Anmeldelse: Alvin Ailey American Dance Theater (Ounce of Faith, The call samt Juba og Revelations), Tivoli (Alvin Ailey American Dance Theater)

Af Ida Spedtsberg

At se en forestilling med Alvin Ailey American Dance Company live for første gang er som at blive løftet ud af sin stol og ført hen i en hel anden verden. En verden af glæde og længsel, af håb og savn. Det er en rørende oplevelse, der giver én følelsen af sammenhørighed og at have vidnet noget så fantastisk medmenneskeligt. Nogen siger, at intet er perfekt, men aftenens forestilling med Alvin Ailey American Dance Company kommer usandsynlig tæt på!

Med en blanding af gamle og nye værker danser det verdenskendte, amerikanske dansekompagni sig igennem seks forskellige forestillinger i Tivolis Koncertsal med en mission om, at gøre dansen tilgængelige for alle. På programmet er en ny kombination hver aften, og denne aften havde vi fornøjelsen af at opleve Ounce of Faith, de to kortere værker The Call og Juba samt det udødelige signaturværk Revelations. Du kan læse om flere af de andre værker i vores anmeldelse fra forestillingen i onsdags her.

Ounce of Faith var aftenens første stop, og dermed også det værk, der på en næsten forelskelsesagtig måde har hamret sig ind i min bevidsthed. Værket er koreograferet af upcomming koreograf Darrell Grand Moultrie og har haft verdenspremiere i år. Sætningen ”An ounce of faith can change the course of your life” er hjørnestenen i værket, der eftertænksomt reflekterer vores fælles indflydelse på og ansvar over arven til næste generation.

Alvin Ailey American Dance Theater , Ounce og Faith
Foto: Paul Kolnik

Det er et smukt stykke, der i fire dele fortæller, hvordan vi sammen kan give hinanden håb og holde vores eftermæle i live. Samtidig viser værket den enorme alsidighed og styrke, som danserne fra Alvin Ailey American Dance Company er kendt for. Og vi får da også alt fra svingende hofter og jazzede trin til flyvende, elegante grand jetés og følsomt partnerarbejde at se. Ounce of Faith er betagende fra første sekund. Den formår at dele et vigtigt budskab på en tryllebindende måde – og netop derfor er den et perfekt match til Alvin Ailey American Dance Company.

Efter en kort pause mødes vi af to kortere værker; The Call og Juba. The Call er et glædesfuldt, livligt værk, der kombinerer en blanding af moderne dans og afrikansk dans. Værket har et mere klassisk udgangspunkt med klare referencer til Alvin Aileys oprindelige værker. Og det er netop det der er i centrum – en hyldest til den tidligere læremester. Det lyser af danseglæde og fællesskab efterhånden, som rytmerne tager fat, og det føles næsten som at blive ramt en lille solstråle på en gråvejrsdag. På sidste tone åbner danserne armene, og vi ser det velkendte åbningsbillede fra Revelations.


Alvin Ailey American Dance Theater, The Call
Foto: Paul Kolnik

Juba står i stærk kontrast hertil med dramatisk lysdesign og musik, der leder tanken over på forsvundne tider. Tempoet er højt og intenst, mens de fire dansere tilsyneladende ubevidst indgår i, hvad der synes som en form for ældgammelt ritual. Som en slags kædedans bevæger de sig i ring; spredes og samles igen med en hypnotiserende effekt til følge.

Alvin Ailey American Dance Theater, Juba
Foto: Paul Kolnik

Både The Call og Juba bliver mesterligt danset med en knivskarp præcision og ynde, der fanger og betager publikum. Der er ikke en finger at sætte på dansernes teknik og endnu mindre at sætte på koreografien.

Aftenen slutter af med det verdensberømte værk Revelations koreograferet af Alvin Ailey selv. Selvom det nu er næsten 60 år siden, det havde premiere, er det stadig et af de mest relevante og respekterede værker i danseverdenen. Og ikke uden grund. Revelations er prikken over i’et, kronen på værket, og så meget mere. Det giver kuldegysninger hele vejen ned ad ryggen, og jeg vil vove at påstå, at det kan røre de fleste mennesker. Af samme årsag er Revelations en spektakulær afslutning på aftenen. Læs mere om Revelations i vores anmeldelse fra forestillingen i onsdags her.

Alvin Ailey American Dance Theater, REVELATIONS
Foto: Nan Melville

Alvin Ailey American Dance Company leverer en magtpræstation af en forestilling og beviser samtidig, at de formår at få dansen ud til folket med deres oprigtige, omfavnende tilgang. Jeg er både taknemmelig og beæret over at have fået lov til at overvære en så formidabel forestilling som denne på dansk jord, og jeg under alle, der er den mindste smule interesserede i dans, en aften i Alvin Ailey-magien.

Alvin Ailey American Dance Theater

Tivolis Koncertsal, Tivoli, Vesterbrogade 3, 1630 København V

Spilleperiode: 28. august-1. september 2019

Set den 30. august 2019

Fotos: Paul Kolnik og Nan Melville

Lyst til at købe en billet? Læs nærmere her:

https://www.tivoli.dk/da/kultur+og+program/teater/2019/alvin+ailey+american+dance+theater

Medvirkende: Khalia Campbell, Vernard J. Gilmore, Jeroboam Bozeman, Chalvar Monteiro, Hope Boykin, Daniel Harder, Michael Jackson, Jr., Sarah Daley-Perdomo, Jacqueline Green, Jacquelin Harris, Danica Paulos, Glenn Allen Sims, Yannick Lebrun, Solomon Dumas, Kanji Segawa, Courtney Celeste Spears, Clifton Brown, Patrick Coker, Jessica Amber Pinkett, James Gilmer, Ghrai DeVore-Stokes, Kanji Segawa, Jermaine Terry, Akua Noni Parker m.fl.

Varighed: 2 timer og 15 minutter inkl. 2 pauser

Ounce of Faith

Koreograf: Darrell Grand Moultrie

Rehearsal Associate: Amy Hall Garner

Musik: Forskellige kunstnere

Tekst oplæst af: Darrell Grand Moultrie

Lysdesign: Mark Stanley

The Call

Koreograf: Ronald K. Brown

Associate Choreographer: Arcell Cabuag

Musik: Johann Sebastian Bach, Mary Lou Williams, Asase Yaa Entertainment Group

Kostumer: Keiko Voltaire

Lysdesign: Tsubasa Kamei

Juba

Koreograf: Robert Battle

Assistant to the Choreographer: Elisa Clark

Original Score Composed by John Mackey

Kostumer: Mia McSwain

Lysdesign: Burke Wilmore

Revelations

Koreograf: Alvin Ailey

Scenografi og kostumer: Ves Harper

Kostumer til ”Rocka My Soul” redesignet af Barbara Forbes

Lysdesign: Nicola Cernovitch

Følg os på Facebook:
https://www.facebook.com/ungtteaterblod

Følg os på Instagram:

@ungt_teaterblod

  • Show Comments (0)

Your email address will not be published. Required fields are marked *

comment *

  • name *

  • email *

  • website *

Ads

You May Also Like

Anmeldelse: Helligtrekongersaften, Teater Momentum

Af Mette Herschend   ”Lillesøster i provinsen vil, på sin egen afmægtige men frimodige ...

Anmeldelse: Gesualdo – Shadows, Den Fynske Opera

Af Mette Herschend   Det er med stor ydmyghed, jeg træder ind ad døren ...

Anmeldelse: Barselstuen 2.0, Det Kongelige Teater

Af Mia Søndergaard   ’Barselstuen 2.0’ er for unge såvel som voksne – nye ...

Anmeldelse: Helte, Edison (gæstespil af Glad Teater)

Af David Jørring, gæsteanmelder  En gruppe usandsynlige helte, med lige dele gode intentioner og ...

Anmeldelse: Peter Pan, Folketeatret

Af Diana Marckmann   Er det lykken aldrig at blive voksen? Måske, og så ...