Anmeldelse: 100 sange, Aarhus Teater (Aarhus Teater og Den Danske Scenekunstskole, Skuespil, Århus)

Af Anne Sophie Parsons

Vidnesbyrd er et specifikt feltområde, der omhandler personlige fortællinger fra skelsættende begivenheder; fra verdenskrige og koncentrationslejre til terrorangreb, er fortællinger fra overlevende ofre en platform, som rette blikket mod det ubegribelige og transcenderende i voldsomme oplevelser. Fælles for fortællingerne er at selve død og smerte ikke kan beskrives. Forestillingen 100 sange, skrevet af tyske Roland Schimmelpfennig, forsøger præcis at favne traumet, tabet og sorgen igennem teatrets form, som et spøgelse, der stødt svinder ind i ens favn.

Forestillingen 100 sange omhandler sange på samme tid som, at den ikke gør – sange optræder som en måde at måle tid i et rum, som udgør verdenen før og efter tragedien. En togperron med travle mennesker og vidt forskellige skæbner flettes sammen, da eksplosionen finder sted kl. 08:56 om morgenen. Forestillingen udspiller sig i de fire minutter inden braget, hvor et persongalleri, som består af både en præst, en stripper fra Aalborg, en småbørnsfamilie, backpackers, et gymnasiekærestepar og en kvinde, som har fået sin affære afsløret, er blot et par af de menneskelige historier, som bliver præsenteret i løbet af teaterstykket. Centralt står karakteren servitricen Sally, der taber en kaffekop – koppens gentagende rituelle smadring fungerer som omdrejningspunktet igennem stykkets 100 minutter.

Forestillingen springer frem og tilbage i tid og imellem de diverse karakterer, der alle har vidt diverse motivationer, forhåbninger og personlige relationer, der skaber differentierende ståsteder. Alle har de dog toget tilfælles – og dermed også en fælles skæbne, der ændrer et verdensbillede på ét splitsekund.

Iscenesættelse af Viktor Tjerneld er råt med bombesprængt hvidt støv på kostumerne og scenografi af Katrine Gjerding består af et enkelt firkantet scenegulv; fladen understreger distance, når karaktererne f.eks. taler hen over hullet i midten til hinanden og indrammer derved også forestillingens egne meta-betragtninger omkring fiktionelle genrer og deres specifikke virkemidler.

Lysdesign af Anders Kjems sætter den stemningsmæssige tone for forestillingen på en direkte og underspillet måde med vekselvirkningen imellem dæmpet lys og direkte spotlight, mens lyddesign af Kim Engelbredt skaber det stemningsfyldte baggrundstæppe for de kendte internationale hits, der tæller alt fra 80’er ”Bette Davis Eyes” til indie rock med ”Where’s My Mind”.

Medvirkende er de nye talenter fra Dansk Scenekunstskole, der giver krop og liv til det navnløse persongalleri. Amalie Drud Abildgaard, Ane Stensgaard Juul, Joachim Bach Rosendal, Ludmilla Faber Striim, Martin Ivan og Ulrik Windfeldt-Schmidt harmonerer alle med hinanden, når de gnidningsløst afløser hinanden i at indtage de forskellige karakterroller i rotation – opløsningen af hvem, der agerer hvilken karakter hvornår er med til at underbygge følelsen af ustabilitet og rodløshed på effekt vis, som tragedien i sin kerne består af.

Forestillingen 100 sange er et rekviem bestående af internationale pop-hits fra de seneste årtier koblet op på menneskelige fortællinger; lige så forskellige som sangene er, fortæller de også deres egne historier om den enkelte persons forhold til musikken. Ved at lade forestillingen vare 100 minutter, bindes der ligeledes sløjfe på behandlingen af tidsrum, samt hvad der kan finde sted indenfor afmålte minutter. Sange er målbare i deres afkortede tidsforløb – spørgsmålet om hvor langt livet som skrøbelig størrelse kan strække sig, står klarest i teaterstykket.

Døden kan tage alt væk fra det ene øjeblik til det andet og det er med denne erkendelse, at 100 sange forsøger at omfavne hvad det vil sige at være menneske i sin korporlige begrænsning.

Den Danske Scenekunstskole, Skuespil, Århus og Aarhus Teater

Aarhus Teater, Stiklingen, Teatergaden, 8000 Aarhus C

Spilleperiode: 8.- 29. maj 2021

Forestillingen spiller også på Folketeatret, Hippodromen i perioden 5.-9. juni (https://www.folketeatret.dk/shows/100-sange/)

Set den 15. maj 2021

Medvirkende: Amalie Drud Abildgaard, Ane Stensgaard Juul, Joachim Bach Rosendal, Ludmilla Faber Striim, Martin Ivan, Ulrik Windfeldt-Schmidt. Alle medvirkende er studerende på Den Danske Scenekunstskole, Skuespil, Århus

Tekst af: Roland Schimmelpfennig

Oversættelse: Peter Weiss

Iscenesættelse: Viktor Tjerneld