Anmeldelse: The Nether, Teatret Svalegangen

Af Anne Sophie Parsons

Internettets indtog i det moderne menneskes hverdag har cementeret sig ud over enhver tvivl; privatlivets sfære består nu til dags af forskellige konti på diverse fora, hvor personlige interesser udfoldes via streaming, videoer og downloads. De fleste kender måske ikke til den mørkere side af den digitale verden, kendt under begrebet ”dark web”, hvor handel af stoffer samt andre ulovligheder – herunder børnepornografi – kan forhandles med andre individer bag computerskærme…

I dramatiker Jennifer Haleys teaterforestilling The Nether tages ideen videre til sin naturlige optimerede og ubehagelige konklusion i sin dystopiske sci-fi-fremtidsversion, hvor udlevelsen af grænseoverskridende adfærd gives et mørkere, hemmeligt virtuelt rum; undertitlen ”din underverden” er derfor meget sigende. Den kvindelige efterforsker Morris er her på hælene af den ældre millionær Sims, som ejer ”Gemmestedet” i den online verden The Nether; navnet for dette univers’ teknologisk optimerede og ekstremt sansende internet.

I ”Gemmestedet” kan man logge ind med sin avatar, og interagere på et erotisk samt morderisk plan med andre karakterer, der fremstår som blandt andet børn. Videre kompliceres efterforskningsforløbet med indblanding af professoren Doyle, der gør udredningen af de indviklede tråde til et kompleks foretagende. Snart følger en katten-efter-musen-leg, hvor umiddelbare roller og personlige motiver ikke er, hvad de fremstår som, og folk langtfra er til at stole på… 

Det lille cast har en underspillet, men indbyrdes fin synergi, som skaber The Nethers mørke univers. Kaja Kamuk er skarp som den kompromiløse efterforsker Morris, der nøgtern læser op fra grænseoverskridende vidnesbyrd fra ”Gemmestedet”s digitale helle og griller karakteren Sims, spillet indlevende af Mikael Helmuth, som arrogant entreprenør, der ingen skrupler har med sit skabte online univers.

Bolette Engstrøm Bjerre optræder som pigen Iris, der med store øjne og krammende en pelskanin fremstår tiltalende sårbar og får vist fine, små facetter i sit skuespil i sammenspillet med Morten Kjær, der som den tvivlende og tøvende agent Woodnut signalerer sit splittede ståsted fra første fremtoning på scenen. Holger Østergaard i rollen som den spinkle professor i Teoretisk fysik, Cedric Doyle, er perfekt castet med en underspillet tilgang til rollen, hvor publikum hurtigt får fornemmelsen, at der er mere på spil end hvad øjet umiddelbart ser. Dette mysterium forløses i klimakset, som er ikke skal afsløres her – jeg opfordrer til at selv at tage ind og se forestillingen for, at nysgerrigheden stillet.

Instruktion af Madeleine Rønn Juul fremstiller et univers, der på en og samme tid befinder sig i den optimerede fremtid, samtidig med at ”Gemmestedet” præsenterer en victoriansk visuel rammesætning og trækker derved på Alice i Eventyrland-referencer. Dette suppleres af Siggi Óli Pálmasons scenografi, der enkelt og simplistisk med vendbare kvadratiske plader skaber distinktionen mellem virkeligheden og den virtuelle verden, som PC-skærmes pixels. Ligeledes tilfører Naja Brimers rekvisitter et håndgribeligt niveau til Nether-universet i form af gammeldags grammofonplader og endda en gynge. Lyddesign af Anton Bast og lysdesign af Henrik Sloth indgår i et fortættet sammenhængende samarbejde, med f.eks. knitrende, elektronisk lyde og blinkende lys, der fungerer som en effektiv måde at skabe et hurtigt og effektivt sceneskift på.

Præcis aspektet af, at alt ikke er, som det fremstår, er The Nethers store styrke; de filosofiske spørgsmål omkring væren og gøren, omkring frihed og begrænsninger, om krop eller sind er menneskets grundprincip er nu mere end før relevante emner i  forhold til den digitale verdens muligheder.

The Nether er en undersøgelse af hvad udlevelse af ens mørke sider kan føre til, og hvorledes ens valg udmønter sig, når man præsenteres for den absolutte frihed i et specifikt, men alligevel grænseløst rum.

Navnet ”Gemmestedet” kan forveksles med ”Glemmestedet” – og det er således specifikt denne formåen til at fortabe sig selv i drifternes vold, som bliver udforsket. Forestillingenstiller spørgsmål ved menneskets mørke sider, og om der overhovedet findes grænserne omkring udlevelsen af fantasier i perspektiveringen til om ens identitet består i sine handlinger – eller sine tanker.

Teatret Svalegangen, Store Sal, Rosenkrantzgade 21, 8000 Aarhus C

Spilleperiode: 9. november-7. december 2019

Set den 22. november 2019

Fotos: Montgomery

Lyst til at købe en billet? Læs nærmere her:

https://www.svalegangen.dk/forestillinger/egne-forestillinger/2019-2020/the-nether-din-underverden/

Medvirkende: Bolette Engstrøm Bjerre, Kaja Kamuk, Mikael Helmuth, Morten Kjær og Holger Østergaard

Tekst: Jennifer Haley

Instruktion: Madeleine Rønn Juul

Scenografi: Siggi Óli Pálmason

Lyddesign: Anton Bast

Lysdesign: Henrik Sloth

Rekvisitter: Naja Brimer

Varighed: Ca. 90 minutter uden pause

Følg os på Facebook:
https://www.facebook.com/ungtteaterblod

Følg os på Instagram:

@ungt_teaterblod

  • Show Comments (0)

Your email address will not be published. Required fields are marked *

comment *

  • name *

  • email *

  • website *

Ads

You May Also Like

Anmeldelse: Skovens Dronning, Tivoli (Eventyrteatret)

Af Henriette Devantier Tivoli summer af eventyr disse dage. Det traditionsrige, eventyrlige Eventyrteater havde ...

Anmeldelse: I love musicals 2, Sander&Rønnow (turné)

Af Christian Skovgaard Hansen   Forestillingens titel er ’I love musical 2’, og som ...

Anmeldelse: Den uendelige historie, Aarhus Teater

Af Lise Barslev   Aarhus Teater præsenterer Den uendelige historie som året familieforestilling. Det ...

Anmeldelse: Underskoven, Naturcenter Amager (GLiMT)

Af Amalie Sloth de Fine Licht ‘Underskoven’ er et stemningsfuldt eventyr om en pige, ...

Anmeldelse: Carrie, Elite Teater

Af Thormod S. Kamban   Kan man kombinere en god musical med Stephen King? ...