Anmeldelse: Alle gode ting, Nørrebro Teater (Nørrebro Teater og Odense Teater)

Anmeldelse: Alle gode ting, Nørrebro Teater (Nørrebro Teater og Odense Teater)

Af Line Rolighed

Alle gode ting med Frank Thiel er en rørende fortælling om at finde håb og at give håbet videre. Det er en fortælling om håbets kraft og et eksempel på netop dette. Publikum er aktivt med hele vejen i fortællingen om den unge dreng, der påbegynder en liste med gode ting til sin depressionsplagede mor, til udviklingen til den voksne mand, der selv får brug for den. Stædigt tror drengen på håbets kraft, og vi tror på ham, på hans sejr, og på Frank Thiel som formidler af historien.

Forestillingen er modig i sin skildring af emner som depression, selvmord, tavshed og tabu, og endnu mere modig i sin anvendelse af humor til at balancere de tunge tematikker. For Alle gode ting er samtidig en hjertevarm og livsbekræftende historie om kærlighed, håb og styrke. Det er en inkluderende fortælling, og publikum er på aftenen selv med til at sætte sit præg på stykket og skabe historien.

Det interaktive element er en vigtig del af det originale manuskript af den engelske dramatiker Duncan Macmillan, og også i Tom Jensens iscenesættelse fungerer det godt til emnet. På Nørrebro Teater sidder publikum med på scenen fra start, og Frank Thiel er før forestillingen overhovedet er begyndt, allerede i fuld gang med at skabe kontakt. Han uddeler små sedler med numre og en lille tekst, som hver især repræsenterer elementer på listen med gode ting. Disse sedler skal under forestillingen læses højt af publikum i takt med, at listen løbende udfoldes og opleves. En sådan opgave vil for nogle måske nok lyde en smule angstprovokerende, men fordi ansvaret for deltagelsen var godt fordelt, og fordi Frank Thiel var god til at læse sit publikum, så virkede det – også da enkelte tilskuere endda endte oppe på scenegulvet. Man bør derfor ikke lade sig skræmme af det interaktive element, selv hvis man ikke normalt er til de publikumsinddragende forestillinger.

Det er nemt at finde gode ting ved forestillingen Alle gode ting. Oversættelsen af originalstykket til den danske scene fungerer glimrende, og rammer genkendelige elementer lige fra kung fu-is til den store forelskelse. På den måde bliver listen en kærkommen påmindelse om, at gode ting kan findes mange steder, selv i svære tider.

Frank Thiel er den helt rette til at få den samlede fortælling til at lykkes. Han fremstår i rollen ærlig og relaterbar, og har i sin skildring fundet en fin balance mellem det alvorlige og det humoristiske. Setuppet i dette stykke er ikke meget mere end en firkant malet på gulvet og ganske få remedier udover det tilstedeværende publikum – der i øvrigt sidder med fornuftig afstand til hinanden. Det gør det desto mere bemærkelsesværdigt modigt, at fremføre en hel forestilling ene mand på scenen, men Frank Thiel er så nærværende i fortællingen og i kontakten til sit publikum, at det smitter af på alle i salen. Alle har noget på spil i denne forestilling, som i høj grad handler om hvordan det sommetider er svært at være til, og at den oplevelse er noget, vi alle deler – ikke blot på aftenen, men også på det mere medmenneskelige plan

Alle gode ting bliver formidlet som en personlig fortælling, men aldrig på bekostning af det universelle i tematikkerne. Fortællingen er fængslende. Faktisk så fængslende, at jeg dårligt havde mulighed for at notere indtrykkene ned undervejs, for jeg havde travlt med skiftevis at have tårer i øjnene, latter i maven og en varm følelse i hjertet. Det er en intens oplevelse, og derfor viste stykkets varighed på ca. 75 minutter sig også at være helt passende. 

Forestillingen skal først og fremmest ses, fordi Frank Thiel er fantastisk til at skabe et trygt rum for sit publikum, som gør, at man som tilskuer både tør tage aktivt del i forestillingen, men endnu mere vigtigt, også tør gå ind i de svære følelser som forestillingen italesætter. Skulle man ønske sig noget, kunne det være, at forestillingen turde åbne endnu mere op for publikums mulighed for at sætte sit aftryk på fortællingen. Idet de replikker der overlades til publikum allerede er nedskrevne, efterlader det ikke meget rum til kreativitet fra tilskuernes side. Her kunne det have været interessant at inddrage publikum mere i skabelsen af listen med gode ting ved for eksempel selv at lade dem formulere deres egne yndlingsting og biddrage med disse.

Uanset hvilke livserfaringer man som publikum tager med ind i salen, er man garanteret at gå derfra beriget – ikke blot med en hjertevarm påmindelse om alle de gode ting i tilværelsen, men også med fornyet forståelse for de svære, og en særdeles vellykket oplevelse med netop det fælles rum, som teatret kan skabe.

Det er med den helt rette timing, at Frank Thiel leder sit publikum igennem historiens op- og nedture. Der peges ikke fingre, og der søges ikke efter at placere skyld eller udpeges ofre. Derimod handler Alle gode ting at lade publikum mødes om et svært emne og skabe forståelse frem for fordømmelse.

Forestillingen præsenteres i samarbejde med Odense Teater

Nørrebro Teater, Ravnsborggade 3, 2200 København N

Spilleperiode: 24. september 2020- 24. oktober 2020

Set den 3. oktober 2020

Fotos: Büro Jantzen

Lyst til at købe en billet? Læs nærmere her:

https://www.nbt.dk/forestillinger/alle-gode-ting/

Medvirkende: Frank Thiel og publikum

Manuskript: Duncan Macmillan

Instruktion: Tom Jensen

Komponist og lyddesign: Daniel Fogh

Lysdesign: Henrik Kegnæs Spangsbo

Oversættelse: Mads Andersen

Varighed: Ca. 75 minutter uden pause

Følg os på Facebook:
https://www.facebook.com/ungtteaterblod

Følg os på Instagram:

@ungt_teaterblod

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *