Anmeldelse (bog): Kasper Holten: En lille bog om opera

”Opera er en slags følelsernes fitnesscenter, hvor vi kan træne både vores kærlighedsmuskel og vores angstmuskel. Men det nytter ikke noget at stå og kigge på maskinerne. Man skal selv gøre arbejdet.” Sådan præsenteres Kasper Holtens operabog på omslagets bagside.

Kasper Holten, der nu er teaterchef for Det Kongelige Teater og tidligere operachef både på Det Kongelige Teater og på Covent Garden i London, udgav i 2018 denne fine bog, En lille bog om opera, der for mig, virker som en appetizer til operaens mangfoldige verden.

Bogen spænder bredt med sine 42 kapitler, som fører læseren grundigt og kyndigt ind i en magisk verden bag operaen. Man har både mulighed for at læse om forskellige operaer som ”Carmen”, ”La Traviata” og ”Figaros bryllup” samt de forskellige stemmetyper, som operasangere inddeles i, og endeligt er bogen fyldt af små, skøre, fine anekdoter leveret direkte af Kasper Holten.

I sit afsnit om den lyse sopranstemme indleder Kasper Holten afsnittet således: ”En klassisk operavits lyder som følger: ”Hvad er forskellen på en gidseltager og en sopran? – Man kan som regel forhandle med en gidseltager.”” Denne humoristiske tone fungerer som rød tråd gennem hele bogen, og den bidrager netop til bogens lette facon. Det er ikke et tungt ”operaopslagsværk”, man sidder med mellem hænderne. En lille bog om opera er let tilgængelig, den spænder bredt og er en formidabel investering for den nysgerrige operanybegynder. Samtidig forholder Kasper Holten sig teknisk til de givne emner i bogen, der giver et mere professionelt indblik i operaens verden, som taler til den mere operakyndige.

En lille bog om opera indeholder alt, hvad man bør vide og mere til, inden man for første gang skal opleve en opera. Selv indleder Kasper Holten sit forord eller ”Prolog”, som han kalder det for at blive i operaens verden, med disse ord: ”Jeg kan ikke komme i tanke om mange gode grunde til ikke at spille opera.” Herefter oplister han, hvorfor man heller ikke burde styre udenom opera som publikum.

Han tydeliggør, hvordan opera på én og samme gang er musik, lyrik, bevægelse, billeder, rum, farver og lys. Men han anerkender også, at opera kan være en stor mundfuld at rumme. Men efter min mening formår han at rykke ved disse fordomme om opera i En lille bog om opera i kraft af bogens lette facon, overskuelighed og humor. Efter min mening er En lille bog om opera med til at afmystificere operaen som kunstart.

I bogens omslag beskriver Kasper Holtens sin motivation for denne bog: ”Jeg har funderet meget over, hvad det dog er ved opera, som fascinerer mig sådan, at jeg siden jeg var ni år gammel og ”faldt i gryden” med min første operaoplevelse har brugt så stor en del af mit liv på denne kunstart.”Denne fundering har båret frugt, og svarene finder du i En lille bog om opera.

Kasper Holten: En lille bog om opera, Lindhardt og Ringhof, 1. udgave, 2018

ISBN: 978-87-11-69869-3

247 sider