Anmeldelse: Bonnie & Clyde, Odense Teater

Broadwaymusicalen Bonnie & Clyde er nu kommet til Danmark. Myten om forbryderparret Bonnie & Clyde har længe fascineret og forfærdet omverdenen, men i Wildhorn, Menchell og Blacks musical dykker man et spadestik dybere, så vi også følger de to hovedpersoners optakt, så vi – måske – kan forstå, hvorfor det endte, som det gjorde. Martin Lyngbo har iscenesat musicalen med en imponerende kraft og en fængslende kækhed.

Omdrejningspunktet er forbryderparret Bonnie § Clyde, der er på flugt fra politiet. Mens det måske lå lidt mere i kortene for Clyde Barrow at skulle ende som forbryder, var det mere fremmed for Bonnie Parker. Vi møder de unge mennesker som børn, hvor de forskellige drømme lever i bedste velgående. Opvæksten, fattigdommen, religionen og familierne spiller en stor rolle for deres udvikling. Clyde drømmer om at være som Billy The Kid, mens Bonnie drømmer om at blive en filmstjerne. To børn, hvis skæbner med tiden bliver til én skæbne.

Bonnie arbejder som servitrice i en tarvelig diner. Her møder hun en dag den charmerende Clyde, som render ind og ud af byens ungdomsfængsler. Mødet ender i en forelskelse, som forældrene ikke er meget for. De drømmer sammen om at slippe væk fra 1930’ernes fattigdom. Måden at slippe væk på bliver gennem forbrydervejen. De røver banker og butikker, de kommer i aviserne, og de soler sig i berømmelsen. De er unge, smukke og fotogene. Og ikke mindst driller de myndighederne. Men da Clyde slår en politimand ihjel, begynder en desperat flugt fra myndighederne. En flugt, der kun kan ende med døden.

Clara Sophia Philipson, der er nyuddannet fra skuespilskolen, spiller rollen som Bonnie med kløgt, farlig kant og en vis kækhed blandet med både følsomhed i kærligheden og som femme fatale. Hun spiller måske nok lidt for naiv visse steder, og selvom ikke al skuespil (endnu) sidder lige i skabet, viser hun mange gode toner.

Heroverfor har Christian Collenburg endelig fået en musicalhovedrolle som Clyde. Han er både rå, vild og desperat, men man fornemmer, at der nedenunder facaden gemmer sig en følsomhed og en vis ungdommelig, nærmest barnlig, usikkerhed. Han kan både synge og danse, og den swingende stil passer godt til hans stemme.

Resten af holdet præsterer også gode præstationer, og de fleste af dem har flere roller. Fremhæves må dog Niels Skovgaard Andersen som Clydes mere usikre og lettere underkuede bror Buck, og Cecilie Gerberg som hans religiøse og mere slagfaste kone Blanche, der prøver at lede ham på rette vej. Hun har en samvittighed og viljestyrke, der sættes på prøve. Anders Gjellerup Koch lader sin store røst strømme ud over scenekanten som præsten, der prædiker, at der er plads til alle. Claus Riis Østergaard er den lettere vattede og bløde kommissær Ted, der må sig forbigået af Bonnie.

Benjamin La Cour har skabt en imponerende og elegant filmsets-scenografi. Der sker noget i hele scenerummet, og filmsettet og virkeligheden møder legende hinanden i et flot og detaljerigt mix. Lyngbos iscenesættelse bruger heldigvis også idéen aktivt. Hans scenografi og kostumer er holdt tidstypisk, hvilket passer glimrende til fortællingens og iscenesættelsens stil.

Musikken leveres live i ”graven” (i flere betydninger!) af syv fantastiske musikkere under ledelse af kapelmester Anders Ortman. De får virkelig de swingende, jazzede toner ud over kanten.

Alt i alt er Bonnie & Clyde en storslået, velfortalt historie, der her præsenteres for os på bedste vis med en fantastisk musik og et spektakulært og foranderligt scenerum. Og så kan vi gå ud fra teatersalen og tænke over, hvordan man egentlig forandrer sig – og verden, og ikke mindst hvornår man egentlig er fri. Man har kun ét liv. Og for Bonnie & Clyde blev det kort og kærlig, alt imens verden omkring prøver at stoppe dem.

Odense Teater, Store Scene, Jernbanegade 21, 5000 Odense C

Spilleperiode: 7.-30. september 2023

Set den 11. september 2023

Medvirkende: Clara Sophia Phillipson, Christian Collenburg, Niels Skovgaard Andersen, Cecilie Gerberg, Anders Gjellerup Koch, Claus Riis Østergaard, Mette Marckmann, Lars Simonsen, Natalí Vallespir Sand, Louise Davidsen, Mikkel Bay Mortensen, Nicolai Jandorf, Anton Holten Lambert, Emma Fauerby Lauritsen, Philip Lambæk Visholm, Michala Kürstein Lynge, Silke Jefsen/Ida Andreasen og Sofus Skov/Magnus Krintel

Manuskript: Ivan Menchell

Musik: Frank Wildhorn

Tekster: Don Black