Anmeldelse: A Jungle Story, Baltoppen Live (Mads Pagsberg, PIVOT og Tim Rushton)

Af Ida Spedtsberg

Fredag aften var der premiere på A Jungle Story, der spiller på Baltoppen LIVE weekenden over. Et ”Jazzepos med moderne dans” er beskrivelsen på hjemmesiden, og det er ikke helt ved siden af. Som publikum bliver man i hvert mødt af en festlig, løssluppen stemning, og aftenens oplevelser kan ikke undgå at efterlade opstemt og underholdt.

A Jungle Story tager os igennem den velkendte historie fra Junglebogen, oprindeligt skrevet af Rudyard Kipling, men i et format, som den ikke er set i før. Flot integreret bevæger musikere, sangere og dansere sig rundt på scenen ind i mellem hinanden og giver os indblik i Mowglis rejse fremad. Men man må endelig ikke forvente en fuld-skala musical. Historien er mere subtil, og kræver derfor af og til lidt mere af publikum. Det hele startes blidt op med en smuk, melodisk saxofon-solo, og hele herligheden løftes af én ting – nemlig musikken komponeret, skrevet og arrangeret af Mads Pagsberg.

Og netop musikken er aftenens højdepunkt. Med et bigband fyldt med dygtige musikere ledsaget af skønne vokaler, fristes man til blot at læne sig tilbage og glide med. Udover storslåede jazznumre med masser af tempo og humør, får vi i løbet af aftenen også den store fornøjelse af forskellige, mere intime soli, hvor den enkelte kunstner får lov til at stråle. Temposkiftene klæder forestillingen, og bigbandet med sangerne kunne nemt have underholdt salen alene.

De fire sangere fra The Vocals fortæller i løbet af forestillingen historien om Junglebogen, og det er i den grad med fuld jazz fremad. Her bliver der ikke sparret på entusiasme, harmonier og, ikke mindst, jazz hands. De fire passer godt sammen og leverer alle solide præstationer både sammen og enkeltvist. Jeg kunne dog godt have ønsket, at sangernes mikrofoner blev skruet en smule mere op, så historien om Mowgli var nemmere at høre.

Forestillingen sættes i scene af seks dansere fra PIVOT Dance Company, koreograferet af Malene Rostgaard Rasmussen, der er med til at bringe Mowgli og hans venner til live. Koreografien balancerer sig mellem moderne dans og hiphop-genren og involverer alt fra soli og improvisation til højtempo-numre med alle danserne. Til tider overlades danserne efter min mening lidt rigeligt til improvisationens verden, og jeg savner desværre den sidste skarphed og finesse fra koreografens side, før dansen lever helt op til det høje niveau fra musikerne. Det er en skam, da dansen, og dermed hele den visuelle fortælling, bliver sat i tredje række, i stedet for at være dét, der favner hele forestillingen.

Dog bidrager dansen også med nogle højdepunkter, herunder en flot duo med Mowgli og Baloo, danset med god kemi, præcision og autencitet af Malik Asidah With og Timothy De Mesa Højgaard. Også Marluze Da Cruz i rollen som pigen fra landsbyen kan fremhæves som et flot, æstetisk indslag.

For at føre os helt ind i junglens midte benyttes en smuk, blød lyssætning, der giver fornemmelsen af en blød skovbund, hvor lyset kun netop trænger igennem træernes toppe. Lyden af fårekyllinger svæver svagt i baggrunden. Både pladserne til publikum og musikerne er arrangereret rundt om scenen og danner en hyggelig lysning i junglen. Alt i alt en scenografi og lyssætning, der bakker godt op om aftenens tema.

A Jungle Story er en god aften i godt selskab med skøn musik. Den er uforpligtende og boblende, og forestillingen kan nydes af de fleste mennesker, der sætter pris på en velspillet omgang jazz og muligheden for at forsvinde en times tid ind i junglen.

Af Mads Pagsberg, PIVOT og Tim Rushton

Med The Pagsberg BigBand & The Vocals samt PIVOT Dance Company

Baltoppen LIVE, Baltorpvej 20, 2750 Ballerup

Spilleperiode: 23.-25. august 2019

Set den 23. august 2019

Fotos: Mads Pagsberg

Lyst til at købe en billet? Læs nærmere her:

Medvirkende:

Kapelmester, dirigent, korleder, koncept, musikalsk arrangør, producent og iscenesættelse: Mads Pagsberg

Trompet:

Thomas Kjærgaard – 1. trompet

Søren Thybo Høyer – 2. trompet

Dorthe Zielke – 3. trompet (23. & 25. august)

Carsten Larsen – 3. trompet (24. august)

Jonas Due – 4. trompet

Trombone:
Rolf Mandix – 1. trombone

Søren Siefert – 2. trombone

Thomas Bruun – 3. trombone

Niels Gerhardt – 4. trombone

Sax:

Magnus Thuelund – 1. altsaxofon

Anne Sejrskild – 2. altsaxofon

Jeppe Zacho – 1. Tenorsaxofon (24. & 25. august)

Frederik Moth – 1. tenorsaxofon (23. august)

Alexander Thorn Bardrum – 2. tenorsaxofon

Emil Hess – Barytonsaxofon (23. & 24. august)

Mads Hansen – Barytonsaxofon (25. august)

Piano: Mathias Grove Madsen

Guitar: Mads Thorsen

Bas: Michael Nienadowski

Trommer: Karsten Bagge

Sangere:

Kirstine Dahlberg – Sopran

Marie Lind Burgdorf – 2. sopran

Lone Selmer Roar – Alt

Johannes Rückert Becker – Tenor

Dansere fra PIVOT Dance Company

Celina Loose Hansen – Panteren

Marluze Da Cruz – Pigen fra landsbyen

Malene Rostgaard Rasmussen – Slangen

Malik Asidah With – Drengen

Timothy De Mesa Højgaard – Bjørnen & Tigeren

Oliver Rønholt – Elefantgeneralen

Iscenesættelse og koreografi fra PIVOT Dance Company: Mette-Louise Kryger, Jesper Kryger og Malene Rostgaard Rasmussen

Dramaturgisk konsulent, iscenesætter, projektkonsulent og sangerkoreograf: Tim Rushton

Kostumedesign: Jonas Worup, PIVOT

Lysdesigner: Mark Jones

Lyddesigner: Mikkel Anker

Varighed: Ca. 60 minutter uden pause

Følg os på Facebook:
https://www.facebook.com/ungtteaterblod

Følg os på Instagram:

@ungt_teaterblod

  • Show Comments (1)

  • Mads Pagsberg

    Hej Ungt Teater Blod og Ida
    Mange, mange tak for den dejlige anmeldelse. Det er jeg dybt taknemmelig for. Tak fordi du kom og tak for din artikel.

    KH Mads

Your email address will not be published. Required fields are marked *

comment *

  • name *

  • email *

  • website *

Ads

You May Also Like

Anmeldelse: Fritz Hansen Folket, Mungo Park

Af Emilie Lykke Hartz   Mungo Park har altid været et af mine absolut ...

Anmeldelse: West Side Story, Aarhus Teater (Aarhus Teater og Aalborg Teater)

Af Lise Barslev   Kærlighed, længsel, sorg, intensitet, respekt og passion er store følelser ...

Anmeldelse: Tove! Tove! Tove!, Det Kongelige Teater

Af Christian Skovgaard Hansen Hvem var Tove Ditlevsen egentlig? De fleste af os har ...

Anmeldelse: Den indbildt syge, Odense Teater

Af Anne Lottrup   Der er inspiration at hente på Odense Teater for tiden. ...