Anmeldelse: Argumenter imod kvinder, Teater V (Teater V og BaggårdTeatret)

Af Nanna Hanquist Johnsen

Argumenter imod kvinder er en moderne, humoristisk og overraskende teaterforestilling, som er baseret på bogen af samme navn. Bogen, skrevet af Birgitte Possing, udkom i 2018 og samler argumenter, som berører et brandvarmt emne, nemlig ligestilling. I 2022 er denne debat ikke blevet mindre varm og teaterforestillingen Argumenter imod kvinder undersøger samfundets mønstre, hvor tre skuespillere med flittigt brug af et bredt spektrum af rekvisitter og kulisser tager os igennem kapitlerne for til sidst at skrive et nyt kapitel for fremtiden.

Allerede fra forestillingens første minut bliver man som publikum gjort opmærksom på, at til denne teatertur skal vi ikke forvente et ”plejer”. I en fuldt oplyst teatersal bliver udvalgte fra publikum hevet op på de skrå brædder for at gøre klar til første scene. Skuespillerne Joen Højerslev, Camilla Bendix og Mathilde Lundberg kommanderer rundt med de stakkels scenebyggere, som med lige dele smil og frygt går til opgaven. Først da gulvet er fejet, og kulisserne rykket, er vi klar til at begynde. Og så er scenen ligesom sat denne pinse-eftermiddag.

Kapitlerne følger derefter ikke en kronologisk fortælling med handling, men byder på overraskende scener, der alle skal biddrage til den samlede forståelse for, hvilket komplekst emne, vi har med at gøre. Her bliver både stereotypiske kønsnormer, men også ligestillingens faldgruber problematiseret. I den allerførste scene fødes en baby på et videoklip på storskærm, hvorefter man til høj musik og konfetti kan følge forestillingens eneste mandlige skuespiller bevæge sig gennem livet. Det bliver her tydeligt, at denne forestilling ikke er bange for at få os til at spærre øjnene op, for allerede her bliver publikum præsenteret for våde tungekys på et dansegulv, live-action blodige fødsler på video og fallossymboler, der lystigt kan rides på hen over scenen.

Der er smæk på nærmest samtlige parametre, nemlig musik, skuespil, lyd og rekvisitter, hvilket kan give publikum en vedvarende høj puls gennem hele stykket. Særligt scenografien er indbydende og veludtænkt med elementer, som benyttes til flere forskellige funktioner, hvilket skuespillerne på dynamisk og naturlig vis formår at klargøre til hvert eneste kapitel; der bygges talerstole af bølgepap, publikum inddrages som stillestående gotiske søjler, kloakrør som fallos og et stort hvidt stykke stof fungerer som filmlærred i mange forskellige versioner.

De mange skift kører gnidningsskift og skaber både dynamik og afveksling, som suppleres af et bredt udvalg af musik, lys og lyd. Alle de mange scenografiske virkemidler, som benyttes, bliver desværre næsten dog for overvældende og kaotiske. Undervejs i én enkelt scene, hvor skuespillerne for en gangs skyld står stille på scenen, og med tre smukke stemmer synger en vise, får man som publikum mulighed for at reflektere over, hvad det egentlig er, der sker i virvaret. Her kunne jeg godt have tænkt mig lidt flere scener i lavt tempo, så man havde bedre mulighed for at nyde de intense scener, hvor skuespillerne gav den fuld gas med kropssprog, replikker, konfetti, rød maling og fallossymboler.

Skuespillernes helt neutrale tætsiddende heldragter er med til at underbygge, at de undervejs i stykket skal iklæde sig flere forskellige roller – og roller, som de præsenterer godt. Alle tre skuespillere bærer faktisk stykket utrolig flot og skal have stor ros for deres indlevelse, der giver publikum en følelse af tryghed i en ret kaotisk oplevelse. Joen Højerslev formår at sætte sig selv på spil, når han i en tætsiddende hudfarvet heldragt klatrer svedende blandt publikum og lokaliserer ”sin bestyrelse”. Camilla Bendix og Mathilde Lundberg slås livagtigt, kæmper indædt og falder i kampen for at ende som Romeos Julie. Begge kvinder formår på humoristisk vis kropsligt at portrættere den seksualisering, kvinder kan udsættes for – og man føler deres harmdirrende frustration, når de til jobsamtalen får at vide, at de hverken må være for nedringende eller opknappede. De medvirkendes sammenspil fungerer rigtig godt og får publikum til at bryde ud i latter.

Stykket er humoristisk og energisk, men bliver svært for publikum at forholde sig til de bratte stemningsskift, når man i den ene scene bliver præsenteret for en sårbar videofortælling om et seksuelt overgreb for derefter at skulle grine af #metoo-jokes med buldrende musik og replikker, der leveres i munden på hinanden. Et kaos som bestemt er med fuldt overlæg – for er debatten om ligestilling netop ikke sprængfarlig, spændende og buldrende? Jeg ville dog, som tidligere nævnt ønske, at forestillingen indimellem turde tage larmen lidt ud af stykket og være mere modige omkring stilhed, sårbarhed og fokus.

Argumenter imod kvinder er alt i alt en energisk, underholdende, forbløffende, men også tumultarisk oplevelse i teatret, hvor særligt skuespillernes eminente præstationer giver smil på læben. Der larmes og overraskes, men pladsen til eftertanke udebliver.

Afslutningen på forestillingen, som skal illustrere den nye tid og nye stemmer, falder udenfor resten af stykket, hvilket giver publikum en lidt uafsluttet følelse for det er svært at gå fra 100 til 0, eller fra skraldlatter til alvor, på et splitsekund. Resten af stykket oser af energi og kraft, men punktummet, som egentlig er smukt og velment sættes en smule ude af kontekst. Der er dog hvert fald ingen tvivl om, at vi forlod Teater V med en følelse af, at til denne forestilling blev alle sat i spil – ligesom det gør sig gældende i vores samfund, hvis vi ønsker at komme argumenter imod kvinder til livs.

Teater V og BaggårdTeatret

Teater V, Prøvehallen, Porcelænstorvet 4, 2500 Valby

Spilleperiode: 30. maj-6. juni 2022