Anmeldelse: SAMBA, Dansekapellet (Uppercut Danseteater)

Anmeldelse: SAMBA, Dansekapellet (Uppercut Danseteater)

Af Ida Spedtsberg

Svin og samba. Ikke umiddelbart en klassisk kombination, når man bevæger sig i dansens verden. Men ikke desto mindre er det fokus for Uppercut Danseteaters nye forestilling SAMBA, der opføres på Dansekapellet de kommende 10 dage. Forestillingen er første del af trilogien ”PLEJER ER DØD”koreograferet af kunstnerisk leder Stephanie Thomasen. Trilogien udforsker hendes interesse for rum; først med rummet imellem os, derefter rummet omkring os og slutteligt rummet i os.

Men tilbage til SAMBA. Det lyder lidt underligt, tænker du, og jeg vil ærligt indrømme: Jeg var også skeptisk. Især den del med svinet, for samba kan man jo godt forholde sig til. Men før du læser videre om forestillingens koncept, dansernes fortræffelighed og den scenografiske genistreg, skal du vide, at det virker. At bringe svinet i centrum både i bogstavelig og overført forstand kan nemt blive en farce af den lidt trætte slags. Men ikke i SAMBA. Her er der aktualitet krydret med knivskarp humor, og der er ingen tvivl om, at forestillingen spot-on rammer nogle af samfundets tendenser.

Foto: Monty Freddie

SAMBA tager os med direkte ind i svinestien på godt og ondt. Til forførende, intense samba-rytmer tages vi med ind en arena med hierarkier, relationer og svinestreger. Her undersøges det, hvad det egentlig vil sige at være et svin – både den vi kender fra landbruget, men også dem vi kender fra livet. Alt dette understøttes af Johan Kølkjærs virkningsfulde scenografi, hvor både varmelamper og halm tager os lige ind i stalden. Men trods de mange paralleller til de firbenede kendinger, så er det mest interessante ved SAMBA klart dybden i de menneskelige relationer, når kompagniet undersøger, hvordan magt og forventninger kan få os til at gøre ting, vi ikke forventer.

Foto: Bahadir Badi Berber Photography

I centrum af det hele er fire dansere – eller man fristes faktisk til at sige fem. For udover de velkendte ansigter i form af koreograf og kunstnerisk leder Stephanie Thomasen og den populære altid-snurrende danser Mark Philip, så består Uppercut Danseteater i denne produktion også af knalddygtige Alessandro Sousa Pereira, der tidligere har været en del af Dansk Danseteater, og af den selvsikre svenske danser Linn Fletcher.

Og så er der én til. Alexander Skjold Henriksen er uddannet fra Musikkonservatoriet og leverer i SAMBA en stor del af lydbilledet i form af live-percussion i bedste samba-stil. Man kunne tro han bare sad ovre i hjørnet. Men han er en lige så stor del af ensemblets fortælling, og måden han smeltede sammen med de fire andre imponerede.

Jeg kunne tale i lang tid om, hvor teknisk dygtige danserne er, men faktum er, at SAMBA i lige så høj grad handler om performance, blikke og dansernes indbyrdes kemi. Der er mange gode momenter, men klarest står disse. Stephanie Thomasen og Alexander Skjold Henriksen brillierer i en intim, siddende samba, hvor kroppen bliver til dansens rytme. Alessandro Sousa Pereira og Mark Philip imponerer begge med nærvær og flotte soloer til henholdsvis tamburin og klaver. Og kvinderne leverede kraftpræstationer; Stephanie i stykket ”Let me tell you some facts about pigs” og Linn Fletcher i forestillingens iøjefaldende slutning.

Foto: Monty Freddie

SAMBA rummer mange overraskelser og wow-øjeblikke, som det næsten er synd at afsløre her. Så derfor: Er du open-minded og har lyst til en abstrakt, tankevækkende oplevelse er SAMBA et klart must-see.

Der skal lyde et stort bravo til alle medvirkende på SAMBA. De satte sig selv en svær opgave, der nemt kunne være endt galt. Her er det dog genialt. Forestillingen er veludført, konceptet gennemført, og Uppercut Danseteater gør det, de er allerbedst til. SAMBA er en modig forestilling, der stiller de rette spørgsmål og efterlader én betaget, eftertænksom og rimelig blown away. Det er ikke en af de forestillinger, man sådan lige glemmer. Og tak for det i en tid, hvor kunsten har svære vilkår, og hvor vi alle trænger til at få vendt vores hverdag lidt på hovedet.

Uppercut Danseteater

Dansekapellet, Bispebjerg Torv 1, 2400 København NV

Spilleperiode: 10.-20. september 2020

Set den 10. september 2020

Fotos: Monty Freddie og Bahadir Badi Berber Photography

Lyst til at købe en billet? Læs nærmere her:

https://uppercutdanseteater.dk/pages/plejer-er-dod-samba

Medvirkende: Mark Philip, Alessandro Pereiro, Linn Fletcher og Stephanie Thomasen

Koncept og koreografi: Stephanie Thomasen
Komponist og live musiker: Alexander Skjold Henriksen

Scenografi og maske: Johan Kølkjær

Dramaturgi: Betina Rex

Lys: Peter Bodholdt Løkke

Assisterende koreograf: Lukas Larsen

Varighed: Ca. 55 minutter uden pause

OBS: Forestillingen anbefales fra 12 år og op

Følg os på Facebook:
https://www.facebook.com/ungtteaterblod

Følg os på Instagram:

@ungt_teaterblod

3 thoughts on “Anmeldelse: SAMBA, Dansekapellet (Uppercut Danseteater)

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *