Spotlight: Instruktør og instruktørassistent Anna Sofie Keller Brandsborg

Spotlight: Instruktør og instruktørassistent Anna Sofie Keller Brandsborg

Af Henriette Devantier

Sommeren er over os, og det er ensbetydende med et væld af udendørsscenekunst. Den 6. august har Opera Hedeland premiere på Verdis Rigoletto. I den forbindelse retter Ungt Teaterblod spottet mod Anna Sofie Keller Brandsborg, der er ung instruktørassistent på opsætningen. Vi tog en snak om arbejdet og rollen som instruktørassistent samt Opera Hedelands opsætning af denne udødelige operaklassiker.

På og bag scenen

Anna Sofie troede i mange år, at hun skulle være operasanger, indtil arbejdet som instruktør bag scenen trak i hende.

Anna Sofie Keller Brandsborg
Foto: Pelle Staack

Med en god musikalsk baggrund fra studier som musikalsk grundkursus og Vadstena Sång og Piano-akademi lå det i kortene, at Anna Sofie skulle være sanger, men en flytning til operaens Mekka, Berlin, åbnede hendes øjne for den mere eksperimentelle gren af operaens verden og arbejdet med instruktion, der nu er blevet hendes levevej. Hun kender således til begge perspektiver af kunsten, og det bidrager positivt i en opsætning som Rigoletto, understreger hun.

Opgaven som instruktørassistent

Anna Sofie lægger ud med at sammenligne sit arbejde som instruktørassistent med en blæksprutte, der i tæt samarbejde med Rigolettos instruktør Tobias Theorell, scenograf Magdalena Åberg, stagemanager Linnea Dalender og koreograf Jannik Elkær får opsætningen og prøverne til at ”glide”.

”Derudover er jeg både inde over det dramaturgiske, iscenesættende og praktisk assisterende. Konceptet har Tobias og Magdalena udviklet, men Tobias Theorell er en fed instruktør at assistere, fordi han er meget lyttende og inkluderende for sit team,” siger hun og fortsætter: ”Jeg er produktionens unge stemme, og det er spændende. Det giver nogle anderledes perspektiver. I tematiske diskussioner kan jeg til tider være produktionens yngre stemme, som jo givetvis bringer nogle forskelligartede forståelser for karakternes bevæggrunde og dramaets udvikling.”

Instruktørarbejdet som håndværk

Anna Sofie arbejder ved siden af assistentarbejdet som selvproducerende instruktør på sine egne mindre operaproduktioner i både Venteværelset og Neugeboren Opera Group samt som freelance instruktør.

”Som instruktørassistent får jeg lov at træne håndværket og følge andres kunstneriske ideer, metoder og visioner. Denne læring kan jeg tage med, når jeg selv instruerer og udfolder mine egne kunstneriske koncepter,” siger hun.

Hun beskriver dele af arbejdet som instruktørassistent som et mesterlærererhverv, hvor hun kigger instruktøren over skulderen i de praktiske og kunstneriske beslutninger. Ofte opstår der et mentorforhold mellem instruktør og assistent, hvor den ene lærer fra sig, mens den anden suger til sig.

Anna Sofie med koreograf Jannik Elkær (tv) og operachef Claus Lynge (th) i Hedeland
Foto: Mikal Schlosser

”Instruktøren lægger den overordnede tolkning og det kunstneriske koncept. Jeg fungerer som en sparringspartner. Det er klart Tobias, der har vetoret på det kunstneriske, men en intelligent instruktør lytter også til bud fra resten af teamet,” siger hun.

Anna Sofie understreger, at det er et intenst job særligt til sidst i prøveforløbet op til premieren, der veksler mellem dags- og aftenprøver.

”Lige for tiden er det ret intenst. Man lever på Hedeland lidt som på en festival. Alt bliver skabt på så kort tid. Jeg står for kontakt mellem alle de forskellige involverede kunstneriske kræfter og medvirkende. I øjeblikket starter min arbejdsdag klokken syv om morgenen og slutter klokken 23 om aftenen. Jeg er ude på settet klokken ni til klokken 18 om aftenen.” siger hun.

Med et glimt i øjet tilføjer hun dog: ”Men jeg har også haft tid til at hygge mig derhjemme!”

Årets opsætning af Rigoletto

Publikum vil møde denne opsætning af Rigoletto i et lidt anderledes setting, end man er vant til, forklarer Anna Sofie. Holdet bag forestillingen har sat sig for at undersøge, hvad det dybe drama er i den klassiske opera. Det har mundet ud i en fortolkning, der kan minde om ”Alice i Eventyrland”.

Anna Sofie uddyber: ”I et psykedelisk eventyr dekonstrueres operaens lag, der i bund og grund handler om magtkampe. Vi har særligt truffet valg i de scenografiske tolkninger, der både byder på bevægelige træer og en leg med spejle.”

Holdet bag Rigoletto har særligt diskuteret operaens kvindelige hovedrolle Gilda og hendes karakter. Gilda har man flere gange oplevet som naiv og handlingslammet. I Opera Hedelands opsætning af Rigoletto har holdet bag derimod ønsket, at hun skulle være mere viljestærk, og de har ladet sig inspirere af blandt andet Ronja Røverdatter. ”Man ser hendes styrke i denne groteske historie”, forklarer Anna Sofie.

Anna Sofie med Peter Lodahl, der synger det store parti som Duca (tv), koreograf Jannik Elkær (i midten) og operachef Claus Lynge (th) i Hedeland
Foto: Mikal Schlosser

Jeg spørger Anna Sofie, hvad publikum særligt skal glæde sig til ved denne opsætning af Rigoletto, og hendes svar kommer prompte!

”Musikken og scenografien som smelter sammen med koret! Publikum skal glæde sig særligt til bare at lade sig rive med af musikken.” Hertil fortæller hun mig grinende om en ny term, som Tobias Theorell præsenterede hende for i forbindelse med prøveforløbet – en term, de kalder ”Verdi-ploven”, fordi musikken netop er så medrivende. ”Det er jo nærmest heavy metal”, tilføjer hun med et glimt i øjet.

Snakken falder også på musikken, da jeg afslutningsvis spørger Anna Sofie, hvad hun synes, Opera Hedelands opsætning af Rigoletto kan bidrage unge teatergængere.

”Musikken er for de fleste uvante eller unge operagængere genkendelig, og samtidig er fortællingen så almengyldig, at alle aldre kan få noget ud af den”, udtrykker Anna Sofie og fortsætter: ”Rigoletto er en fortælling om magt og ekstremer, og det, tror jeg, altid er relevant og vigtigt at komme i kontakt med. Man kommer i berøring med nogle tematikker, der er ekstremt relevante på et nærmest kropsligt, abstrakt niveau. Opera er en kropslig oplevelse, og det lader os bearbejde følelser gennem et anderledes medie, end vi er vant til.”

Opera Hedeland er også særligt tiltalende for et ungt publikum, mener Anna Sofie. Nogle af de konventioner, der kan være svære med opera, forsvinder på denne location. Formatet er tilgængeligt og favner bredt.

Se mere om årets forestilling på: https://operahedeland.dk/

Følg os på Facebook:
https://www.facebook.com/ungtteaterblod

Følg os på Instagram:

@ungt_teaterblod

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *