Spotlight: Diluckshan Jeyaratnam

Spotlight: Diluckshan Jeyaratnam

Af Christian Skovgaard Hansen

Vi retter denne gang vores Spotlight mod musicalperformer Diluckshan Jeyaratnam. Mange har set ham i f.eks. Fredericia Teaters produktioner ”Klokkeren fra Notre Dame”, ”Prinsen af Egypten” og ”Urinetown”. I slutningen af juni – da forestillingen – også! – blev rykket pga. vinterens nedlukning – kan han opleves i Heltemus’ genopsætning af rockmusicalen ”American Idiot”, som opsættes på Østre Gasværk Teater.

Vejen til musicalperformer

Diluckshan Jeyaratnam (1991) er født og opvokset i Herning. Han er født i et hjem med musik, som altid har fyldt meget i hans liv. Men det var først i 2008, hvor han gik på gymnasiet, at interessen for musical blev vagt.

”Her i Herning har man i mange år opført en årlig musical i MCH Herning Kongrescenter. Produktionerne er semiprofessionelle, og i 2008 var det ”Skønheden og Udyret”. Det var første gang, at jeg så, at tingene kunne kombineres, så man også kan fortælle historier med musikken. Det var en ”kapow” oplevelse, hvor musikken er med til at tilføre fortællingen det sidste, så det bliver en fantastisk og fuldendt oplevelse,” siger Diluckshan.

Der åbnedes her et nyt fællesskab, og en ny fritidsinteresse var vagt. I 2010 medvirkede han selv i deres opsætning af ”Jesus Christ Superstar”. En ny passion var født. Vejen til at blive musicalperformer var dog ikke den helt direkte for Diluckshan.

”Jeg uddannede mig til multimediedesigner, og i den periode havde jeg musikken og musicalen som hobby. Hobbyen blev dog mere og mere et arbejde. For at blive musicalperformer kan man søge ind på Den Danske Scenekunstskole – Musicalakademiet i Fredericia eller ved at være autodidakt – jeg søgte ind på akademiet,” siger Diluckshan.

I 2016 under sin scenetjeneste fik han sin debut i musicalen ”Klokkeren fra Notre Dame” på Fredericia Teater. Daværende direktør for teatret Søren Møller – og tidligere rektor på akademiet – var som en mentor for Diluckshan, og han gav ham en chance for en noget større rolle en normalt for scenetjenesten.

Senere nåede han også at medvirke i teatrets forestillinger ”Prinsen af Egypten” og ”Urinetown”. Han havde en tæt tilknytning til teatret, men han var stadig freelancer.

Kim Ace Nielsen, Diluckshan Jeyaratnam og Lars Mølsted fra Fredericia Teaters produktion af “Urinetown”

”Det har været fedt at få muligheden for at springe fra rolletype til rolletype uden at blive sat i bås som enten den sjove mand, førsteelskeren eller skurken. Jeg har fået lov at udforske lidt af det hele. Vi har naturligvis fået evnerne til det hele på det uddannelsen på akademiet, men det er en styrke, at jeg aktivt har fået lov at prøve noget af det hele – og lige om lidt også i en rockmusical,” siger Diluckshan.

I marts 2020 blev han fastansat på Fredericia Teater – en fastansættelse, som desværre ikke holdt længe, da teatret godt 14 dage efter gik konkurs.

Det har dog ikke slået Diluckshan ud, og glæden ved musicalen er stadig intakt. Fra slutningen af juni og henover sommeren kan vi opleve ham i Heltemus’ opsætning af rockmusicalen ”American Idiot” på Østre Gasværk Teater.

Musicalen som kunstart

Musicalen anses ofte ikke som en fin kunstart. Og det er både forkert og synd ifølge Diluckshan.

”Musicalens ry for bare at være ”tom” underholdning er ikke fair. Musicalen kan også noget! Hvis den har hjertet med, og hvor fortællingen og musikken går op i en højere enhed, kan musicalen som enhver anden kunstart meget mere end bare underholde os – der er også noget, som vi kan tage med os hjem. Ligesom med operaen og operetten forener den musik og sang med en god historie!,” siger Diluckshan.

Det gælder både de klassiske musicals som f.eks. ”The Sound of Music”, ”My Fair Lady” og ”Jesus Christ Superstar” kan stadig sige noget i dag. Men det er også vigtigt, at genren udvikler sig.

Lars Mølsted og Diluckshan Jeyaratnam fra Fredericia Teaters produktion af Dreamworks “Prinsen af Egypten”

”Det er derfor også fantastisk, at der er nogen, der tør – turde – tage mere ukendte eller endda nyskrevne musicals op, som man gjorde på Fredericia Teater. Det er derfor et tab for musicalgenren, at vi ikke længere har Fredericia Teater, som turde udfordre genren. Det var fedt, at musicalen de seneste år har udviklet sig, så man også tør komme ind og se en ny oplevelse, hvor man har turdet købe en billet, selvom vi måske lige kender forestillingen,” siger Diluckshan.

Der har været et fantastisk og unikt samarbejde i Fredericia, hvor landets eneste uddannelse for musicalperformere ligger, og da Fredericia Teater var Danmarks eneste professionelle teater, der satsede på musicals i alle dens formater – herunder også de små, de nyskrevne og de skæve musicals.

American Idiot

Som nævnt kan vi opleve Diluckshan i rockmusicalen ”American Idiot” senere på året. Rock og musical er måske ikke noget, som man normalt forbinder, men det fungerer her forbavsende godt.

Musicalen er bygget over det amerikanske band Green Days album af samme navn. Handlingen tager udgangspunkt i den fiktive forstad Jingletown, hvor vennerne Johnny, Will og Tunny forsøger at slippe ud af forstadens konforme livsstil, væk fra deres forældres strikse regler. De tre venner vælger forskellige veje, og spørgsmålet er, hvilken der er den rette – hvis en sådan da findes.

”Det er for det første et fantastisk album, så musikeren i mig er lykkelig. Samtidig er det også en fantastisk fortælling, som rummer en masse ting, som publikum kan relatere sig til,” siger Diluckshan og fortsætter: ”Hvordan ville vores liv udforme sig? Det er derfor en relaterbar og stadig relevant fortælling med en række universelle temaer.”

Det afgørende er ikke tid eller sted – men indholdet. ”American Idiot” kan derfor sagtens tåle en opsætning i dag også!

” En musicalperformers “værktøjskasse” er i forvejen godt fyldt af forskellige kompetencer. Men jeg er ikke normalt vant til at synge rock, så det bliver en challenge at skulle synge i en rockmusical – men en fed og spændende challenge, hvor fortællingen og musikken netop går op i en større enhed, så det bliver en leg, der giver en god fornemmelse i maven,” siger Diluckshan.

Vi glæder os til at se forestillingen til juni – og krydser fingre for, at scenekunsten igen kommer i gang!

Fotos: Søren Malmose

Følg os på Facebook:
https://www.facebook.com/ungtteaterblod

Følg os på Instagram:

@ungt_teaterblod

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *