Anmeldelse: Amager Revyen 2024 – Alle før en, Teater Play (Amager Revyen)
Af Christian Skovgaard Hansen
Amager Revyen startede i 2019. Siden da er den vokset og er blevet mere professionel, og i år er den blevet medlem af Revy Danmark. Amager Revyen 2024 – Alle før en er blevet en charmerende og lokal lille storbyrevy med et vist bid og humor, og også i år spiller den på den lille scene på Teater Play.
Tekstniveauet er grundlæggende højt, og selvom revytraditionen holdes i hævd, så har de også et nutidigt twist, og i indtil flere numre inddrages lokalsamfundet på Amager, hvor sammenholdet er stærkt. At fællesskabet også skal huskes ses også i revyens undertitel ”Alle før en”. Dét fællesskab har instruktør Mikkel Reenberg med det rette tempo fornemt forenet med både bid og folkelighed.
På scenen står ligesom sidste år Mille Berg, Dorte Munksgaard, Frida Sigurth, Anders Anderskov og Andreas Forné. Det er særligt kvindernes revy, hvor de leverer de bedste præstationer. Til det hele leverer Morten Østergaard ganske glimrende musikalsk akkompagnement. Scenen er ikke stor, men de medvirkende får det bedste ud af det intime scenerum, som ganske sigende er indrammet af en Amagerhylde.
Ikke alle teksterne sidder dog helt i skabet. Efter en flot åbning daler tempoet og niveauet lidt i ”Blandede bolscher”, som udfritter tidens kundeoplevelsesundersøgelser. Tor Baggers ”DM i konspirationsteori”, som serveres i tre dele, hvor forskellige af tidens konspirationsteorier tages under kærlig behandling, bliver aldrig hverken rigtig sjov eller satirisk nok til at holde til tre dele. Arnold/Fabritius’ ”Tag det som en mand” bliver aldrig rigtig helt klar, hvilket måske også skyldes, at Andreas Fornés fremførsel og sang ikke er skarp nok. Han er desværre det svageste kort i år. Det næsten-afsluttende Kai Normann Andersen-medley går ikke helt sangmæssigt hjem.
Anderledes godt går det i Tor Baggers ”Såd’n var det ikke i 90’erne”, som er en opdateret udgave af Aage Stentofts revyklassiker. Her ser hele holdet på, om det nu engang var så meget bedre i 1990’erne, hvor man så noget anderledes på samfundet, og på hvad særligt mænd kunne slippe afsted med! Sådan var tiden – lige indtil at tiden må vige for en anden tid, så nutiden tager hævn over datiden.
Det politiske billede af i dag får også stryg i Tor Bagger og Mikkel Reenbergs ”Folketingets forkvinde”, hvor Mille Berg har sit hyr med det eksisterende Folketing, så hun deler verbale øretæver ud til visse Folketingsmedlemmer, der næsten opfører sig som børnehavebørn, når de ikke ved, hvordan man skal opføre sig rigtigt! Ligeså morsom og oplagt er Berg i sit eget nummer ”Ole Sprogøre” efter idé af Lars Udengaard. Her udfordres sproget og vores sproglige talemåder ganske vittigt, hvilket giver noget, der umiddelbart lyder som volapyk. Man kan misforstå, hvad man vil! Samme morsomme sproglige leg genfinder vi i Per Kurtzhals og Dan Ejlersens ”Haveforeningen Instekthotellet”.
Kan vi undvære mobiltelefonen og de sociale medier? Mille Berg og Dorte Munksgaard prøver i Mikkel Reenbergs nummer ”Hvad skal vi med Facebook?”, men det viser sig, at det er sværere end som så at undvære mobiltelefonens ”glæder”. De to er også ganske morsomme, når de i Bergs ”Veninder på jagt” netop er på jagt – efter ungt kød!
Klima- og miljøkriserne sætter Dorte Munksgaard og Anders Anderskov fokus på i ”Stormy Tours” med tekst af Anderskov. Katastrofeturisme og ikke mindst nutidens klima- og miljøkriser italesættes her på en ny og ganske fantasifuld måde.
Det lokale forenes morsomt i Dorte Munksgaard egen ”Forventningens glæde”, hvor den nye port til Amager, som kan sammenlignes med noget ganske andet, får et par svirp med på vejen.
Frida Sigurth og Andreas Forné er morsomme i ”Barbies Otium” som henholdsvis Barbie og Ken, der nok er blevet ældre, men som stadig kæmper med plastikfantasien. Frida Sigurth gør det også godt i ”Folk sku’ tage og læse en bog”, som hun selv har skrevet. Læs (d)én bog, men gør det med respekt, så vil vi bedre kunne leve i fredelig sameksistens, hvis vi faktisk forstår og respekterer hinanden. Det er tilpas eftertænksomt og med bid.
Selvom Amager Revyen 2024 – Alle før en er lidt ujævn, ender man alligevel med en god og morsom revyaften med lokalkolorit i storbyen. Revyen er kommet til Amager for at blive, og næste år rykker de til større lokaler – på Amager naturligvis.
Amager Revyen
Teater Play, Strandlodsvej 7, 2300 København S
Spilleperiode: 25. april-8. juni 2024
Set den 1. maj 2024
Fotos: Jimmi Rosenkilde
Lyst til at købe en billet? Læs nærmere her:
Medvirkende: Mille Berg, Dorte Munksgaard, Frida Sigurth, Anders Anderskov og Andreas Forné
Tekst og musik: Mikkel Reenberg, Morten Østergaard, Dan Ejlersen & Per Kurtzhals, Tor Bagger, Antonio Carlos Jobim, Dorte Munksgaard, Frida Sigurth, Aage Stentoft, Benny Bang Jensen, Anders Anderskov, Arnold/Fabritius, Mille Berg, Lars Udengaard, Andreas Forné, Kai Normann Andersen m.fl.
Instruktion og koreografi: Mikkel Reenberg
Scenografi: Mille Berg
Kapelmester: Morten Østergaard
Varighed: Ca. 2 timer og 10 minutter inkl. pause
Følg os på Facebook:
https://www.facebook.com/ungtteaterblod
Følg os på Instagram:
@ungt_teaterblod