Anmeldelse: Lad den rette komme ind, Odense Teater

"Lad den rette komme ind" Odense Teater 2016

Af Mette Herschend

 

Odense Teaters opsætning af ’Lad den rette komme ind’ er på samme tid kold og varm, fantastisk og forfærdelig og kærlig og uhyggelig. Jeg sad flere gange og ville holde mig for øjnene, men jeg kunne ikke få mig selv til det, fordi stykket samtidigt var så poetisk og smukt, at jeg måtte have det hele med.

 

’Lad den rette komme ind’ har sat en aldersgrænse på 14 år, hvilket er ganske forståeligt – jeg er 24, og jeg var ret bange det meste af tiden. Men på den gode måde. Jeg er ikke til gys og gru og går helst uden om den genre, men efter stykket fik lov til at sætte sig, ville jeg ikke være oplevelsen foruden. Stykket er for dem, der sætter pris på spænding, stærke minimalistiske replikker og fantastisk scenekunst.

 

Stykket, ’Lad den rette komme ind’, handler om den ensomme 12 årige Oskar, som bliver mobbet på det groveste i skolen. På legepladsen møder han pigen Eli, der lugter lidt ligesom Oscars hund lige, inden den døde. Eli spiser ikke slik, er ikke ude om dagen og er i det hele taget lidt besynderlig, men Oskar drages af hende alligevel. Han lukker hende ind i sit liv, bliver forelsket i hende og så starter et uhyggeligt, blodsugende og kærlighedsfyldt eventyr.

 

"Lad den rette komme ind" Odense Teater 2016

 

Det skærer i hjertet, når man er vidne til de frygtelige ting, som mobberne får Oskar til at gøre, og på et tidspunkt blev det så virkeligt, at jeg rent glemte, at jeg så et teaterstykke. Alle høj som lav på scenen gør simpelthen et fantastisk stykke arbejde. De to hovedrolleindehavere, Kristoffer Helmuth og Nana Christine Morks, formidler henholdsvis ”børnene” Oskar og Eli med så stor overbevisning og dygtighed, at man måske kunne blive i tvivl om vampyrers eksistens, men samtidigt bliver man rørende bevidst om menneskets behov for kærlighed og venskab.

 

"Lad den rette komme ind" Odense Teater 2016

 

Jeg vil særligt fremhæve stykkets lydside, der synes så gennemarbejdet, at den passer til hver en lille bevægelse på scenen. Lyden skaber en intens stemning i rummet og giver til tider den mest kuldeskærende fornemmelse og til andre tider de mest grufulde forskrækkelser, når det metalliske horn højlydt bryder stilheden, og man nærmest falder ned fra stolen. Det er ægte gys, som næsten gør filmmediet til skamme.

 

"Lad den rette komme ind" Odense Teater 2016

 

Funktionel scenografi må være en af Odense Teaters spidskompetencer, for scenen fungerede både som svømmehal, legeplads, lejlighed og meget andet uden brug af særligt mange materielle rekvisitter eller kulisser. Det virkede super godt med scenens form som et bassin- eller halfpipe-lignende setup, hvor Eli gled ned og kravlede op af siderne næsten lydløst, og som om hun svævede.

 

Skynd dig at bestille billetter! Hvis du er en bangebuks lige som jeg, skal du ikke frygte. På trods af genren fik jeg en rigtig god teateroplevelse, der krøb helt ind under huden på mig.

 

 

 

Odense Teater, Sukkerkogeriet

 

Spiller indtil 8. marts 2016

 

Spilledato: 30. januar 2016

Fotos: Emilia Therese

 

Lyst til at købe en billet? Læs nærmere her:

http://www.odenseteater.dk/forestillinger/lad-den-rette-komme-ind

 

 

 

Følg os på Facebook:
https://www.facebook.com/ungtteaterblod

Følg os på Instagram:

@ungt_teaterblod

Tags:

  • Show Comments (0)

Your email address will not be published. Required fields are marked *

comment *

  • name *

  • email *

  • website *

Ads

You May Also Like

1

Anmeldelse: Nilens Stjerne, Eventyrteatret

Af Julie Vad B. Madsen   Eventyrteatret har overgået sig selv i deres 25 ...

1219medium

Anmeldelse: Skabelsen, Husets Teater

Af Sidsel Stoustrup   I en tid, hvor religion konstant er på dagsordenen, er ...

20151022LHO0173

Anmeldelse: Træt lever og tungt hjerte, Teater V (Limfjordsteatret)

Af Christian Skovgaard Hansen   Limfjordsteatrets ’Træt lever og tungt hjerte’ er en intimkoncert ...

Lulu-_K1P0793d [1600x1200]

Anmeldelse: Lulu, Det Kongelige Teater

Af Christian Skovgaard Hansen   Denne søndag eftermiddag har Det Kongelige Teater premiere på ...

FORAARET_WEB_MG_2941a-400x600

Anmeldelse: Foråret, Republique

Af Pernille René, gæsteanmelder   Hvis du er til harmonisk kunst samt abstrakte såvel ...

ROA-DSC_0048 1 [1600x1200]

Anmeldelse: Rock of Ages, Elite Teater

Af Emilie Elisabeth Bundgaard   Leopardbukser, crep hår og netstrømper er bare noget af ...