Anmeldelse: Efter branden, Aalborg Teater

Af Christian Skovgaard Hansen

Dramatiker Julie Maj Jakobsen leverer igen et nyt stykke aktuelt dramatik, Efter branden, til Aalborg Teater. Tidligere har hun leveret ”Aftenlandet”, som stillede skarpt på flygtningekrisen i Europa, og som har spillet på teatret i tidligere sæsoner. Denne gang er hun aktuel med Efter branden om at være anderledes og vores syn på ghettoer. Emnet er velvalgt i en tid med debat om ghettoplaner, parallelsamfund, kulturer og modkulturer, (selvvalgt?) isolation og social marginalisering.

En ung mor, hvis liv heller ikke har været på for let, flytter ind i en ghetto et ukendt sted i Danmark. Her kan hun – måske – føles sig hjemme, da alle her er mere anderledes end det store befolkningsflertal. Anderledes er i hvert fald hendes søn, som har et vanskabt ansigt, som både er sært og skræmmende. Det hele kompliceres dog af hendes eksmand og hans nye, perfekte familie, og af hendes forsøg på at integrere sig i ghettoen og inddrage de ”fremmede” typer, der lever der.

Det er ikke bare spørgsmålet om, hvad det betyder at være ”født forkert”. Det er også spørgsmålet om, hvordan man i så fald (over)lever, og om hvilken rolle det miljø, som vi lever i, spiller. Det er et spørgsmål om, hvilket samfund vi ønsker os. Hvad gør vi med kaosset, når det hele brænder? Og er der mon et liv efter branden? Kontrasterne mellem ”dem og os”, ”tilflytterne og de eksisterende” er også tydelig i både kostumer og levestil. Kan de to menneskegrupper mon (for)enes?

Nicolai Spangaa har skabt en glimrende scenografi i form af et gråt, trist kvarter bestående af betonboligblokke i miniformat; et sted, hvor flertallet har gardinerne trukket for og holder sig for sig selv. Scenografien har dog også sine svagheder, da den er stationær. Det kan derfor være svært at se, hvor i handlingen og i boligkvarteret vi er, og vi får ikke helt forskellene mellem dem og os frem, da det hele sker i den samme scenografi.

Kathrine Høj Andersen er lidt tam som moren i de mere følsomme scener, mens vreden og sårbarheden passer bedre til hende her. Østen Borre Simonsen er både troværdig, skræmmende, men samtidig en, som man ønsker at holde af, som den anderledes søn med det vanskabte og deforme ansigt. Lars Topp Thomsen (som eksmanden), Evrim Benli (som Azim), Karla Rosendahl Rasmussen (som Viktoria) og ikke mindst Sebastian Henry Aagaard-Williams (som vennen) leverer fine biroller.

Sideløbende med historien om sønnen Halfdan får vi også en række sidehistorier – om hans mors problemer med eksmanden, om at finde sig til rette i ghettoen, om Halfdans nye ven, som han sælger hash sammen med, forholdet – eller manglen på samme – mellem ghettoens beboere Azim og Viktoria, og det mere eller mindre skrøbelige bånd mellem Halfdan og Viktoria. Det både trækker tempoet i historien ned, og holder den ikke helt skarp.

Efter branden ville have vundet, hvis Julie Maj Jakobsens tekst havde været strammet lidt op, ville det have givet en mere effektfuld og skarp forestilling. Når det er sagt, trykker teksten dog også på en række af de rigtige knapper i debat om at være anderledes – i alle henseender. Hans Henriksens iscenesættelse holder også fokus på disse knapper, men heldigvis også uden at den bliver pladderhumanistisk!

Branden sker. Hvad sker, før samfundet brænder? Her er den påsat, men af hvem? Og mere væsentligt: Hvad sker der mon bagefter? Slutningen på Efter branden står åben – vi må selv danne vores mening, selv gøre noget. Hvilket samfund er det, som vi ønsker, og hvordan får vi det til at ske nu her, når branden er sket?

Aalborg Teater, Lille Scene, Jernbanegade 11, 9000 Aalborg

Spilleperiode: 13. september-5. oktober 2019

Set den 27. september 2019

Fotos: Lars Horn/Baghuset

Lyst til at købe en billet? Læs nærmere her:

Medvirkende: Kathrine Høj Andersen, Lars Topp Thomsen, Østen Borre Simonsen, Evrim Benli, Karla Rosendahl Rasmussen og Sebastian Henry Aagaard-Williams

Dramatiker: Julie Maj Jakobsen

Instruktør: Hans Henriksen

Scenograf: Nicolai Spangaa

Lysdesigner: Kasper Daugbjerg

Lyddesigner: Kristian Berg

Varighed: Ca. 1½ time uden pause

Følg os på Facebook:
https://www.facebook.com/ungtteaterblod

Følg os på Instagram:

@ungt_teaterblod

  • Show Comments (0)

Your email address will not be published. Required fields are marked *

comment *

  • name *

  • email *

  • website *

Ads

You May Also Like

Anmeldelse: 9x9x9, SMK, Det Kongelige Teater og Gyldendal

Af Julius Gotthardt Møller   Al kunst fra musik over noveller til installationskunst er ...

Anmeldelse: Livsens ondskab, Nørrebro Teater

Af Amalie Sloth de Fine Licht   Gustav Wied skrev ’Livsens ondskab’ i 1899, ...

Anmeldelse: MAND – KVINDE – HUND, Husets Teater

Af Jonas Gudmand   En natkabaret med én mand på scenen og en kvindelig ...

Anmeldelse: Nøddeknækkeren, Docken

Af Christian Skovgaard Hansen og Sarah Dickow   Denne forestilling er en repremiere. Vi ...