Anmeldelse: Lad den rette komme ind, Odense Teater

"Lad den rette komme ind" Odense Teater 2016

Af Mette Herschend

 

Odense Teaters opsætning af ’Lad den rette komme ind’ er på samme tid kold og varm, fantastisk og forfærdelig og kærlig og uhyggelig. Jeg sad flere gange og ville holde mig for øjnene, men jeg kunne ikke få mig selv til det, fordi stykket samtidigt var så poetisk og smukt, at jeg måtte have det hele med.

 

’Lad den rette komme ind’ har sat en aldersgrænse på 14 år, hvilket er ganske forståeligt – jeg er 24, og jeg var ret bange det meste af tiden. Men på den gode måde. Jeg er ikke til gys og gru og går helst uden om den genre, men efter stykket fik lov til at sætte sig, ville jeg ikke være oplevelsen foruden. Stykket er for dem, der sætter pris på spænding, stærke minimalistiske replikker og fantastisk scenekunst.

 

Stykket, ’Lad den rette komme ind’, handler om den ensomme 12 årige Oskar, som bliver mobbet på det groveste i skolen. På legepladsen møder han pigen Eli, der lugter lidt ligesom Oscars hund lige, inden den døde. Eli spiser ikke slik, er ikke ude om dagen og er i det hele taget lidt besynderlig, men Oskar drages af hende alligevel. Han lukker hende ind i sit liv, bliver forelsket i hende og så starter et uhyggeligt, blodsugende og kærlighedsfyldt eventyr.

 

"Lad den rette komme ind" Odense Teater 2016

 

Det skærer i hjertet, når man er vidne til de frygtelige ting, som mobberne får Oskar til at gøre, og på et tidspunkt blev det så virkeligt, at jeg rent glemte, at jeg så et teaterstykke. Alle høj som lav på scenen gør simpelthen et fantastisk stykke arbejde. De to hovedrolleindehavere, Kristoffer Helmuth og Nana Christine Morks, formidler henholdsvis ”børnene” Oskar og Eli med så stor overbevisning og dygtighed, at man måske kunne blive i tvivl om vampyrers eksistens, men samtidigt bliver man rørende bevidst om menneskets behov for kærlighed og venskab.

 

"Lad den rette komme ind" Odense Teater 2016

 

Jeg vil særligt fremhæve stykkets lydside, der synes så gennemarbejdet, at den passer til hver en lille bevægelse på scenen. Lyden skaber en intens stemning i rummet og giver til tider den mest kuldeskærende fornemmelse og til andre tider de mest grufulde forskrækkelser, når det metalliske horn højlydt bryder stilheden, og man nærmest falder ned fra stolen. Det er ægte gys, som næsten gør filmmediet til skamme.

 

"Lad den rette komme ind" Odense Teater 2016

 

Funktionel scenografi må være en af Odense Teaters spidskompetencer, for scenen fungerede både som svømmehal, legeplads, lejlighed og meget andet uden brug af særligt mange materielle rekvisitter eller kulisser. Det virkede super godt med scenens form som et bassin- eller halfpipe-lignende setup, hvor Eli gled ned og kravlede op af siderne næsten lydløst, og som om hun svævede.

 

Skynd dig at bestille billetter! Hvis du er en bangebuks lige som jeg, skal du ikke frygte. På trods af genren fik jeg en rigtig god teateroplevelse, der krøb helt ind under huden på mig.

 

 

 

Odense Teater, Sukkerkogeriet

 

Spiller indtil 8. marts 2016

 

Spilledato: 30. januar 2016

Fotos: Emilia Therese

 

Lyst til at købe en billet? Læs nærmere her:

http://www.odenseteater.dk/forestillinger/lad-den-rette-komme-ind

 

 

 

Følg os på Facebook:
https://www.facebook.com/ungtteaterblod

Følg os på Instagram:

@ungt_teaterblod

Tags:

  • Show Comments (0)

Your email address will not be published. Required fields are marked *

comment *

  • name *

  • email *

  • website *

Ads

You May Also Like

11076278_876966725675235_8448944883100373576_n-TheaL-C3-B8vgreen

Anmeldelse: Medea & Antigone, Skuespillerakademiet

Af Christian Skovgaard Hansen Forestillingen er for dig, der vil have en anderledes og ...

MartyrenMunk_DetFlydendeTeater_10 [1600x1200]

Anmeldelse: Martyren Munk – Et helligt raseri, Det Flydende Teater og Teatergrad

Af Rosa Danielsen   ’Martyren Munk’ har det hele. Knivskarp koreografi, tekst der rammer ...

Anmeldelse: Ronja Røverdatter, Docken

Af Rose Himmelstrup Hansen Det er et dejligt, nostalgisk gensyn, når Ronja, Birk, rumpenisserne ...

DTS_1

Anmeldelse: Det testikelløse samfund, Teater Får302 (Klub Canasta)

Af Carina Blangsbøll   Fosterscanninger og et forbud mod fødsler af drengebørn? Fordi alle ...

image by Gisli Dua
En Skilsmisse - Aarhus Teater
af Hassan Preisler

Anmeldelse: En skilsmisse, Aarhus Teater

Af Sara Brun Nielsen, gæsteanmelder   I ’En skilsmisse’ kommer vi helt tæt på ...

forestillingsbillede_clean

Anmeldelse: På kanten af opløsning, Teater Grob (clapclap)

Af Rose Ansager Himmelstrup Hansen   Clapclap er et megaspændende kulturelt fænomen, der forener ...