Anmeldelse: Aftenlandet, Aalborg Teater

Anmeldelse: Aftenlandet, Aalborg Teater

Aalborg Teater har netop haft repremiere på Aftenlandet, somhavde premiere i efteråret 2017. Men forestillingen kunne på sin vis lige så godt være skrevet i dag. Det politiske billede er har ikke forandret sig meget, og vi står stadig over for nogle af de samme politiske udfordringer. Forestillingen vandt fortjent en Reumert for både Årets Dramatiker og Årets Instruktør i 2018.

Julie Maj Jakobsens tekst er dramatisk, velkomponeret og ikke mindst stadig aktuelt. Vi følger de forskellige figurers historie, som på forunderlig vis sammenflettes. Vi er en del af et samlet hele i en fælles fortælling. Det er historien om Europas fortid, nutid og ikke mindst fremtid. Kan den mon løses ved en kop kaffe og en croissant? Det er klogelig op til os selv at tage stilling, men vi får serveret de svære spørgsmål og virkeligheden realiteter.

Tue Biering, som blandt andet er med i det eksperimenterede og debatskabende kunsterkollektiv Fix&Foxy, har stringent og tilpas disponeret omsat teksten til scenen. Vi får serveret den hårde virkelighed, som den er og uden omsvøb. I løbet af den ene dag, fra tidlig morgen til sen aften, som handlingen varer, kommer vi igennem hele følelsesregistret.

Forestillingens omdrejningspunkt er motorvejscafeteriet ”Get In” tæt på en grænse i et ikke nærmere defineret europæisk land. Cafeteriets navn er i øvrigt meget sigende – hvem får egentlig lov til at komme ind, hvornår må/kan man komme ud igen, og hvem må ikke mindst blive? ”Get In” og området omkring bliver et fængslende og reelt portræt på et Europa i forandring.

Vi møder cafeteriets – eller måske endda Europas – hjerte i form af den kønsligt ubestemte cafeteriabestyrer. Han/hun ser det hele i et større perspektiv og forsøger at gøre det rigtige. Spørgsmålet er, om man kan bevare det ønske, når man påvirkes fra alle sider, og når virkeligheden lige pludselig bliver rigtig virkelig. Vi møder nemlig også en lang række af virkelighedens øvrige person – den syriske flygtning, lastbilchaufføren som ikke bare kører med last, vagtmændene som har vidt forskellige holdninger, det lesbiske par som har deres problemer, og parret hvis liv brat er forandret. Rejsende møder hinanden på deres rejse gennem Europa.

Ena Spottag er med den rette mængde varme og eftertænksom, men også fortvivlelse cafeteriabestyreren. Hun er symbolet på et Europa, som ikke bør skelne mellem køn og andre forskelligheder, men som ikke nødvendigvis har fundet den (rigtige) retning at gå. Alle de øvrige skuespillere har forskellige roller, som de ved hjælp af enkle rekvisitter springer ind og ud af. Lars Topp Thomsen som lastbilchaufføren, Marie Knudsen Fogh som den syriske flygtningekvinde og den ene halvdel af det lesbiske par, Jørgen W. Larsen som den ældste af de to vagtmænd, og Niels Anders Manley særligt som modpolen, som har sin egen agenda, på cafeteriaet, leverer fantastisk karakterarbejde.

Nicolaj Spangaas scenografi gør, at vi både er med i fortællingen, men også beskuer den på afstand. Vi bliver lukket ind gennem skydedøren til ”Get In”, når forestillingen starter, og vi bliver bænket rundt i (om) cafeteriet, der også står som skalamodel midt på scenegulvet. Den røde lastbil, menneskene der kommer og går, de forskellige biler der kommer og kører igen, legepladsen udenfor og det store oplyste cafeteria ser vi, alt imens handlingen udspilles for øjnene af os. På den anden af skydedøren samles efterhånden flere og flere flygtninge, men ind kommer de aldrig.

H.C. Andersen sagde i midten af 1800-tallet: ”At rejse er at leve”. Overført til i dag tilføjer teatret ”- og at overleve”. Spørgsmålet er bare, hvor man skal rejse hen for at overleve. Aftenlandet er klogt og dybt relevant og aktuelt samtidsteater, som giver os noget at tænke over, både i salen, men i særdeleshed også bagefter. Hvilket Europa ønsker vi? Hvilket Europa kan vi få? Og hvilket Europa kan vi få?

Aalborg Teater, Lille Scene, Jernbanegade 11, 9000 Aalborg

Spilleperiode: 16.-25. maj 2019

Set den 16. maj 2019