Anmeldelse: Drømmedøden, Det Kongelige Teater (NordicOpera i samarbejde med Den Ny Opera)

Anmeldelse: Drømmedøden, Det Kongelige Teater (NordicOpera i samarbejde med Den Ny Opera)

Af Christian Skovgaard Hansen

NordicOpera og Den Ny Opera er gået sammen om at lave en ny opera om Dronning Margrethe I og hendes tid, særligt omkring ”Kalmarunionen”. Det er der kommet den spændende kammeropera Drømmedøden ud af, hvor forfatter Merete Pryds Helle har skrevet librettoen og komponist og cellist Josefine Opsahl har skrevet musikken.

I historien følger vi Dronning Margrete I’s vandring fra livet til døden, hvor hun træder ind i en hallucineret forvandlingsakt, ledsaget af Sømanden, ”Trickster”.  Han styrer skæbnens stormfulde skib og drejer tidens hjul. Herved får Dronning Margrethe I to drømmesyn, hvor hun følger nogle af de fremtidige historiske personer, der de næste 100 år skal videreføre hendes union. Historien kunne have endt med Dronningens endeligt, men med denne historie videreføres den i stedet, hvor vi får en bunke drømmesyn om, hvordan historien kunne være videreført.

Udover et spændende historisk vidnesbyrd bliver Drømmedøden dermed også en interessant og intens fortælling om magtens spil og på, hvordan Norden og samarbejdet mellem landene her har udviklet og skal udvikle sig. Vi oplever historiens gang gennem de drømmesyn, som Dronningen har. Merete Pryds Helles libretto gennemgår hele historien med enkelte fine nedslag for os. Det hele omsættes fornemt til scenen af iscenesætter Michaela Granit.

Det kan hjælpe at kende lidt til den historiske kontekst, men endnu mere kan det hjælpe, at læse arket med det korte handlingsreferat inden, så man er med på, hvad der sker, da der ikke er en decideret kronologisk, historisk handling. Det bliver visse steder lidt for abstrakt, så man kunne have overvejet en mere stringent og kortere handling. Der er mange forskellige emner og nedslag i historien, og med en varighed på næsten 2 timer uden pause, kan den godt blive lidt længere i spyttet. Samtidig kunne jeg godt have tænkt mig, at operaen var overtekstet, så det var lidt lettere at følge med.

Elsebeth Dreisig – som tidligere har været brillieret som ”Madame Butterfly” i Svendborg – imponerer også her med nærvær og gennemslagskraft. Resten af holdet bestående af Sebastian Durán, Francine Vis, Kristine Nowlain og Steffen Bruun leverer flotte også præstationer, som gør indtryk.

Josefine Opsahl har kreeret en solid og klangfuld musik hertil. Musikken veksler fint mellem de forskellige sindsstemninger i Dronningens drømme. Hun er samtidig selv på scenen med sin cello. Herudover består orkestret af Ying-Hsueh Chen på slagtøj, Erik Danciu på violin og Erik Brodin Higgins på kontrabas, som alle bidrager til et fornemt samspil.

Drømmedøden er et spændende dansk-svensk samarbejde, og det er bestemt et interessant bud på en nyskrevet kammeropera med en spændende, men også med en udfordrende tekst og en slagfast og klangfuld musik.

NordicOpera i samarbejde med Den Ny Opera

Det Kongelige Teater, Skuespilhuset, Lille Scene, Sankt Annæ Pl. 36, 1250 København K

Spilleperiode: 29. maj-5. juni 2022

Forestillingen er på turné i foråret og forsommeren 2022

Set den 4. juni 2022

Fotos: Jacob Stage

Lyst til at købe en billet? Læs nærmere her:

https://kglteater.dk/det-sker/sason-20212022/andre-oplevelser/drommedoden—et-nordisk-drama-om-en-skrobelig-union?section=top

og

og

https://www.dennyopera.dk/saeson/drommedoden/

Sangere: Elsebeth Dreisig, Sebastian Duran, Kristine Nowlain, Francine Vis og Steffen Bruun

Musikere: Josefine Opsahl, cello, Ying-Hsueh Chen, slagtøj, Erik Danciu, violin og Erik Brodin Higgins, bas

Musik: Josefine Opsahl

Libretto: Merete Pryds Helle

Iscenesættelse: Michaela Granit

Scenografi og kostume: Karin Lind

Lysdesign: William Wenner

Musikalsk ledelse: Josefine Opsahl

Bevægelses- og koreografikonsulent: Simon Granit Ossoinak

Sminke: Marie Louise Poulsen

Lys: William Wenner

Bevægelses- og koreografikonsulent: Simon Granit Ossoinak

Masker & Dukker: Per Christensen

Lys- & lydtekniker: Michael Østerz

Kostumiere: Mika Luther

Varighed: Ca. 1 time og 50 minutter uden pause

Følg os på Facebook:
https://www.facebook.com/ungtteaterblod

Følg os på Instagram:

@ungt_teaterblod

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *