Teaterblik: Aalborg Operafestival 2023
Af Christian Skovgaard Hansen
Udover Copenhagen Opera Festival kører Aalborg Opera Festival i Aalborg og omegn. Dette bliver en kortere reportage end planlagt, da en nedlagt køreledning mellem Slagelse og Ringsted gav sine udfordringer for DSB og Banedanmark, således mit lyntog var flere timer forsinket.
Forsinkelsen gjorde desværre, at jeg ikke nåede Kind of Operas ”Denis & Katya”, som spillede fredag aften. Vi håber dog i stedet, at vi kan nå forestillingen i næste weekend, hvor den spiller på Folketeatret i København.
Vores reportage fra Aalborg Opera Festival dækker derfor kun to arrangementer lørdag, hvor vi oplevede sanger mezzosopran Andrea Pellegrini og domorganist Jørgen Ellekilde til ”Orgel & opera” i den store smukke domkirke, Budolfi Kirke, i centrum og til afslutningskoncerten med den norske sopran Lise Davidsens koncert i Musikkens Hus.
”Orgel & Opera” viser os, at operaen passer fantastisk godt inde i kirkens store rum. Andre Pellegrini giver os veloplagt uddrag af en række forskellige operaer, der spænder fra det muntre over det bombastiske til det mere iltre, og hun krydrer dem med en lille fortælling/introduktion til hver enkelt.
Det måske mest overraskende for mig er, hvor godt orgelet passer til operaen. Orglet har mange forskellige klange, og dets ofte voluminøse fylde supplerer sangen godt. Det er som om, at der er flere instrumenter gemt i orglets klange. Domorganist Jørgen Ellekilde supplerer fornemt Pellegrini, og han har sine egne stærke indslag, når han blandt andet spiller ouverturen fra Rossinis ”Den tyvagtige skade” og soloen ”Grand March” fra Verdis ”Aida”.
Den berømte norske sopran Lise Davidsen afslutter festivalen i Aalborg, og hun har også givet koncert i Tivolis Koncertsal under Copenhagen Opera Festival. I Aalborg svingede den amerikanske dirigent James Gaffigan taktstokken over Aalborg Symfoniorkester. Koncerten blev i øvrigt optaget, og den kan høres på DR P2 senere i august.
Hun indtog fra første strofe hele koncertsalen, hvor publikum blev bjergtaget, og de kvitterede da også med stående bifald til slut. Koncerten bestod af et tætpakken program, hvor vi fik uddrag fra store og heldigvis forskelligartede dele fra den klassiske operas repertoire, hvor første akt var afsat alene til Verdi, mens anden akt bød på et mere varieret udbud af Beethoven, Puccini, Wagner og Kálmán.
Og Lise Davidsen mestrede det hele. Det var en lise for sjælen og en stor fryd for ørene! Samspillet med Aalborg Symfoniorkester og dirigent James Gaffigan var både legende og let, og alle tre parter får det til at gå op i en højere enhed. Lise Davidsen er ”kun” født i 1987, så hun bør have mange gode år endnu, hvilket er heldigt for publikum.
Ligesom Copenhagen Opera Festival rummer Aalborg Opera Festival en række spændende forestillinger, hvor der er noget til enhver smag. De viser os begge, at operaen bestemt er sprællevende endnu, og at opera ikke blot er noget støvet gammelt noget for ældre mennesker. De viser os også begge den store spændvidde i operaen.
I Aalborg har man haft ”Opera på legepladsen”, hvor operaen som titlen antyder er kommet ud på legepladserne og ned i børnehøjde. Der er også sat spot på opera til det unge og yngre publikum, f.eks. i form af nævnte ”Denis & Katya”, men også i OPE-N’s ”LOL – Laughing Out Lonely”, hvori sanger Morten Grove Frandsen sætter stemme til nogle af stemmerne fra internettets mørkeste kroge, alt imens der sættes spørgsmålstegn ved vores digitale samfund. Som mere muntert modstykke hertil har det også været muligt at opleve Frans Lehárs operetteklassiker ”Den Glade Enke” i Rhododendronparken i Brønderslev.
Det er derfor lidt trist for operaelskerne, at de to festivaler næsten kører sideløbende, så man ikke kan nå det hele. Men uanset hvilken – hvis ikke begge! – festival man vælger, vil man kunne få interessante og store operaoplevelser.
Du kan læse mere om festivalen her:
Fotos: Aalborg Operafestival
Følg os på Facebook:
https://www.facebook.com/ungtteaterblod
Følg os på Instagram:
@ungt_teaterblod