: Helligtrekongersaften eller Hvad I Vil, Det Kongelige Teater

Af Laura Munk Christensen   “Samme ansigt, samme stemme, samme dragt… Men to personer?” ...

Anmeldelse: Kaldet, Aarhus Teater

Af Christian Skovgaard Hansen og Signe Birk Backs   “Stoler du på dine sanser?” ...