Anmedelse: Til eftertiden (sammen hver for sig), AKT1

Af Emma Brink Laursen

Selvom den kollektive karantænetid har givet mig god tid til at blive grundtræt af at glo ud ad vinduet fra min etværelseslejlighed på Amager, så rammes jeg alligevel ved denne beskæftigelse af en sitrende fornemmelse af livets insisteren på at fortsætte, på trods. Foråret. Fællessang i fjernsynet. Baggårdsskål fra vinduer. Mange ting lader sig ikke bremse så let. Teatret heller ikke. Til eftertiden (sammen hver for sig) er et hørespil af Danmarks lydteater, AKT1, om livet, der fortsætter og krisetidstanker, der er værd at huske på – også på den anden side af isolationen.

Normalt optager AKT1 sine hørespil live med publikum, men teater i coronaens tid er – som alt andet – ikke som normalt. Derfor foreslog instruktør på forestillingen, Niels Erling, en række danske skuespillere at medvirke i radiodramaet hjemmefra. 135 personer takkede ja og optog deres replikker over egne telefoner og computere, ligesom Erling også har fjerninstrueret.  

Ud af det er der kommet et hørespil af sansende, farverige, forhåbningsfulde fragmenter om livets uforudsigelighed og holdepunkter, bundet sammen af Rasmus Junckers stilfærdige, men flotte lydscenografi. Hørespillet, der i sin fragmentariske form snarere minder om et langt digt end en dramatisk tekst i traditionel forstand, beskæftiger sig med større, filosofiske emner – kærligheden, sorgen og angsten for at falde op i stjernerne – sideløbende med de mindre, mere trivielle – liderligheden og at lægge neglelak på cyklen.

”Jeg vil bede dig om ikke at glemme smagen af saltvand,” indleder Charlotte Fich en lang række af opfordringer, der alle handler om det, vi må huske ikke at glemme. Ormene, din fars begejstring for tordenvejr, at være gennemblødt på cykel, nætter uden søvn, blå mærker efter dans i natten, at være i live under hjertesorg, hvor utroligt det er at blive elsket, din mors ansigt, lyset fra fjernsynet, når du faldt i søvn i sofaen som barn, hvor urolig cigaretter og kaffe altid har gjort dig, din første mojito i Berlin. At du er et menneske af kød og blod og et hjerte som længes. At alt en dag går over.

Ellen Hillingsøs mørke stemme genkender jeg med det samme, da hun fortæller mig, at jeg ikke må glemme rædslen. Andre stemmer kan jeg ikke sætte ansigt på. Alle bidrager de dog med deres særegenhed – kvindestemmer og mandestemmer, unge stemmer og gamle stemmer – til vidt forskellige stemninger og fortællinger, som gør følelsen af isolation ved mit kombinerede skrive- og spisebord lidt mindre.

Selvom den såkaldte digitale tidsalder ofte har ledt mig til frustration og højlydt klage, så vil jeg alligevel – i disse pandemi-tider – udtrykke min taknemmelighed over, hvordan teknologien gør det langt lettere at være sammen, hver for sig. Som vi klamrer os til baggårdssammenhold på tværs af etager, kan vi ligeledes klamre os til kunsten, som mange både museer, musiksteder og teatre er storhjertede at offentliggøre digitalt og gratis – og det til trods for, at mange af disse lige nu lider store tab på grund af nedlukningen. Erling skriver selv: ”Til eftertiden (sammen hver for sig) er også en påmindelse om, at kunstnere spiller en afgørende rolle i samfundets møde med krisen. Derfor skal vi huske kunsten i de politiske prioriteringer, der bestemmer omfanget af krisens konsekvenser.”

Til eftertiden (sammen hver for sig) er et hørespil fyldt med alvor, humor og hjertevarme, der i en svær tid minder os om, at livet stadig pulserer derude. ”Glem ikke, hvor meget pasta I kogte, hvor meget vin I drak, og at hver dag på en måde var en lille sejr, fordi verden stadig slog dets hjerteslag.” Og indtil teatrene igen kan åbne deres fysiske døre (vi glæder os!), så grib da muligheden for at lade kunsten komme hjem til dig – til påmindelse om, at vi var her – sammen!

AKT1 i samarbejde med Teater Momentum, Volume 13: UNDERGANGEN

Udgivelsesdato: 30. marts 2020

Hørt den 10. april 2020

Lyst til at lytte?

Kan høres gratis på AKT1.dk, Soundcloud og alle podcastplatforme.

https://www.akt1.dk/til-eftertiden

Instruktør: Niels Erling

Tekst: Ida Marie Hede, Marie Bjørn, Niels Erling og Jörgen Dahlqvist

Lydscenografi: Rasmus Juncker

Medvirkende: 135 skuespillere, blandt andre Danica Curcic, Ellen Hillingsø og Pilou Asbæk

Varighed: Ca. 1 time

Følg os på Facebook:
https://www.facebook.com/ungtteaterblod

Følg os på Instagram:
@ungt_teaterblod

  • Show Comments (0)

Your email address will not be published. Required fields are marked *

comment *

  • name *

  • email *

  • website *

Ads

You May Also Like