Anmeldelse: Baldersbæks stemmer, Baldersbæks stemmer (Grummes Teater)

Af Christian Skovgaard Hansen
Grumme Teaters første vandreforestilling Baldersbæks stemmer spillede oprindeligt i august 2021. Nu er den tilbage i Baldersbæk Plantage – dog med lidt udskiftninger på skuespilholdet.
Baldersbæk Plantage er en af de såkaldte ”københavnerplantager” i Hovborg-området i Sydjylland. Betegnelsen skyldes, at det var en række velhavende københavnere, der sammen med Hedeselskabet, anlagde en række plantager på den daværende jyske hede omkring 1900. Baldersbæk blev anlagt af grosserer Holger Petersen, der i 1891 købte en forfalden hedegård og 625 tønder land jord. Her anlagde han Baldersbæk Plantage og byggede Villa Baldersbæk, og i 1910 blev have- og naturanlægget anlagt. Villaen blev åbnet, og herskabet og til tider gæster kom besøg.
Det er denne historie og dette anlæg, der danner baggrund for Grumme Teaters forestilling, hvor Simone Isabel Nørgaard har skrevet teksten, der giver os forskellige facetter af livet på Baldersbæk – dengang og til dels nu. Forestillingen er vandreteater, hvor man besøger seks forskellige steder omkring villaen og i anlægget, og hvert enkelt sted får man en fortælling med relation til Baldersbæk.
Vi får historien fra en af de tidligere sommergæster, hvor hun nu ser tilbage på de mange år, hvor hun besøgte stedet. Historien finder sted ved starten af alléen til villaen; her er placeret nogle af de skulpturer, som stammer fra Børsen i København, og som Petersen har fået fragtet til Jylland. Vi får også historien fra en af tjenestepigerne, som oplever både, hvordan herskabet levede, men hun fortæller også om mødet med Rosalie Petersen, som kæmpede børnenes sag og stiftede et børnehjem.
Billedhuggeren Anders Bundgaard har skabt de mange skulpturer, som står rundt om i anlægget, herunder den store granitskulptur af Holger Petersen selv. Han lod sin datter og sin søn stå model til to af skulpturerne i anlægget. Vi oplever både Bundgaards egen fortælling, men også hans datters fortælling, hvor hun ser tilbage på en både til tider fraværende far, men også tiden, hvor hun stod model til skulpturen.
Til minde om Petersen og hans kone rejste lokalbefolkningen en stendysse. Her fortælles historien om dengang af den yngre Petersen og hans kone, som her står som ”genfærd” for os, og de er klædt som dengang.
Bundgaard skabte som nævnt også en skulptur, hvor hans søn stod model, til anlægget. Skulpturen var ”Den lumske dreng”, hvor drengen står i et springvand. Træder man på et bestemt trin på vej op til skulpturen, sprøjter skulpturen en stråle vand, som man i første omgang ikke aner, hvor kommer fra. Her fortælles en mere nutidig historie. Det er det eneste sted, hvor fortællingen brydes lidt, hvilket måske, måske ikke er lidt synd. Fortællingen kan både høres som en nutidig kommentar til fortællingen, men måske også som en kommentar til, at Baldersbæk stadig består.

Hele holdet, som denne gang består af Charlotte Fich, Henrik Koefoed, Birgitte Raaberg, Camilla Bendix, Anja Owe, Malene Beltoft Olsen og Kristian Grumme, leverer fine og troværdige portrætter og fortællinger, som alle rummer de rette sindsstemningerne, og alle fortællingerne fanger os og vores opmærksomhed.
Simone Isabel Nørgaards fortællinger er nok nedslag i den store fortælling, men de binder alligevel knude på livet både på Baldersbæk og derhjemme i København dengang. Samtidig sætter den fokus på periode, som de fleste i dag formentlig ikke kender til. Skulle man savne noget, skulle de være lidt mere information om Holger Petersen selv, men det er en mindre detalje. Anja Owe har iscenesat den oprindelige forestilling, mens Anna Schulin-Zeuthen har været genopsætningsinstruktør. Det er blevet en fin og tilpas stram, men stadig levende fortælling.
Ved ankomst inddeles publikum i grupper, hvorefter hver grupper starter med hver sin fortælling. Alle grupper kommer gennem de seks fortællinger, men ikke i samme rækkefølge. Det er derfor ikke en kronologisk forestilling. Og det gør egentlig ikke noget. Formen gør, at fortællingerne ikke skal opleves i en bestemt rækkefølge, og at man kan få noget ud af dem, uanset i hvilken rækkefølge man oplever dem.
Grumme Teaters vandreteater er anderledes og kreativ historieformidling dér, hvor hele historien har udfoldet sig og med respekt for det stedet. Det er historiefortælling og -formidling på højt niveau.
(Er man nysgerrig på yderligere information om Baldersbæk Plantage og Holger Petersen, kan man læse mere på http://www.kobenhavnerplantage.dk/).
Grummes Teater
Baldersbæk Plantage – mødested: Baldersbæk Plantage, Baldersbækvej 46, 6682 Hovborg
Spilleperiode: 9.-18. juni 2023
Set den 17. juni 2023
Foto: Grummes Teater
Lyst til at købe en billet? Læs nærmere her:
Medvirkende: Charlotte Fich, Henrik Koefoed, Birgitte Raaberg, Camilla Bendix, Anja Owe, Malene Beltoft Olsen og Kristian Grumme
Genopsætningsinstruktør: Anna Schulin-Zeuthen
Instruktør: Anja Owe
Dramatiker: Simone Isabel Nørgaard
Varighed: Ca. 1 time og 25 minutter uden pause
Følg os på Facebook:
https://www.facebook.com/ungtteaterblod
Følg os på Instagram:
@ungt_teaterblod