Spotlight: Aalborg Teater

Spotlight: Aalborg Teater
Af Christian Skovgaard Hansen
Fokus på Nordjyllands scene, hvor missionen er at være kunstnerisk modige og utraditionelle.
Denne gangs ”Spotlight” er Aalborg Teater. Vi vil gerne sætte fokus på, at teater er noget, som kan og ikke mindst bliver spillet over hele landet og på, at vi har nogle ganske glimrende større landsdelsscener, som løfter deres opgave på fornemmeste vis. Vi vil i den sammenhæng sætte fokus på deres strategier, og om de egentlig får unge i teatret. På Aalborg Teater er man i forvejen gode til at tiltrække de unge.
Thomas Villefrance er PR-chef på Aalborg Teater.
Aalborg Teater blev opført i 1878, og teatret har i dag mulighed for at spille på 4 scener. Teatret er forpligtiget til at spille både ny dansk dramatik, familieforestillinger, forestillinger målrettet børn, smalle forestillinger, klassikere og mere ”sikre publikumssuccesser”.
Aalborg Teater set udefra
Foto: Allan Toft
Aalborg Teaters PR-chef Thomas Villefrance mener, at denne forpligtelse lykkedes fint for teatret.
”Aalborg Teater er Nordjyllands største kulturproducent. Vi er kendte for at være kunstnerisk modige og utraditionelle i vores opsætninger. Som f.eks. vores opsætning af teaterklassikeren ”Indenfor murene” sidste år,” siger Thomas Villefrance.
De senere år har Aalborg Teater iværksat en række tiltag. Teatret har blandt oprettet Danmarks første Borgerscene, hvor man sætter en fuldt professionel forestilling op, men i stedet for professionelle skuespillere på scenen kommer landsdelens borgere til orde, og fortæller i en dramatiseret form deres egne, personlige historie fra scenen.
Aalborg Teater spiller også ny dansk dramatik. Disse forestillinger kan i deres temaer ofte tale til målgrupper, som almindeligvis ikke går i teatret. Thomas Villefrance fremhæver her blandt andet forestillingerne ”Beton” og særligt fodboldforestillingen ”Altid for AaB”, hvor teatret fik mange AaB- og fodboldfans i teatret.  Og som en analyse af kundedata viste, så var størstedelen af denne målgruppe nye kunder i Aalborg Teater.
”Mange af vores forestillinger rammer oftest de flittige teatergængeres smag. Og denne målgruppe er naturligvis meget vigtig for os. Men derudover, så udarbejder vi altid målgruppe- og segmentanalyser for hver forestilling for derved at opdyrke nye publikumsgrupper. Og vi producerer naturligvis også kampagner som er målrettet de unge og især de mange studerende i byen,” siger Thomas Villefrance.

Teatret har i forbindelse med forårets opsætning af Moliéres berømte stykke Misantropen forsøgt at markedsføre forestillingen på en utraditionel måde. Teatret har til alle byens kollegier distribueret en flyer med overskriften ”Er du også en selvfed, hyklerisk snob? TA’ TESTEN OG SE, HVORFOR MISANTROPEN ER NOGET FOR DIG”. Her kan man i bedste dameblads og Vi unge-stil tage testen, og se i hvor høj grad man er en misantrop, og derefter deltage i en onlinebaseret konkurrence om billetter. Hvorvidt det lykkedes at få flere unge ind at se klassikeren, må tiden vise…
 
”Segmentet for denne kampagne er naturligvis ikke alle studerende, men vi forsøger at ramme de unge og studerende, der prioritere at tage ud og få sig en kunstnerisk oplevelse som f.eks. koncerter, stand up, kunstmuseer,” siger Thomas Villefrance.
Ifølge Thomas Villefrance har Aalborg Teater en relativ høj andel af unge blandt teatrets publikum idet 6-7 % af det samlede salg udgøres af ungdomsbilletter. Der kan væres flere årsager til, at denne relativt høje andel af unge, der går i Aalborg Teater.
Ud over at teatret tilbyder billetter til halv pris til unge under 25 og studerende, så skyldes dette ifølge Thomas Villefrance også, at de har held med at holde fødekæden i live.
”Teatrets strategi har i mange været, at forsøge at påvirke den nordjyske befolkning til at gå i teatret fra en tidlig alder. Første step er vores skoleforestillinger som vi udbyder til alle landsdelens skoler. Målgruppen for skoleforestillingen er eleverne i 0.-4. klasse. Og det særlige ved Aalborg Teaters skoleforestilling er, at vi bruger mindst lige så mange ressourcer og energi på at producere en skoleforestiling på Store Scene som vores øvrige voksenforestillingerne. Vi sørger for, at de nordjyske skolebørn hvert år får en fantastisk oplevelse på teatret.  Andet step er vores årlige familieforestilling, hvor vi laver en forestilling for hele familien. Tredje step er forestillingerne rettet mod unge og studerende, hvorefter fjerde og sidste step er den voksne teatergænger. Vi har haft en stor del af Nordjyllands børn og unge i teatret gennem tiden, og mange voksne nordjyder kan i hvert fald huske, dengang de var afsted med skolen i teatret. Og at det vel og mærke for en rigtig god oplevelse. Så er beslutningen om at gå i teatret som voksen ikke så langt væk, som hvis man først skal prøve at gå i teatret som voksen. Så vi oplever, at vores strategi virker,” siger Thomas Villefrance.
 
Aalborg Teaters store sal
Foto: Nils Krogh
Aalborg Teater forsøger at aktivere udvalgte studerende direkte via teatrets samarbejde med virksomheden ”Studiecykler”. De låner gratis cykler ud et år ad gangen til studerende mod, at de kører med en reklame for en virksomhed på cyklen. Og udover at 25 studerende kører rundt med ”50 % til unge og studerende”-budskab på deres cykler, så tilbyder teatret, at de unge cyklister kan blive en del af teatrets ambassadørprogram for studiecykel-cyklister. Desuden producerer teatret undervisningsmateriale til udvalgte forestillinger, så forestillingerne også kan bruges i undervisningskontekst.  Teater er dialog med ungdomsuddannelserne i området og sidst, men ikke mindst forsøger de at lave en målrettet, segmenteret markedsføring som blandt andet ved Misantropen. Det skal formidles, at teatret er for alle – også unge og studerende.
”Vi har i Nordjylland og på Aalborg Teater ikke et egentlig problem med at få unge i teatret. Vi har et godt tag i de unge, men vi skal naturligvis stadig udvide og fastholde denne gruppe,” siger Thomas Villefrance og fortsætter: ”Vi har en kendskabsprocent på ca. 94-96 % i Nordjylland, og vi har den fordel, at vi er en større spiller i et mindre marked i Nordjylland.”
I Kristeligt Dagblad den 18. juni 2014 udtalte formanden for Danmarks Teaterforening, Lars Salling: ”Det er alt for få, der generelt går i teater. Og deler man folk op i grupper, fortæller det noget om, hvor udfordringen er,” og han tror, at det nærmest er umuligt at få unge ind i teatret.
Denne holdning deler Thomas Villefrance og Aalborg Teater ikke. Det er en stor og hård opgave, men den er absolut ikke umulig!
Aalborg Teater, Jernbanegade 11, 9000 Aalborg
 
Fotos: Allan Toft og Nils Krogh

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *