Spotlight: Tobias Praetorius

Spotlight: Tobias Praetorius

Af Henriette Devantier

Bag os ligger en skøn sommer fuld af scenekunstoplevelser både udendørs såvel som indendørs. En ung herre, der endnu engang har gjort sig bemærket over sommeren, er solist ved Den Kongelige Ballet Tobias Praetorius. Nu retter Ungt Teaterblod spottet mod den 26-årige danser, som man efterhånden kan kalde lige dele danser og lige dele koreograf.

Gennem sin danseglade familie blev Tobias tidligt introduceret for balletten. I dag er han solist ved Den Kongelige Ballet, hvor han har danset roller som Hermann i ”Spar Dame”, Benvolio i ”Romeo og Julie” og Viderik i ”Et Folkesagn”.

Tobias har gennem de sidste år ligeledes koreograferet en række nye balletter til bl.a. ”Kammerballetten” og ”Verdensballetten”, og lige nu er hans pixi-ballet ”Prinsessen på ærten” for de yngste teatergængere aktuel i Det Kongelige Teaters sæsonprogram.

Tobias Praetorius
Foto: Camilla Winther

Tobias og jeg mødtes i kølvandet af en travl periode. Sommeren var førhen en tid til afslapning og restitution, men sådan er det ikke længere for Tobias. Koreografen har blandt andet bidraget med materiale til ”Verdensballetten” og ”Kammerballetten” denne sommer. Vi tog en snak om, hvordan det er både at være aktiv danser og koreograf, og hvordan de to roller forenes.

Tobias’ første møde med balletten

Man kan roligt sige, at Tobias kommer fra et hjem fuld af ballet. Hans mor, Carolina Praetorius, har en dansekarriere bag sig, og hun videregiver i dag sin viden gennem undervisning. Begge Tobias’ søskende, Ida og Lucas, er også professionelle balletdansere, men det lå ikke i kortene, da Tobias var barn, at han også skulle danse ballet. Han havde kastet sig over fodbolden, mens det kun var storesøster Ida, der dansede ballet på Det Kongelige Teaters balletskole. Det var fodbolden, som trak i Tobias, men en dag var han med inde på balletskolen til en se-på-dag.

”Faktisk synes jeg, at det var vildt kedeligt at se selve ballettimen, men det var det at gå på gangene og mærke magien i huset, der ramte mig. Jeg elskede Harry Potter, og det var som at komme ind på Hogwarts,” forklarer Tobias.

Herefter tog han til optagelsesprøve på balletskolen for netop at blive en del af magien. Han kom ind og startede som 7-årig i 1. klasse. Tobias gennemførte hele balletuddannelsen som balletelev til og med 9. klasse, og derefter var han aspirant i 2 år. Efter aspirantårene ventede en kontrakt som korpsdanser ved Den Kongelige Ballet, og et par år efter blev han udnævnt som solist af balletmester Nikolaj Hübbe.

Livet som professionel balletdanser

Det er til at mærke, at Tobias holder af scenemagien, rollerne med kant og karakter, og handlingsballetterne. Det, han blev ramt af som lille, mærker vi som publikum i dag. Han er eminent i sit arbejde med karakterer. Man har blandt andet oplevet ham bedårende og elskværdig som trolden Viderik i ”Et Folkesagn” og i et psykologisk forfald i hovedrollen Hermann i ”Spar Dame”.

Tobias uddyber: ”Det, jeg synes, er det sjoveste, er at få lov at glemme mig selv og leve mig ind i et andet univers.”

Han forklarer, at han også holder at træningen, men han ser det som et forarbejde til at kunne nå den koncentrerede form af at være til stede på scenen, hvor man kan glemme tid og sted og bare drømme sig væk.

Tobias beskriver balletten som en livsstil og sammenligner kunstarten med et drug. ”Dog udelukkende positivt,” tilføjer han med et glimt i øjet.

Fra “Spar Dame”
Foto: Henrik Stenberg

Når man først er inde i balletverdenen, bliver man afhængig af den. Det er en verden fuld af kontraster. Det er én stor kreativ legeplads, men kreativiteten og legen ville ikke kunne opstå, hvis ikke der lå en stor portion slid, hårdt arbejde og disciplin bag. ”Man skal kunne al teknikken og al håndværket for at kunne give slip og fortælle historierne,” uddyber Tobias.

Den kreative proces fascinerer ham, forklarer Tobias. Han har sat stor pris på at være en del af de opsætninger, hvor koreografien er blevet skabt til danserne. Han nævner ”Spar Dame” af Liam Scarlett, der havde premiere i 2018, hvor han dansede hovedpartiet som Hermann. Tobias forklarer: ”At få lov at være med i processen så tæt på koreografen er meget inspirerende.”

Lige dele danser og koreograf

Det blev klart, at de koreografiske processer interesserede Tobias. I 2017 sprang han ud som koreograf, da han koreograferede et værk til Statens Museum for Kunst i samarbejde med vennen og pianisten Alexander McKenzie. Den spæde koreografiske begyndelse har siden vokset sig større, og i dag kan man næsten kalde Tobias for lige dele danser og koreograf med mange koreografiske værker, tv-produktioner og børneballetter på CV’et.

Tobias nævner sommerforestillingen ”Kammerballetten” som et springbræt for sin koreografiske karriere. ”Kammerballetten” afholdes hver sommer på Operaens Takkelloftet, og konceptet er skabt i samarbejde mellem dansere fra Det Kongelige Teater og Trio Vitruvi med Alexander McKenzie i spidsen. ”Kammerballetten” lader nye som gamle koreografiske stemmer komme til orde, og konceptet kan bedst beskrives som en eksperimenterende danselegeplads.

I dette forum fik Tobias’ koreografiske evner frit spil, mens han samtidig kunne spejle sig i andre koreografer og arbejde tæt sammen med dem. Tobias har gennem tiden skabt mange kreationer til ”Kammerballetten”. I år fremførte danserne Alban Lendorf og Mayo Arii hans værk ”Neue Bahnen”. Her blev det tydeligt, at Tobias’ koreografiske evner udvikler sig med hurtig hastighed. Hans værker bliver mere og mere komplekse og symbolikken tydeligere. Han forstår at fortælle en historie med en poetisk koreografisk stil. Ungt Teaterblods anmeldelse af ”Kammerballetten” og ”Neue Bahnen” kan læses her.

Fra “Neue Bahnen” fra “Kammerballetten 2022”
Foto: Tom McKenzie

Med to aktive arbejdstitler på CV’et som både danser og koreograf oplever Tobias, at det er en udfordring af finde tid til begge dele: ”Det koreografiske arbejde tager lang tid. Det er en lang proces, der hurtigt kan tage op til 1,5 år fra start til slut,” fortæller han. Der er dog ingen tvivl om, at han brænder for det. Tobias forklarer, at han bruger fridage, fritimer og ferier på sit arbejdet med koreografi.

”Jeg kan godt lide vekselvirkningen ved både at være danser og koreograf. Når man koreograferer, kan man få lov at være kreativ på en anden måde. Som danser får man lov til at arbejde med videregivet materiale, mens man som koreograf får lov at skabe materialet. Jeg synes, den kombination er virkelig spændende at befinde mig i. Begge aspekter giver noget til hinanden. Jeg synes, jeg bliver en bedre danser af også at koreografere og omvendt,” uddyber Tobias.

Han beskriver, hvordan han har fundet sin koreografiske stemme blandt andet gennem sit arbejde som danser, hvor han har arbejdet med både moderne, klassiske og mere teatralske koreografer: ”Det er som en masterclass at arbejde med så mange forskellige koreografer. Jeg lærer noget nyt af hver koreograf, som viser os, hvor mange muligheder dansen indeholder.”

Få trænet dine sanser og udvidet horisonten

Tobias er en ung, stærk stemme i danselandskabet. Han læner sig op ad en ældre tradition, som han nytænker med frisk energi. Afslutningsvis spørger jeg derfor Tobias om, hvad han mener, kunsten har at tilbyde den unge generation af teatergængere.

Live scenekunst i form af dans og musik byder ind dér, hvor Netflix og andre streamingtjenester ikke rækker, mener Tobias. Kunsten giver en mulighed for at være til stede et sted, hvor vi netop ikke hopper i fælden og hiver mobilen frem, mens vi ser et afsnit af Game of Thrones og samtidig lige har styr på pastaen, som koger på komfuret.

Fra “Et Folkesagn”
Foto: Peter Morten Abrahamsen

”Teatret er sted, hvor man live kan få lov at leve sig ind i en anden verden. I teatret kan man få trænet de sanser, vi ikke nødvendigvis får trænet i vores hverdag”, forklarer han. Der er mange kræfter bag scenen, som arbejder på konstant at gøre kunsten relevant, nutidig og fuld af perspektiver. Kunsten skabes ofte med henblik på, at man på tværs af generationer skal få noget ud af det. Kunsten er egentlig gavmild, giver Tobias udtryk for og fortsætter: ”Man behøver ikke at få noget stort ud af det. Man kan sætte sig i teatersædet uden forventninger og bare opleve, hvad der sker på scenen. Mere behøver man ikke at gøre.”

Har du lyst til at opleve Tobias på scenen i den nærmeste fremtid? Så køb her en billet til ”Blixen”, der handler om den danske forfatterinde Karen Blixen, hvor Tobias skiftevis danser rollen som Thorkild Bjørnvig og Thomas Dinesen. Er du under 25 år, er der 40 % rabat på billetpriserne!

Hvornår vi kan forvente mere fra Tobias koreografiske arbejde, må fremtiden vise. I hvert fald er jeg efter vores snak overbevist om, at drømmene er store. Jeg er forsikret om, at vi nok skal se meget mere til hans koreografiske værker i fremtiden.

Fotos: Camilla Winther, Tom McKenzie, Henrik Stenberg og Per Morten Abrahamsen

Følg os på Facebook:
https://www.facebook.com/ungtteaterblod

Følg os på Instagram:

@ungt_teaterblod

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *