Anmeldelse: Vi taler ikke om penge, Teater Grob (LiminalDK)

Af Jonathan Stahlschmidt

“Velkommen til en blanding af performance, danseklassikere, foredrag og spil. (…) Vi kaster os over 2000 års økonomisk historie fra oldtid til fremtid og bliver helt sikkert klogere, og muligvis forvirrede på et højere plan.”

1

Sådan siger performancegruppen LiminalDK selv om deres forestilling ‘Vi taler ikke om penge’. Og bliver man klogere af at se forestillingen? Måske. Forvirret på et højere plan? Afgjort. Er det et forsøg værd at sende sin folkeskole- eller gymnasieklasse ind til Teater Grob? Kan man lære noget essentielt om, hvordan hele verdensmarkedet er bygget op på kun en time?

Det virker måske allerede nu som for mange spørgsmål. Jeg beklager. Måske prøver jeg at spejle forestillingens egen tendens til at kaste puslespilsbrikkerne op i luften for at se, hvor mange der lander hos publikum. For der er måske i virkeligheden flere spørgsmål end svar – og det gælder ikke kun i forestillingens tilfælde. Når det kommer til viden om penge, bliver mange forundrede. Og mange, især unge, er tilbøjelige til at lukke ørene og trække på skuldrene. Et problem forestillingen også tager op.

2

Det er tydeligt, at den henvender sig til det yngre publikum. På hjemmesiden skiltes der med en approach passende for teenagere. Alle mellem 13 og 19 år. En ret bred appel må det siges, og publikummet der var mødt op denne mandag formiddag var måske opstemte over at slippe for nogle formiddagstimer på skolebænken, men havde til gengæld også sluppet tøjlerne en smule selv efter at salslyset gik ned.

Bravt kæmpende på scenen finder man de to performere Pernille Koch og Kasper Daugaard. De spiller op med et livligt og kropsligt panorama af dans, showmanship, performance lecture og timing med teknikken. Ofte til stor moro for et gavmildt, men dog lettere rablende publikum.

Og de ved det godt selv, ser det ud til. Sådan en gruppe udflugtslømler kan være svære at holde fastklistret til noget som helst. Teatersæder, biograf-ditto eller fjernsynsskærme. Hvis ikke der kan overstimuleres med rasende dyre effekter, er man nødt til at gøre sig i reklamepauser, inklusion eller sexposition. Sidstnævnte to virkemidler kommer til deres ret i ‘Vi taler ikke om penge’. Den ene lidt mere end den anden.

3

En af de ca. 30 forskellige rekvisitter stående langs væggene i rummet, et farveinddelt lykkehjul, fungerede i samspil med uddelte lodsedler som et afbræk fra det foredragsagtige. Pludselig sad publikum på kanten af sædet i forventingen om at vinde noget. Produktionen bag forestillingen har godt vidst, at der skal mere gulerod end pisk til for at fastholde netop den generation, de beskæftiger sig med. Dette gøres også med små guldkorn af popkulturelle referencer, hvor sammenligningen af Frans af Assisi og rapperen Kidd ramte et ømt punkt i min lattermuskel.

Til gengæld var det lidt et sats at gøre et større nummer ud af Dodo & The Do-dos’ “Penge”, der som det eneste af de musikalske indslag rent faktisk blev sunget af Pernille og Kasper selv. Skuespillernes sangtalent rakte desværre ikke ud over rækkerne, og hvis nogen blandt publikum genkendte sangen, der stammer helt tilbage fra bandets debutalbum i ’87, skjulte de det godt.

Alt i alt ender forestillingen med at lukke sig lige så fint og stille om sig selv. Desværre uden at have været en tabubrydende, grundvoldsrystende åbenbaring – men bestemt en påmindelse om de mange problemstillinger, som man har at tage stilling til som ung forbruger.

Det er ikke til at sige, om det unge publikum blev mere eller mindre begavede af lektionen, men de drøftede stadig deres fælles oplevelse på ivrig vis, da min ledsager og jeg gik få skridt bag dem ned mod Dronning Louises Bro. Den ene havde vundet en vaskeægte 50’er i forestillingens tombola. “Han er bare så fucking heldig!”, hørte jeg en sige. Og så gav jeg frokost. Penge er jo kun papir.

Gæstespil af LiminalDK

Teater Grob, Nørrebrogade 37, 2200 Kbh N

Spilleperiode: 9.-14. januar 2017 (Man.-fre. kl. 10 og kl. 12, tir. kl. 10 og kl. 19, lør. kl. 17)