Anmeldelse: The Handmaid’s Tale, Det Kongelige Teater

Anmeldelse: The Handmaid’s Tale, Det Kongelige Teater

Af Christian Skovgaard Hansen

Det Kongelige Teater har med succes genoplivet og fintunet Poul Ruders opera The Handmaid’s Tale fra 2000. Fortællingen er bestemt ikke en rosenrød eller opløftende fortælling. Den canadiske forfatter Margaret Atwoods roman, som operaen bygger på, er sci-fi-fortællingen om det dystopiske, fiktive samfund Gilead, som finder sted i en ikke nærmere defineret fremtid.

Efter en ny borgerkrig og et nyt kup i USA er et nyt religiøst, perverteret, totalitært og ikke mindst kvindeundertrykkende rædselsregime kommet til magten. Kvinden June tages sammen med sin mand og deres datter til fange under deres mislykkede flugt. Fødedygtige kvinder tilfangetages nemlig, således de kan blive gravide og aflevere deres nyfødte børn til eliten. Det er ikke ligefrem et fantastisk liv, men alternativet er slavearbejde og den visse død. Alt imens kan man kun drømme om Tiden Før – altså tiden før revolutionen. Som symbol på samfundet følger vi June, som er blevet til tjenerinden Offred.

Operaen er endnu en fjer i hatten for den tidligere operachef John Fulljames. Også denne gang leverer en stringent og velsmurt iscenesættelse, hvor alle handlinger virker gennemtænkte og nødvendige. Cloe Lamfords scenografi er velfungerende, og den er lige så stringent, kold og dyster som fortællingen.

Den polske mezzosopran Hanna Hipp synger den krævende rolle som Offred. Hun leverer en fænomenal præstation, hvor tjenerindens dybe smerte, men absolut også styrke og vilje til overlevelse kommer til udtryk ikke bare i stemmen, men også i skuespillet.

I det hele taget er der stor ros til de kvindelige sangere, som udgør størstedelen af forestillingens medvirkende. Offreds fortidsfigur, June, synges også flot af Sarah Champion. Junes veninde Moira synges ærligt og varmt af Clara Cecilie Thomsen.

Giselle Stille står uhyggeligt klart og grumt som Aunt Lydia, der står for kvindernes overordnede genopdragelse. Hanne Fischer er tilpas grotesk og nærmest psykotisk som Serena Joy – konen i den familie, hvor Offred er tjenerinde – hvor hun lynhurtigt skifter mellem at være den normale familiekvinde og den absurde kvinde, der påskynder tvangsbedækningen eller dominerer Offred ved at vise hende et billede af datteren, som stadig lever. Alt er jo til Offreds eget bedste!

Det er ikke velklang, der strømmer op fra orkestergraven, hvor Det Kongelige Kapel under ledelse af dirigent Jessica Cottis sidder. Det er ikke fordi, kapellet ikke er velspillende denne aften, men tonerne er så fremmedartede i forhold til, hvordan vi oftest oplever operaerne. Tonerne her er mere moderne, og de er dystre og nærmest revolterende i sit udtryk, og Poul Ruders’ musik er alligevel sært melodisk og fængende, og den passer glimrende til fortællingen.

The Handmaid’s Tale er ikke for sarte sjæle – forestillingen anbefales da også fra 15 år og opefter. Det er alligevel en helstøbt forestilling, som er værd at stifte nærmere bekendtskab med. Poul Ruders’ musik og ikke mindst de fantastiske kvindelige sangere går op i en større enhed i John Fulljames’ stramme og velplanlagte iscenesættelse. Lige så grum fortællingen er, og så lige så smuk og samtidig smertefuld Hanna Hipps Offred er, lige så fin en forestilling er det samlet. Man kan håbe, at den får plads i repertoiret på Det Kongelige Teater igen.

Og så kan vi kun bede til og håbe på, at vi aldrig får et samfund som det Gilead, som skitseres i fortællingen!

Det Kongelige Teater, Operaen, Store Scene, Ekvipagemestervej 10, 1438 København K

Spilleperiode: 29. oktober-15. november 2022

Set den 29. oktober 2022

Fotos: Camilla Winther

Lyst til at købe en billet? Læs nærmere her:

https://kglteater.dk/det-sker/sason-20222023/opera/handmaids-tale?section=top

Medvirkende: Hanna Hipp, Sarah Champion, Jacob Skov Andersen, Haylie Noir Helmershøj (denne aften), Gisela Stille, Clara Cecilie Thomsen, Nina Sveistrup Clausen, Hanne Fischer m.fl. samt Det Kongelige Operakor og Det Kongelige Kapel

Dirigent: Jessica Cottis

Komponist: Poul Ruders

Libretto: Paul Bentley

Forlæg: Margaret Atwoods roman The Handmaid’s Tale (Tjenerindens fortælling)

Instruktør: John Fulljames

Dirigent: Jessica Cottis

Scenograf: Chloe Lamford

Kostumedesign: Christina Cunningham

Lysdesign: Fabiana Piccioli

Videodesign: Will Duke

Koreograf: Lidia Wos

Varighed: Ca. 2 timer og 45 minutter inkl. pause

The Handmaid’s Tale synges på engelsk med danske overtekster

Følg os på Facebook:
https://www.facebook.com/ungtteaterblod

Følg os på Instagram:

@ungt_teaterblod

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *