Anmeldelse: Årets Arbejdsplads – en kabaret om ligeværd og arbejdsliv, Teatergrad

Af Christian Skovgaard Hansen
De fleste af os tilbringer en stor del af døgnets timer på arbejdet sammen med kollegaerne – hvis ikke som fuldtidsarbejde, så måske som studiearbejde. Samtidig skal vi skal være længere og længere tid på arbejdsmarkedet, og fremtidens arbejdsplads kan være under forandring. Uanset hvad vi er, kan det både være en god arbejdsplads, eller man kan have ondt i arbejdslivet. Stress, pres, trivsel, ligeværd, gode kollegaer, fest og farver, ledelsens klichéer, dynamik og alt det andet kører rundt i ét.
Alt dette sætter Teatergrad fokus på i deres kabaret Årets Arbejdsplads – en kabaret om ligeværd og arbejdsliv. Teatergrad skaber blandt andet aktuelle forestillinger, der både er rørende, nærværende og tankevækkende – og som vil sige os som publikum noget, så det ikke bare er (tom) underholdning. Og denne forestilling er ingen undtagelse, hvor arbejdsmarkedet netop er under forandring!

Arbejdspladsen i forestillingen er med i konkurrencen om at blive ”Årets Arbejdsplads”. Forestillingen er opbygget som en kabaret med en fortløbende fortælling om arbejdspladsen, og i dennes jagt på nævnte titel møder vi hele virksomhedens persongalleri og alle deres særheder; et persongalleri, som der i større eller mindre omfang er på langt de fleste arbejdspladser.
At man har valgt kabaretformen er klogt. Ved hjælp af den intime og satiriske vinkel sammen med de (samfunds)kritiske sange, får det i forvejen alvorlige emne en lettere vinkel, så vi faktisk kan relatere os til det i stedet for, at det bliver noget undersøgende, intellektuelt noget, der bare svæver over hovederne på os. Man har taget udgangspunkt i virkelighedens arbejdspladser og medarbejdere gennem interviews, hvorefter de tre tekstforfattere, Jakob Fauerby, Julie Petrine Glargaard og Sara Ragmeh, har omsat det til kabaretten.

Vi møder både den nyuddannede kvinde, der her får sit første job, den udenlandske rengøringsdame, virksomhedspraktikanten, den bedrevidende, lidt sleske medarbejder, der selv mener, at han er uundværlig og en ”nøglemedarbejder”, karrierekvinden med rundsave på albuerne, og den lidt grå, konfliktsky leder. Alt dette sættes ind i arbejdspladsens daglige gang, julefrokosten, MUS’en og netop kampen om at blive Årets Arbejdsplads, som virksomheden er nomineret til.

Alle personerne spilles af en af de tre skuespillere Ene Øster Bendtsen, Pelle Nordhøj Kann og Nanna-Karina Schleimann (som også har stået for forestillingen fine lydside), og skiftene laves elegant med få virkemidler og rekvisitter. Det hele foregår i Sir Grand Lears enkle, men effektive scenografi. Hvem havde troet, at der kan gemme sig SÅ meget liv i et tøjstativ med den evindelige række af jakkesæt og diverse kjoler… som i øvrigt fint illuderer resten af arbejdspladsens medarbejdere!
”Kan man gemme sig i et åbent kontorlandskab?” Måske, måske ikke! Hvad er det gode kollegaskab – og er kollegaskab også lig med venskab? Hvor går grænsen mellem en joke og at træde over den andens grænser? Det var jo ”bare for sjov” – eller var det? Fællesskab, faglighed og fleksibilitet er vigtigt, men hvordan går man det egentlig til at fungere på en moderne arbejdsplads? Forestillingen er interessant og intelligent, og de fleste, som er eller har været i en eller anden form for arbejde, vil kunne nikke genkendende til en række af scenerne.

Der bliver sat fokus på hele arbejdslivets og -pladsens problematikker. Tag ind og se forestillingen med din arbejdsplads og dine kollegaer – og få en dialog om, hvad måske ikke årets, men så da en god arbejdsplads er.
Men denne anmelder kunne godt tænke sig, at man havde gravet et spadestik dybere, så man også havde set lidt mere på, hvad man så kan/skal gøre, og ikke kun hvad virkeligheden kan være og egentlig er nu.
Forestillingen bliver nemlig aldrig rigtig farlig, hvor vi også får ridset lidt i alle problemerne og fordommene. Så havde den i øvrigt humoristiske, reelle og – bestemt – seværdige kabaret fået det ekstra, der ville have gjort, at vi ikke kun gik fra forestillingen med en genkendelse i hovedet og et smil på læben, men også med nogle lidt mere alvorlige tanker om, hvad vi egentlig kan gøre ved disse problematikker, ville det have været helt perfekt.
Teatergrad
Forskellige spillesteder – pt. rundt i København
Spilleperiode: 25. september-4. oktober 2019
Forventes på turné senere
Set den 25. september 2019
Fotos: Per Morten Abrahamsen
Lyst til at købe en billet? Læs nærmere her:
Medvirkende: Ene Øster Bendtsen, Pelle Nordhøj Kann og Nanna-Karina Schleiman
Instruktør: Sandra Yi Sencindiver
Dramatikere: Jakob Fauerby, Julie Petrine Glargaard + Sara Rahmeh
Dramaturg: Sosha Teperowska
Scenograf: Sir Grand Lear
Komponist: Nanna-Karina Schleimann
Kreativ producent: Christine Worre Kann
Varighed: Ca. 1 time uden pause
Følg os på Facebook:
https://www.facebook.com/ungtteaterblod
Følg os på Instagram:
@ungt_teaterblod