Teaterblik: Året der gik (2017)

Af Christian Skovgaard Hansen
Kalenderen siger nu 2018, og vi har derfor set på vores teateroplevelser i 2017.
Listen dækker de forestillinger, som vi på den ene eller anden måde vil fremhæve. Men listen er blot vores ”udpluk” – udover de nævnte forestillinger har der været en masse andet fantastisk teater rundt om i landet igennem hele året.
Listen dækker forestillinger, som har haft premiere i 2017.
Forestillingerne er ikke listet i en bestemt foretrukken rækkefølge, så vi tager i stedet turen fra nord i Vendsyssel ned gennem Jylland over Fyn og Sjælland til Bornholm.
Vi glæder os til at se, hvad teateråret 2018 kan bringe!
Hamlet
Vendsyssel Teater, Banegårdspladsen 4, Hjørring

”Hele holdet af skuespillere kommer med flotte præstationer og bidrager hver især til et levende helhedsindtryk. Alle skuespillere havde et flot nærvær og timing, der varede hele stykket igennem. ’Hamlet’ er en lang tragedie skrevet af Shakespeare, udgivet i år 1603, indeholder mange monologer og kan derfor blive langtrukken – det var ikke tilfældet her! Med flot samspil holder skuespillerne energien oppe. De lange monologer bæres af rørende indlevelse og mellem de tragiske tab kommer scener med så megen humor, at jeg næsten ikke kunne stoppe med at grine.”
46+1
Aalborg Teater, Borgerscenen (Mindste Scene), Jernbanegade 11, 9000 Aalborg

”Det er teater med noget på hjertet, som blandt andet skaber oplæg til en debat om, hvorfor vi allerhelst vil fravælge dem med det ekstra kromosom. Det er et stort dilemma, der prikker til os og evnen til at skabe plads til alle, som vi jo så gerne vil. Det er alt i alt en meget flot opsætning.”
Aftenlandet
Aalborg Teater, Lille Scene, Jernbanegade 11, 9000 Aalborg C

”Forestillingen er instrueret af Tue Biering, som bl.a. er kendt for sine debatskabende forestillinger i teater- og performancegruppen FIX&FOXY, og skrevet af Julie Maj Jakobsen. Sammen har de formået at skabe et dramatisk, aktuelt og debatskabende stykke, med simple midler. Julie Maj Jakobsens tekst er stringent og veldisponeret. I korte træk handler ’Aftenlandet’ om flygtningekrisen i Europa set fra forskellige synsvinkler. Det er en kommentar til, hvor vi er, hvor vi er på vej hen, og om hvor bange og usikre vi er for, hvad fremtiden bringer.”
Slagballe Banke
”TEATRET” i samarbejdet med Teateriet Apropos
Åbne Scene, Godsbanen

”Produktionens usnobbede tilgang til teatret og ønske om at samle på tværs af generationer, sociale skel, og hvad der ellers kan skille os ad, er en kærkommen oplevelse i disse dage, og man går derfra med en lidt større kærlighed til alt og alle, end da man kom ind. Endnu en ganske, glimrende grund til at unde sig selv denne opløftende, musikalske vitaminpille. Og jeg tror sgu det virker. Der var i hvert fald ikke en eneste fod, der ikke vippede i takt med musikken, da den sidste sang blev afrundet med manér.”
Erasmus Montanus
Aarhus Teater, Store Scene, Teatergaden, 8000 Århus C

”David Gehrt og Ida Grarup Nielsen fortjener også rosende ord for forestillingens visuelle udtryk. Der er kælet for hver en detalje, og hele idéen med at fremstille landsbyen og dens personer som endimensionelle marionetdukker er hylende morsom.
De låste og karikerede landsbybeboere står således i forrygende, skærende kontrast til den sprudlende Andreas Jebro i hovedrollen som Erasmus. Hans komiske timing og fysiske spil er intet mindre end aldeles fremragende.”
VHS vs. Betamax
Teatret Svalegangen, Store Sal, Rosenkrantzgade 21, 8000 Århus C

”En cadeau må gå ud til forestillingens instruktør Kasper Sejersen, der har formået at give hver ekstrem og syret handling mening. Manuskriptet af Aleksa Okanovic er det bærende fundament for stykkets fine balance mellem et 80’er syretrip og den nedtonede, naturalistiske dialog skuespillerne imellem. Stykket emmer af skarp humor og intelligent gys.”
Den komiske tragedie, Kulturmarkt
Set på Teatret Svalegangen, Rosenkrantzgade 21, 8000 Århus C

”Det er drønskarpt og hele tiden på forkant med begivenhederne. Hændelser der umiddelbart kan forekomme som en fejl på scenen, viser sig i stedet at være lavet med fuldt overlæg – og pludselig er det os som publikum, som bliver lidt ”til grin”, fordi vi hoppede på den. På den måde ser vi, at hvad der måske kan synes som et lige til set-up, faktisk er gennemtænkt ned til mindste detalje. Det er lynende intelligent iscenesat af Anders Brink Madsen, og intet er overladt til tilfældighederne. Der ligger også en stor spillerteknisk præstation bag, og Mette Rønne løfter opgaven til fulde og viser kæmpe overskud på scenen. Ingen tvivl om, at den her slags performance stiller krav om skarp komisk timing og rigtig god publikumskontakt.”
Den gode vilje
Aarhus Teater, Scala, Teatergaden 8000 Aarhus C

”Alt i alt er ’Den gode vilje’ en meget paradoksal oplevelse. På den ene side er fortællingen umådelig barsk og deprimerende, hvor de værste sider af menneskesindet får lov til at udfolde sig og ødelægge før så kærlige relationer – men det er også en historie om, hvor meget disse relationer kan overkomme, og hvor lidt vi egentlig ønsker at såre hinanden. Valgene, vi tager, kan være forkerte og smertefulde, men de tages altid ud fra en kærlig hensigt.”
Seebach
Fredericia Teater, Prinsessegade 29, 7000 Fredericia

”Forestillingen trækker fra start til slut paralleller mellem Rasmus’ og Tommys liv med musikken, hvilke ting de havde til fælles, og hvilke ting de absolut ikke havde til fælles. Forestillingen tager os på en rejse igennem begges liv, og der springes løbende i tid mellem de to fortællinger, som bindes sammen af de tos musik. En større del af forestillingen foregår tilbage i tiden, hvor Tommy arbejdede med sin musik, men man føler hele tiden, at man har et ben med i nutiden, i og med de tre Seebach-søskende befinder sig i nutiden og fortæller tilbage. Måske lyder det kompliceret, men forestillingen leverer det på en sådan måde, at man ikke er i tvivl om, hvor man befinder sig.”
Robot
Odense Teater, Sukkerkogeriet, Roersvej 33, 5000 Odense

”Sidste forestilling på Sukkerkogeriet. Det kan ikke andet end at føles lidt specielt – især når man bliver inviteret indenfor og går på opdagelse i teatrets hemmelige rum. ’Robot’ går provokerende lige til grænsen af etik og moral gennem mange små fortællinger og æstetiske godbidder, hvor du tvinges til at tænke lidt ekstra selv.”
Macbeth
Odense Teater – Odeon, Odeons Kvarter 1, 5000 Odense C

”I aftes blev ’Macbeth’ på ny svøbt i blod i Odense i en mesterlig forestilling, der bestemt er værd at se, selv hvis du, ung som gammel, har set stykket tusind gange før eller først lige har hørt om Shakespeare! Denne forestilling er nemlig på mange måder værdig til den storladne William Shakespeares ord, hvor især scenografien overvælder fra første øjekast.”
Hvor var du, Mor?
Teatret Fair Play og Holbæk Teater
Teatret Fair Play, Borchsvej 3, 4300 Holbæk

”Intet af forestillingen virker opstillet. Alt har en stærk nødvendighed bag sig. Historien, der må fortælles, er pludselig en svært opnåelig ting for alle andre forestillinger end lige netop denne, tænker jeg. Jeg ser på skoene. Tænker på det metaforiske. De repræsenterer hver især en fase af Sidsels liv. Et par sko få af os har gået en meter i.
…
Hvis man forventer et teaterstykke, kan man gå hen og blive slemt skuffet, hvis man tager ind og ser ’Hvor var du, Mor?’ Det er ikke en konventionel forestilling. Det falder fuldstændig uden for kategori. Men der, hvor det lander, rammer det plet. Uden at overdrive, var der ikke et øje tørt i salen, da historien var forbi.”
Martyren Munk – Et helligt raseri
Det Flydende Teater og Teatergrad
Det Flydende Teater, Slusen v./ Frederiksdalvej 360, 2800 Kongens Lyngby

”’Martyren Munk’ har det hele. Knivskarp koreografi, tekst der rammer dig lige i mellemgulvet, skuespil der får dig til sidde på kanten af, i dette tilfælde, bænken, og musik der fletter følsomheden sammen med alvoren. Man kan mærke kærligheden til historiefortællingen både fra skuespillerne og fra produktionen bag – aldrig havde jeg troet, at jeg skulle blive så rørt af et stykke Danmarkshistorie.”
Kærestebreve
Sceneriet under Det Ny Teater, Gammel Kongevej 29, 1610 København V

”Det er ordene – uanset om det er det skrevne eller det talte – der er de væsentligste. Brevene og ordene er oversat fantastisk af Bent Mejding. Tilsat Susse Wold og Bent Mejdings stemmer og mimik, føler man, at man er på fornavn med Melissa og Andy, og at man føler med i deres brevveksling og liv. Læn dig derfor tilbage og lyt! Lyt til, hvad de egentlig skriver, hvordan de skriver – og ikke mindst tænk så over det!”
3 x Beckett
Østre Gasværk Teater, Foyerscenen, Nyborggade 17, 2100 København Ø

”Forestillingen ’3 x Beckett’ er ikke for alle – men vil du prøve noget anderledes, og vil du have et indblik i Becketts forfatterskab er det en glimrende forestilling at starte ud med, inden du f.eks. giver dig i kast med ’Mens vi venter på Godot’, ’Slutspil’ eller en af hans mindre kendte tekster.
Når du forlader Østre Gasværks foyer, er hovedet fyldt, og det kan være svært at finde hoved og hale i aftenens tre tekster. Det er ikke letfordøjelig og underholdende teater. Men ved nærmere eftertanke, mens tiden går, og man venter på bussen eller toget hjem, begynder man at forstå det Beckett’ske univers.”
De 39 trin
Glassalen, Tivoli, Vesterbrogade 3 1620 København V

”Humoren ligger i brugen af scenerummet og karaktererne. De kun fire skuespillere spiller 130 roller, hvoraf Niels Olsen og Thomas Mørk spiller 126 af rollerne. Det hele foregår i et højt tempo, men med flydende og elegante overgange, hvor man ikke er i tvivl om, hvem de spiller. Her vil vi især fremhæve Thomas Mørk, der har en imponerende alsidighed i sit skuespil fra den omsorgsfulde kvinderolle til den hårde politibetjent.”
Et hus på sand og håb
Teater FÅR302, Toldbodgade 6, 1253 København K

”Hvis vægge kunne tale, kunne de fortælle de mest vidunderlige historier. På Toldbodgade 6 siver fortællingerne ud gennem sprækkerne, og de tegner med kridthvide streger beboernes liv på væggene.”
Lang dags rejse mod nat
Det Kongelige Teater, Skuespilhuset, Store Scene, Sankt Annæ Plads 36, København K

Af alle disse kosmiske forbindelser fødes en forestilling, der bestemt ikke er en letvægter. Men er man hærdet teatergænger og tør man giver efter for en forestilling med skuespillerne, som den reneste og stærkeste drivkraft, så lad dette være den kraftigste anbefaling – nærmest et påbud – om at gå ind og se ’Lang dags rejse mod nat.’”
Diktatoren
Nørrebro Teater, Ravnsborggade 3, 2200 København N

”Begge roller spilles af Olaf Johannessen, som i den grad bærer stykket. Rollen indebærer en utrolig fysisk formåen, som Johannessen gør stilfuldt, hvor man tydeligt ser inspirationen fra Charlie Chaplin. … Johannessen tydeliggør kontrasten mellem de to historier, hvor han elegant skifter mellem at spille den underlegne, barbar, til at være den overlegne, Hynkel.
Nikolaj Cederholm har med dette stykke givet Chaplins ’Diktatoren’ et moderne udtryk, hvor både humor og alvor spiller sammen. …”
Jeg løber
Co-produktion mellem Det Kongelige Teater og scenekunstgruppen SYSTEMET
Det Kongelige Teater, Skuespilhuset, Lille Scene

”Dramatiker Line Mørkeby og iscenesætter Thomas Bendixen omsætter fornemt Anders Legarth Schmidts skrevne ord til teater. Der er den rette mængde dybde, seriøsitet og mørke, men man kan også fornemme lyset for enden. ’Jeg løber’ som teater har den nødvendige respekt både for det alvorlige emne, men særligt også for Anders Legarth Schmidts personlige oplevelser, og man oplever på intet tidspunkt, at man ikke er tro mod hans oplevelser og sorgbearbejdelse. Det er her teksten og emnet, der er i centrum.
Anders Juul er eneste mand på scenen. Han leverer en stor præstation – både mentalt og fysisk. … På intet tidspunkt taber Anders Juul pusten, og teksten forsvinder ikke på noget tidspunkt. Det kræver en kraftpræstation og god form. Respekt!”
Festen
Teater Republique, Store Scene, Østerfælled Torv 37, 2100 København Ø

”Teater Republiques store sal har fået den store tur, så intet ligner sig selv. Vi er på familiens gods, hvor vi starter og slutter i den store festsal med langbordet, mens vi herimellem kommer rundt i resten af godsets rum. Torden & Lynild (Sigrid Bennike & Sebastian D. Tingkær) har stået for den flotte og elegante scenografi, hvor hvert rum står knivskarpt. …
Til ’Festen’ sidder du ikke blot og betragter, men du er i stedet aktiv deltagende i festen.”
Rocky!
Husets Teater, Halmtorvet 9, 1700 København V

”Det er dog ikke en autentisk taber, der spiller rollen i ’Rocky!’ Det er skuespilleren Morten Burian. Han besidder det ene øjeblik en ophøjet ro og det næste øjeblik en utrolig vildskab, men begge dele sker med lige intensitet og nærvær. Det er en fantastisk skuespilpræstation, som fylder den lille sal ud, og hans monolog bliver aldrig monoton, og den rykker hele tiden i os, så fokus bevares.”
Peter Pan
Folketeatret, Store scene, Nørregade 39, 1165 København K

”En meget flot visuel oplevelse, som vi kan rose den prisvindende scenograf Julian Toldam Juhlin for. Scenen er ren magi, med blafrende blade, neonskilte, lysdioder og ikke mindst glimmer, lige i børnenes ånd. Han leger også med scenens dybde, og på den måde føler man som publikum, at man er en del af dette fantasifulde univers. Musiker Tine Vitkov er med til at få universet til at virke levende, som et spillende træ i skoven.”
Enetime
Teatret ved Sorte Hest, Vesterbrogade 150, 1620 København V

”… Selvom teksten er absurd – f.eks. kan studinen multiplicere de mest komplekse tal, men kun tælle til 16 – så er der absolut intet tilfældigt over teksten.
Og det er tydeligt, at holdet bag ’Enetime’ på Teatret ved Sorte Hest er helt klar over det faktum. For med så vellykket en opsætning af den absurde klassiker, ligger der et stort arbejde bag. De tre skuespillere, Mads Wille, Rosalinde Mynster og Sarah Boberg er ikke kun dygtige leverandører; de har virkelig fundet karaktererne, og de formår at spille dem ud mod hinanden på bedste vis.”
Nøddeknækkeren
Det Kongelige Teater, Gamle Scene, Kongens Nytorv, 1050 København K

”Alle sejl er sat til i denne juleballet, og man må i den grad sige, at både danserne og opsætningen fungerer. …
Det er Tchaikovskys ufatteligt smukke toner, der løfter balletten til et helt særligt niveau. Musikken er næsten så smuk, at det gør ondt. Det er alle følelser, der kommer i spil. Det er lige fra folkelige melodier til de store romantiske stykker, der er på programmet, og flere gange sidder man med kuldegysninger ned ad ryggen og tårer i øjnene.”
En drengs historie
Teaterkompagniet TELL to JOY
Kapellet på Assistens Kirkegård, Kapelvej 4, 2200 København N

”Skuespiller Viktor Melnikov er (næsten) eneste mand på scenen. Melnikov er både den lille dreng, men også alle de andre forsømte børn, og han spiller med et stort nærvær og nerve, så man ikke kan andet end få ondt af drengen og børnene. Han lægger ikke fingre i mellem under fortællingerne, og han taler både med og ikke mindst til os som publikum. Han sætter de forskellige fortællinger sammen til et samlet hele, hvor vi får lov at tænke. Historierne i sig selv er ikke virkelighed, men vi kan sagtens genkende de ting, som skildres i historierne.”
Erasmus Montanus
Bornholms Teater, Rønne Theater, Teaterstræde 2, 3700 Rønne

”Bornholms Teater har på Rønne Theater lavet en mere morsom, men dog stadig tankevækkende og nærværende forestilling, hvor de grundlæggende temaer stadig kan genkendes, selvom forestillingen er gjort lidt mere nutidig. Særligt Morten Brovns dilemma og splittelse, hvor han med sin guitar synger Bob Dylans ”Blowin’ in the wind” er vellykket – ”The answer is blowin’ in the wind…”! Teaterchef Jens Svane Boutrups iscenesættelse og bearbejdning er ganske succesfuld.”
Fotos: Tao Lytzen, Ditte Marie Pedersen, Lars Horn, Emilia Therese, Morten Fauerby. Natascha Thiara Rydvald, Søren Malmose, Per Morten Abrahamsen, Miklos Szabo, Christina Hauschildt, Chris Campbell, Thomas Cato, Büro Jantzen, Camilla Winther, Henrik Ohsten Rasmussen, Gudmund Thai, Robin Skjoldborg, Teaterkompagniet TELL to JOY og Anders Beier
Følg os på Facebook:
https://www.facebook.com/ungtteaterblod
Følg os på Instagram:
@ungt_teaterblod
One thought on “Teaterblik: Året der gik (2017)”