Anmeldelse: Beauvoir, Teatret ved Sorte Hest

Anmeldelse: Beauvoir, Teatret ved Sorte Hest

Af Christian Skovgaard Hansen

Simone de Beauvoir (1908-86) var en fransk forfatter, filosof og feminist. Hendes hovedværk er ”Det andet køn” (1949, udgivet på dansk i 1965 og genudgivet på Gyldendal i 2021), som både er et historisk vidnesbyrd, men også en filosofisk analyse om det at være kvinde og vor tids kønsdebat. Hun beskriver i værket flere århundreders syn på kvinden – både fakta og myter. ”Man fødes ikke som kvinde – man bliver det,” skriver hun.

Med udgangspunkt i hendes tanker og værkets bind 1 har Teatret ved Sorte Hest skabt en teatralsk forelæsning Beauvoir, som ”undersøger, hvad dette ikoniske manifest har på hjerte anno 2022.” Indrømmet – jeg har ikke læst værket. Men ud fra beskrivelsen kunne jeg sagtens forestille mig, at det stadig havde noget på hjerte.

Forelæsningen præsenteres i tre dele omhandlende skæbnen, historien og myterne – ligesom i værkets bind 1. Første del er absolut den mest interessante. Her præsenterer Sarah Boberg og Ellen Hillingsø os for hele hovedtesen om, at man fødes ens, hvorfor man socialt og kulturelt formes. Det foregår let og elegant og med en vis humor, men også visdom i sig. Gid resten af forestillingen havde foregået i samme form!

I anden del er vi nu hos husmødrene som ved hjælp af dagens opvask og et par tørresnore med diverse hjælpemidler vil gennemgå historien og udviklingen i samfundets og dets struktur. Det er i og for sig en sjov idé, men den fanger os aldrig rigtig. Dette skyldes én årsag: Ord! Der er nemlig rigtig mange af dem, og selvom nedslagene bestemt er interessante nok, bliver det en smule ensformigt og lidt for meget oplæsning – teksterne står nemlig på tallerknerne i dagens opvask!

Tredje del er myterne. Det er alt lige fra skabelsesberetningen og myterne om det at være et menneske, som kan noget – uanset køn. Her får vi Beauvoirs ord, mens Boberg og Hillingsø alene agerer grundvilkårene.

Mellem delene brydes forestillingen af et videoklip med udsagn fra Moeisha Ali Aden, Cecilie Nørgaard, Eva Smith og Ditlev Tamm, som alle på den ene eller anden måde har en berøringsflade til kønsproblematikkerne. Udsagnene er i og for sig interessante nok, og de passer godt i kønsdebatten. De er lagt ind som skillerum mellem forestillingens tre dele, hvilket for så vidt er fornuftigt nok, men de tager lidt pusten fra resten af forestillingen, og de gør, at den kommer til at virke lidt abrupt.

Det hele foregår i Marianne Nilssons farverige scenografi – farver, som vi ellers ikke ser meget af på ”Hesten”. Rummet er malet i en varm og indbydende orange, mens et billede af Adam og Eva dominerer midten. Adam og Eva var de første mennesker på jorden, og selv dengang var mænd og kvinder ikke ens. Det er en interessant og virkningsfuld scenografi, som bidrager til hvem og hvilket køn, der egentligt er det ”ene” og det ”andet”.

Der er i og for sig ikke noget i vejen med indholdet, og både Sarah Boberg og Ellen Hillingsø leverer fine præstationer. Men det bliver lidt for meget forelæsning og lidt for lidt teater. Formen passer ikke særligt godt til en klassisk teaterforestilling – hvilket det jo heller ikke er. Men det teatralske fylder ganske enkelt for lidt, så man i stedet nærmest føler sig hensat til skolebænken, hvor man overdynges og nærmest drukner i ord. Man føler lidt, at man ikke helt ved, hvad forestillingen egentlig vil sige os. Får vi blot serveret Beauvoirs ord – eller følger der en fortolkning eller nogen dybere tanker med? I denne form havde det måske været mest givtig selv at læse Beauvoirs ord.

Beauvoir har bestemt sine lyspunkter, og den fortæller os historien om kvinden i historien. Forestillingen er et fint lille indspark i – også den nutidige – kønsdebat. Publikum går fra teatersalen klogere på ”det andet køn”, og om hvad det vil sige at være kvinde (og mand), og hvordan man takler det. Man får givetvis også en lyst til at (gen)læse Beauvoirs tekster. Jeg kunne blot have håbet på en lidt mere fin formidling end tilfældet er her. Så havde hyldesten til Beauvoir formentligt været løftet op til et helt andet, mere levende og inddragende niveau.

Teatret ved Sorte Hest, Vesterbrogade 150, 1620 København V

Spilleperiode: 22. oktober-3. december 2022

Set den 29. oktober 2022

Foto: Robin Skjoldborg

Lyst til at købe en billet? Læs nærmere her:

Medvirkende: Sarah Boberg og Ellen Hillingsø

Manuskript: Baseret på Det andet køn, bind 1 af Simone de Beauvoir (På dansk ved Karen Stougaard Hansen og Mette Olesen, Gyldendal)

Instruktør: Christoffer Berdal

Scenograf: Marianne Nilsson

Lysdesigner: Mikkel Magnus Olsen

Varighed: Ca. 1 time og 15 minutter uden pause

Følg os på Facebook:
https://www.facebook.com/ungtteaterblod

Følg os på Instagram:

@ungt_teaterblod

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *