Anmeldelse: Oliver Twist, Odense Teater

olivertwist_16 [1600x1200]

Af Emilie Elisabeth Bundgaard

 

De fleste kender nok Charles Dickens’ historie om drengen Oliver Twist; en lille forældreløs dreng, der falder i de forkerte hænder, men stræber efter at finde lykken andetsteds. Vi følger den kløgtige Olivers kamp for overlevelse. Historien gøres lige til og let forståelig, hvilket jeg synes, at denne forestilling mestrer at formidle. Et eksempel kan være, at svære ord løbende bliver oversat til et genkendelige ord og hvis der er tale om pund eller pence, så omregnes der til det, som vi bruger i dag. På den måde møder forestillingen også det yngste publikum, og i mine øjne er det, hvad en ægte familieforestilling kan.

olivertwist_04 [1600x1200]

Scenografien, der er lavet af Catia Hauberg Engel, er meget benævnelsesværdig for denne forestilling. Først og fremmest har jeg en stor forkærlighed for drejescener, men den blev endnu større af at se denne forestilling. Den bød konstant på nye overraskelser og vinkler af scenen, hvilket gjorde, at man fik indtrykket af at befinde sig flere forskellige steder i Londons gamle slidte gader. Derudover blev der også gjort stor brug af flere muligheder for at lave entre på scenen, hvad enten det var at komme frem via drejescenen eller op af gulvet. Det gav et godt flow i forestillingen, da det resulterede i glidende sceneskift, hvilket gav den ret dystre forestilling en vis lethed.

olivertwist_08 [1600x1200]

Forestillingen er meget intens, og nogle gange kan man måske blive lidt skræmt over følelsen af at være så ”tæt på” skuespillerne. Ment på den måde, at lyden fra skuespillerne ikke strømmer højt ud gennem højtalere hele forestillingen igennem, men oftest føles som om, at de bare taler til publikum. Det giver en hel speciel form for intensitet i salen, hvilket er en af de ting, som jeg elsker ved Odense Teater, da det oftest er et kendetegn for deres forestillinger. Replikker når én helt ind til benet, hvad enten det er de skræmmende replikker fra Bill Sikes eller Fagin, eller det er de humoristiske af slagsen som forestillingen heldigvis også har en del af.

olivertwist_03 [1600x1200]

Igennem forestillingen akkompagneres vi af et tremandsorkester, som fra start til slut er en del af selve skuespillertruppen, dvs. at de indgår nogle af scenerne og falder rigtig godt ind blandt resten. I og med, det ikke er et stort band eller orkester, der er tale om, men tre enkelte personer på få instrumenter af gangen, er det også noget, der er med til at styrke intensiteten i forestillingen. Musikken er en vigtig del af forestillingen, da det er med til at ligge stemningen, hvad enten det er til det mere muntre eller til det uhyggelige.

olivertwist_16 [1600x1200]

Én ting der for nogen, inklusiv mig selv til tider, kan virke forstyrrende, er, at nogle af skuespillerne bærer flere roller. Det kan også fungere fint, men nogle gange synes jeg, at det lige river mig ud af den, at det er det samme ansigt, men med ny baggrund og betydning, hvilket jeg synes er ærgerligt. Til gengæld skal det siges, at på trods af, at nogle af dem, f.eks. Hanne Hedelund, bærer flere roller, så er der ingen af dem, der minder om hinanden.

Selvom forestillingen udelukkende spilles af en voksen skuespillertrup, er dyster og til tider også uhyggelig, så synes jeg, at det er en ideel forestilling at tage det yngre publikum med ind at opleve. Det er en forestilling, der rammer bredt, og som skal opleves.

 

Odense Teater, Store Scene, Jernbanegade 21, 5000 Odense C

Spilleperiode: 9. november 2017-6. januar 2018 

Set den 9. november 2017

Foto: Emilia Therese

Lyst til at købe en billet? Læs nærmere her:

https://odenseteater.billetten.dk/index/eventdetails/eventno/64947

 

Følg os på Facebook:
https://www.facebook.com/ungtteaterblod

Følg os på Instagram:
@ungt_teaterblod

Tags:

  • Show Comments (0)

Your email address will not be published. Required fields are marked *

comment *

  • name *

  • email *

  • website *

Ads

You May Also Like

334

Anmeldelse: Turister, Teater Får302

Af Christian Skovgaard Hansen    Se den, hvis du vil opleve anderledes scenekunst, hvor ...

missing

Anmeldelse: Missing, Secondhand Women og Ctrl+Art

Af Rose Ansager Himmelstrup Hansen   ’Missing’ er en international forestilling, der er meget ...

Demokrati_7_Teatergrad_FotoPerMortenAbrahamsen [1600x1200]

Anmeldelse: Demokrati, Teatergrad

Af Christian Skovgaard Hansen   ”Demokrati” stammer fra græsk, og betyder: ”folkestyre”, ”folkevælde” eller ...

Løvehjerte 2-AT-Lars Horn

Anmeldelse: Brødrene Løvehjerte, Aalborg Teater

Af Thomas Riddersholm   ”Græsset er altid grønnere på den anden side.” Det udtryk ...

Så længe mit hjerte slår - Foto Emilia Therese

Anmeldelse: Så længe mit hjerte slår, Odense Teater

Af Mette Herschend   ”Hvorfor er lykken så lunefuld, og hvorfor er glæden så ...