Anmeldelse: Køge Sommerrevy 2022, Teaterbygningen i Køge (Køge Sommerrevy)
Af Christian Skovgaard Hansen
Efter sidste års ”revyfejde” i Rødvig, hvor to revyer kæmpede om publikums gunst i samme by og i stort set samme spilleperiode, er den ene med Jeanette Larsen i spidsen rykket til Køge og blevet til Køge Sommerrevy i Teaterbygningen i Køge. Al respekt for det. Man har også fuldgyldigt skiftet de gode ”revyperler” ud med en traditionel revy med nye tekster. Men resultat er desværre ikke blevet helt vellykket.
Det starter ellers så godt. Vi er nu i Teaterbygningen i Køge og med et hold, der er klar. Der er bare et problem – vi er jo et nyt sted, så der er sket en dobbeltbookning. Vi møder derfor alle de musikalske koryfæer, der har været sammen i mange år, og som tror, at det nu er dem, der skal spille i stedet! Morsomt og både fint spillet og gennemmusikalsk.
Både krigen i Ukraine med Putin og hans generaler, Dansk Folkepartis problemer og bankbossernes – her alternative – gyldne håndtryk får et par stik. Herlufsholm er sat på ”Admiralens vise”, hvor det til sidst bliver for meget for koret, og MitID’s ”fortræffeligheder” får en kommentar. Grundidéen i alle disse numre er fine, men de bliver bare aldrig rigtig gennemførte. Peter Andersen er en glimrende Dronning Margrethe, men hvorfor pokker hun skal møde Chili-Klaus til slut må stå hen i det uvisse!
De fire skuespillere gør det egentlig godt, og de kan også synge mestendels af tiden. De fire kæmper en brav kamp på scenen. Kirsten Siggaard er erfaren, og hun synger overordnet ganske fint endnu, selvom teksten (endnu) ikke altid sidder lige i skabet. Hun er også udstyret med et lidet selvcentreret nummer, hvor karrierens højdepunkter sættes lidt søgt ind i verdenshistorien. Kim Brandt er en ganske habil revyskuespiller, men udover en fin Putin får en ikke meget mange fine roller. Han er dog den, der overordnet slipper afsted med den bedste præstation. Peter Andersen er bedst som Dronningen – om end nummerets slutning og længde kunne have været bedre. Mette Ladekarl synger godt, men hun er dog ellers lidt gennemsnitlig.
Men de lades frygteligt i stikken af en ikke særlig vellykket instruktion. Instruktion af Claus Reenberg og Nikolaj Tarp er ikke ret skarp, og det gør, at timingen og sjælen mangler i stort set alle numrene. Instruktørparret lader ikke til at kunne læse skuespillerne eller teksterne. Sammensætningen fejler et eller andet, så det bliver en noget uegal revy. Hverken tekster eller parringen mellem skuespillere og teksterne går helt godt.
Læg hertil at tekstmaterialet ej heller er godt. De fleste af teksterne er noget flade – generelt også dem, som instruktørparret selv skriver. Ikke bare de store grin mangler vi, men også de små lune smil er der ikke. Det er derfor noget sporadisk, for ikke at sige nærmest ikke eksisterende, at vi griner og morer os rigtigt. Transformationen fra udvalgte revyperler til nye numre lykkedes derfor ikke. Der er anslag til gode takter, men de fuldføres aldrig. I nogle af numrene sidder man og tænker: ”Hvorfor?” Man forsøger at få lidt nærvær ind i et par mere stille numre – men igen uden at det lykkedes helt. Den ordløse ”Bord til to” af koreograf Fie Alberte Damgaard-Lauritsen nærmer dog det gevaldigt.
Noget af det, der holder livet i revyen oppe er musikken. Den velspillende trio bestående af Jan Overgaard, Carsten M. Henriksen og Lars Fabiensen, er fantastiske, og hele revyen er gennemmusikalsk, hvor tonerne rammes helt rent.
Afslutningsnummeret ”I morgen er der atter en dag” er bestemt også interessant. Aftenen går på hæld, og vi skal være ude af revyen, da der bliver lukket for strømmen lige straks. Sceneleder Louise Vangkilde – som også gør det glimrende som statist i et af de øvrige numre – er her den store force, og hun er holder dampen oppe. Teksten af instruktørduoen er her fin, og det er elegant og morsomt at lade scenelederen trække læsset.
Det er bestemt dejligt, at Køge har fået en revy. Men hvis Køge Sommerrevy skal have en chance næste år, skal der gøres noget radikalt. Den flade instruktion og det lige så flade tekstmateriale gør ikke noget godt for revyen – kan man oppe sig, kan det sikkert give en god revy.
Køge Sommerrevy
Teaterbygningen i Køge, Bag Haverne 1, 4600 Køge
Spilleperiode: 8. juni-2. juli 2022
Set den 8. juni 2022
Foto: Køge Sommerrevy
Lyst til at købe en billet? Læs nærmere her:
https://www.kogesommerrevy.dk/
Medvirkende: Kirsten Siggaard, Mette Ladekarl, Kim Brandt og Peter Andersen samt Louise Vangkilde
Tekst og musik: Mads Strandgaard, Reenberg/Tarp, Søren Graversen, Wendt/Ting/Engholm, Mads Æbelø Nielsen, Kenneth Sichlau, Fie Alberte Damgaard-Lauritsen, Ralph Benatzky, Rasmus Lundgreen, Arthur Sullivan, Tine Juel, Rasmus Krogsgaard, Mette Ladekarl, Kim Brandt og diverse
Kapelmester: Jan Overgaard
Instruktion: Nicolaj Tarp og Claus Reenberg
Scenografi: Jan Kongebro Hansen
Koreograf: Fie Alberte Damgaard-Lauritsen
Kostumer: Tina Grunwald/Amorin
Varighed: Ca. 2 timer inkl. pause
Følg os på Facebook:
https://www.facebook.com/ungtteaterblod
Følg os på Instagram:
@ungt_teaterblod