Anmeldelse: Døden kører Audi, Odense Teater

Af Mette Herschend

 

Min første tanke er, at en lille scene med kun 4 skuespillere må begrænse det muliges kunst en del. Men, men, men. I opsætningen af ‘Døden kører Audi’ på Odense Teater lader det til, at alt kan lade sig gøre, når 4 kompetente skuespillere skal formidle en god historie med kreative scenografiske løsninger og en lille smule fantasi.

 

‘Døden kører Audi’ er en fortælling om den fallerede reklamemand Asger, der bliver handicaphjælper for Waldemar, som er så syg, at lægerne ikke fatter, hvorfor han endnu ikke er død. Det umage par beslutter sig for at forlade det hele og tage til Marokko, hvor Torbi El Mekki skal heale Waldemar. På deres rejse bliver de nære venner og får oplevet lidt af hvert.

 

"Døden kører Audi" Foto: Emilia Therese

 

‘Døden kører Audi’ foregår i et intenst højt tempo lige fra begyndelsen. De to hovedrolleindehavere, gør selvfølgelig et rigtig godt stykke arbejde, men jeg vil særligt fremhæve birollerne her. Hvor Martin Bo Lindsten og Patrick Baurichter har hovedrollerne som henholdsvis Asger og Waldemar, udfylder Rikke Lylloff og Anders Mossling samtlige biroller i stykket. Det er uhyre imponerende, hvordan de formår at skifte karakter på et splitsekund med så stor overbevisning, at man lidt glemmer, at den gamle krogede dame med ræven før var Asgers stanglækre kone. Det må virkelig være noget, de har arbejdet grundigt med, for det fungerede super godt i de hurtige sceneskift.

 

"Døden kører Audi" Foto: Emilia Therese

 

Scenen var i begyndelsen bar – kun en sandfarvet bænk var placeret midt på scenens bagvæg. Når man som publikum accepterer den præmis, at det meste af handlingen skal foregå på og omkring den sandfarvede bænk, der faktisk skal fungere som bil i en stor del af tiden, er der et eller andet sted i produktionen af stykket begået en lille genistreg. Jeg er meget begejstret for minimalistisk teater, og her benytter skuespillerne meget få remedier, men alligevel skaber de en kæmpe effekt – også fordi man som publikum kan få lov til at bruge fantasien lidt.

 

 

"Døden kører Audi" Foto: Emilia Therese

 

Historien var god på teater, men på en eller anden måde fangede den mig ikke helt alligevel. Desværre satte historien ikke et dybt nok fodspor i mit sind, til at jeg dagen efter kunne sidde og fundere over budskaber, effekter o. lign., for den hang ikke rigtig ved. Og det kan sagtens bare være mig.

 

‘Døden kører Audi’ er intens, kreativ, morsom og dødsensalvorlig, så hvis man er klar på et godt grin med noget dybde, så er Odense Teaters opsætning af dette stykke værd at tage ind at se.

 

 

 

Odense Teater, Værkstedet

 

Spiller indtil 16. marts 2016

 

Spilledato: 22. februar 2016

Pressefotos: Emilia Therese

 

Lyst til at købe en billet? Se nærmere her: 

http://www.odenseteater.dk/forestillinger/doeden-koerer-audi

 

 

 

Følg os på Facebook:
https://www.facebook.com/ungtteaterblod

Følg os på Instagram:

@ungt_teaterblod

Tags:

  • Show Comments (0)

Your email address will not be published. Required fields are marked *

comment *

  • name *

  • email *

  • website *

Ads

You May Also Like

Anmeldelse: Et juleeventyr, Aalborg Teater

Af Christian Skovgaard Hansen   ”Et Juleeventyr” (1843) er nok den engelske forfatter Charles ...

Anmeldelse: Teaterkoncerten CARL, Østre Gasværk

Af Rose Ansager Himmelstrup Hansen Denne forestilling er en repremiere. Vi anmeldte også Teaterkoncerten ...

Anmeldelse: Dette burde skrives i nutid, Mungo Park

Af Nikolaj Bomberg Simonsen Masken er lige ved at krakelere, men vi lader som ...

Anmeldelse: The Book of Mormon, Det Ny Teater

Af Christian Skovgaard Hansen   Anderledes. Og modig. Det er de to ord, der ...