Anmeldelse: The Internet, Dansehallerne

Af Rose Himmelstrup Hansen

Kære læser,

Denne anmeldelse er lavet på en lidt anderledes måde – egentlig afspejler det forestillingen, der bestemt også er lavet på en anderledes måde.

‘The Internet’ varede i fire timer og alle teatrets normale “regler” blev brudt. Jeg har valgt først at lave en kort præsentation af forestillingen, og resten af anmeldelsen er mere eller mindre direkte gengivelser af de noter, jeg tog undervejs.

//

‘The Internet’ er en blanding af en kunstinstallation, dans og performance. Dørene blev åbnet kl. 19 og så var performancen i gang, så mens publikum kom ind i lokalet, var performerne allerede i bevægelse.

1

Som publikum er alt muligt. Du kan stå, sidde, ligge, bevæge dig rundt og endda komme og gå fra forestillingen, som det passer dig. Hvis du skal tisse, eller er sulten – ja, så ved du, hvor døren er, og du er velkommen tilbage.

Scenen flyder i et med publikum, men er dog afgrænset af et psykedelisk bagtæppe. Både videokunst og performere bryder flere gange med denne afgrænsning, så publikum både befinder sig rundt om og midt i forestillingen.

Mårten Spångberg står i spidsen for denne meget specielle forestilling. Og han er lidt en one-of-a-kind. Jeg har set en del forestillinger efterhånden, men aldrig noget, der nærmede sig det her. Og hvis du tænker: Hvad er “det her”, så ville jeg på ingen måde kunne give dig et fornuftigt svar.

På scenen er tre unge kvinder. Blandt publikum er performeren Mårten selv. Alt hvad de laver, er gennemtænkt, flot og meget organisk. Men hvis du søger en mening, må du finde den selv. Den træder i hvert fald ikke tydeligt frem.

Er sted på min notesblok står der “Ser jeg en forestilling eller har jeg spist svampe på Roskilde Festival??” Og det er nok slet ikke så dårlig en beskrivelse. Flere gange undervejs mærker jeg næsten solen, den lunkne øl i hånden og følelsen af at chille en eftermiddag til en koncert.

På den der måde, hvor man faktisk kun hører rigtig efter, hvis man kan genkende et nummer, og ellers nyder man ligesom bare atmosfæren.

Festivalstemningen smelter sammen med et besøg i den kreative klasses højborg. Der, hvor avantgarde er smart og meningsfulde ting er kedelige. Hvor kunst er for kunstens skyld, og hvor mening skabes inde i dig, der er publikum, og ikke andre steder. Og hvor du altså heller ikke altid ved, om det, du ser, er godt eller helt til hundene.

Jeg kan varmt anbefale at læse om denne performance, hvis du overvejer at kaste dig ud i fire dejlige, kedelige, spændende, hårde og virkelig afslappende timer. Og hvad forestillingen så handler om? Hvad meningen med den er?

Det tror jeg selv, du må afgøre. Jeg ved ikke engang, om jeg har et bud. Men jeg nød oplevelsen.

Mårten Spångberg

Dansehallerne, Bohrsgade 19, 1799 København V

Spilleperiode: 30.-31. marts 2017

Set den 30. marts 2017

Foto: Tani Simberg

Lyst til at købe en billet? Læs nærmere her:
http://www.dansehallerne.dk/forestilling/the-internet/

 

Følg os på Facebook:
https://www.facebook.com/ungtteaterblod

Følg os på Instagram:

@ungt_teaterblod

 

Tags:

  • Show Comments (0)

Your email address will not be published. Required fields are marked *

comment *

  • name *

  • email *

  • website *

Ads

You May Also Like

Anmeldelse: Den evige ild, Bellevue Teatret

Af Sofie Riis Endahl Siden jeg tilbage i 2012 så Høg, Aagaard og Svanekiers ...

Anmeldelse: Landet som ikke er, Teatret ved Sorte Hest

Af Christian Skovgaard Hansen   Edith Södergran (1892-1923) var en finlandssvensk lyriker, og hendes ...

Anmeldelse: Hospitalet, Aarhus Teater (Aarhus Teater og Sort/Hvid)

Af Anne Sophie Thingsted   Sygeplejersker spiser fødselsdagslagkage i et rum tilsølet af lort ...

Anmeldelse: Lejlighed nr. 50, Team Teatret

Af Sanne Halkjær Hebsgaard   ”Je t’aime! Oh! Dites-le avec des pavés!” Dette er ...

Anmeldelse: Jorden brænder, Teater Grob

Af Christian Skovgaard Hansen              Denne forestilling er for dig, der vil se en forestilling, ...

Anmeldelse: Clara, Bådteatret (AGJ Theatre)

Af Mia Søndergaard   Forestillingen ’Clara’ er for dem, der vil forsøge sig med ...