Anmeldelse: Sønderborg Sommer Revy Show 2023, Sønderborg Teater (Sønderborg Sommer Revy)

Anmeldelse: Sønderborg Sommer Revy Show 2023, Sønderborg Teater (Sønderborg Sommer Revy)

Af Christian Skovgaard Hansen

Sommerstemningen har indfundet sig i Sønderborg, hvor vi nærmest er hensat til sydens tropper på scenen. Orkestret sidder midt på scenen i en træhytte med storbladet tag, og det grønne vokser frem fra scenens hjørner. Vi behøver dog ikke tage så langt syd på igen – det er nok ”bare” at tage til Sønderborg, hvor der er fest, og hvor lattermusklerne kommer i spil.

Holdet består i år af Jeanne Boel, Karsten Jansfort, Mette Marckmann, Jesper Lundgaard og ikke mindst den nye mand i revygenren, Teit Samsø. Hele holdet leverer fine præstationer i Jeanne Boels fremragende iscenesættelse. Der er lidt af det hele. Det er sat sammen med tilpas vekslen, balance og timing, og der er plads til både sangnumrene, de sjove sketches, de gakkede og skæve numre og de mere alvorlige emner. Orkestret under ledelse af Thomas Pakula spiller fremragende under hele revyen.

Jeanne Boel er morsom i Jacob Morilds ”Den gode fe” om netop den gode fe, der har sit hyr med at gøre folk tilfredse, når hun opfylder deres ønsker. Lige så god, men mere alvorlig er hun i Leif Maiboms ”Lige en tanke”, hvor der sættes på, hvem der egentlig spreder had på internettet, og om hvordan vi kommer det til livs. Det er tankevækkende, at det tit og ofte er de voksne, der netop burde være de kloge, der er de værste!

Hun er også velspillende uanset, om hun er kvinden, der vil skifte personnummer – det er bare lige det, at det ikke er det sidste ciffer, der skal ændres, men de to midterste, da det jo er alderen, der er gal – og som Lizette Risgaard.

Karsten Jansfort er træfsikker i Vase & Fuglsangs ”Leif på tuben”, hvor pensionisten Leif har fået øjnene op for, hvordan man bliver en succesfuld influencer, som får det ene gode efter det andet, og som sønnen i Daniel Lassens ”Ka’ det være så svært?”, hvis mor langt om længe har fået en af de eftertragtede plejehjemspladser – så andre nu kan tage sig hende. Han og Boel viser os også, at krænkelseshysteriet måske nok er gået for langt, når man ikke engang kan synge en klassisk go’ nat sang – uden at det bliver dybt go’ nat! – længere.

Kan man ikke få det, man ønsker sig, så må man nogle gange ”nøjes” med det næstbedste. Således er det også i ”To om en stol”, hvor den kære journalist (i skikkelse af Karsten Jansfort) får besøg i studiet af sin kusine Karen. Hun er tilpas vanvittigt og vittigt gestaltet af Mette Marckmann, og munden står ikke stille på hende, og situationsfornemmelse ligger ikke lige for…

Jesper Lundgaard er skøn som den jobsøgende Elvis, der velsyngende leder os igennem jobsøgningskvalerne. Han og Samsø er også morsomme hans eget nummer, hvor to gryder spiller to hovedroller…

Fremhæves særligt må dog debutanten Teit Samsø. Teit er måske ikke verdens almindelige navn, og han har haft sit hyr med at få folk til at skrive det korrekt. I Rasmus Krogsgaards swingende nummer ”Teit Fever” med Thomas Pakulas lige så swingende musikalske akkompagnement får han rigtig lov at slå sig i løs i et stort solonummer. Godt blandet med tilpassede musikalske numre, efterlades vi ikke længere med tvivl om, hvad hans navn er. Alle hans øvrige figurer lykkedes også til fulde. Netop hans spilleglæde og overskud gør også, at det lidt slappe nummer ”Techtoilet” alligevel hives hjem.

Hele holdet viser også glimrende ensemblespil, hvilket særligt ses i Jacob Morilds ”Den nye store musical”, hvor musicalgenren og ikke mindst den kommende Matador-musical tages vittigt og kærligt under behandling. Niklas Holtne og Pernille Schrøders ”Køreskolen” er også vellykket både som mimesketch og som kommentar til CO2. Bilen er nemlig sparet væk, så køretimen foregår nu i den imaginære bil. Det kræver finesse og timing at få det hele til at glide visuelt.

Det er nemlig ikke tant og fjas det hele. Selvom det gøres med humor, rummer Leif Maiboms tekst ”Sol og vind” så meget mere. Det er både en kommentar til fremtidens energikilder, men også en kvik kommentar til, at mange ønsker de grønne energikilder, herunder de store havvindmøller, når altså de bare ikke liiige står tæt på en selv! Den øremærkede barsel får også en fin kommentar i Rasmus Krogsgaards tekst, som Lundgaard og Samsø synger.

Årets Sønderborg Sommer Revy Show 2023 er således glimrende og ganske velkomponeret, og man går glad og underholdt ud fra salen. Teksten er for størstedelens vedkommende gode, holdet er veloplagte, og musikken er velspillende. Man kan derfor kun håbe, at sønderjyderne (og publikum i øvrigt) støtter op om revyen.

Sønderborg Sommer Revy

Sønderborg Teater, Strandvej 1, 6400 Sønderborg

Spilleperiode: 3. juni-15. juli 2023

Set den 17. juni 2023

Foto: Stefan Kragh

Lyst til at købe en billet? Læs nærmere her:

https://sommerrevy.dk/

Medvirkende: Jesper Lundgaard, Mette Marckmann, Karsten Jansfort, Teit Samsø og Jeanne Boel

Tekst og musik: Thomas Pakula, Jacob Morild, Leif Maibom, Sune Gylling Æbelø, Lars Bisgaard, Rasmus Søndergaard, Rasmus Krogsgaard, Niklas Holtne, Pernille Schrøder, Mette Marckmann, Vase & Fuglsang, Daniel Lassen, Isabel Arnold, Fabritius & Engholm, Lukas Birch m.fl.

Iscenesættelse: Jeanne Boel

Kapelmester: Thomas Pakula

Koreografi: Jeff Ace Schjerlund og Jeanne Boel

Kostumedesign: Mia Strøbech

Lysdesign: Brian Johansen

Lyddesign: Lars Opstrup

Varighed: Ca. 2 timer og 15 minutter inkl. pause

Følg os på Facebook:
https://www.facebook.com/ungtteaterblod

Følg os på Instagram:

@ungt_teaterblod

One thought on “Anmeldelse: Sønderborg Sommer Revy Show 2023, Sønderborg Teater (Sønderborg Sommer Revy)

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *